Samferdselsdepartementet

Syv nye prosjekter skal teste ut løsninger for utslippsfrie anleggsplasser

Del

– Klimagassutslippene i transportsektoren må ned, og da må vi også få ned utslippene fra anleggsplassene. Gravemaskiner, hjullastere, dumpere og andre store maskiner står for store utslipp av klimagasser. Derfor gir vi også i år tilskudd til syv ulike prosjekter for å teste ut ulike løsninger for på sikt å få anleggsplassene til å bli utslippsfrie, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård foran en av nettstasjonene som Statens vegvesen brukte i byggingen av ny miljøgate i Gran sentrum.
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård foran en av nettstasjonene som Statens vegvesen brukte i byggingen av ny miljøgate i Gran sentrum. Dette ble gjort tilnærmet utslippsfritt. Pilotprosjektet fikk midler i 2023, og fullført i 2024. Frøydis Tornøe, Samferdselsdepartementet

Pilotprosjektene skal gjennomføres av Statens vegvesen og Bane NOR. Til sammen blir det satt av 22,138 millioner kroner i støtte for 2025 og 11,5 millioner kroner i støtte for 2026.

Dette er det fjerde året regjeringen gir tilskudd til pilotprosjekter for utslippsfrie anleggsplasser. Til sammen er det gitt tilskudd på 218 millioner kroner siden 2022.

Disse prosjektene får penger i 2025:

Digitalisering – byggherres mulighet til å styre og redusere totale klimagassutslipp i større byggeprosjekter (6 millioner kroner)

Bane NOR vil lage et digitalt system som samler inn data fra aktørene i anleggsprosjekter og sammenstiller disse på overordnet prosjekt- og systemnivå. Sammenstilling av sanntidsdata fra alle utslippsenheter i anlegget, med kart- og modelldata gir byggherre en mulighet til å overvåke energiforbruk og klimagassutslipp i prosjektet.

Testing av utslippsfrie anleggsmaskiner i egenproduksjon (2,25 millioner kroner)

Bane NOR ønsker å pilotere bruk av elektriske maskiner i drift og vedlikehold for å vurdere hvordan disse kan integreres i anleggsarbeid utført i egenregi.

Pilotprosjekt om massetransport av bunnrenskmasser (5 millioner kroner)

Bane NOR vil lokalt behandle og gjenbruke såkalt bunnrenskmasse, som produseres ved anleggsarbeid, spesielt knyttet til tuneller. Lokal behandling og gjenbruk vil sikre redusert behov for omfattende massetransport.

Testing av ulike typer elektrisk drevne anleggskjøretøy (8,75 millioner kroner)

Statens vegvesen vil under bygging av ny E18/E39 Gartnerløkka – Kolsdalen at entreprenørene får anledning til å teste ut ulike typer elektrisk drevne anleggskjøretøy. Det er et mål at prosjektet skal bidra til økt etterspørsel etter nullutslippsmaskiner, til innovasjon og til teknologisk utvikling.

Testing av helelektrisk stålkjernepæling og stagboring (625 000 kroner)

Statens vegvesen vil teste helelektrisk stålkjernepæling og stagboring under bygging av ny E18 Vestkorridoren Strand – Ramstadsletta. Prosjektet går ut på å få demonstrert bruk av borerigg med elektrisk drift, samtidig som det vil foregå dieseldreven stagboring parallelt på en borerigg like ved siden av.

Langtransport av masser med elektriske lastebiler (1 million kroner)

Statens vegvesen ønsker å teste langtransport av masser under bygging av ny E18 Vestkorridoren Strand – Ramstadsletta. Målet er å demonstrere at langtransport av masser med elektriske lastebiler er mulig, og at dette kan være et attraktivt alternativ. Prosjektet vil teste lading på anleggsområdet før og etter lasting av nye masser, og opparbeide kunnskap om hvordan hviletiden kan utnyttes til ladetid.

Bruk av minst 70 prosent utslippsfrie gravemaskintimer (10 millioner kroner)

Statens vegvesen vil under bygging av ny riksvei 22 Hafslund - Dondern benytte minimum 70 prosent utslippsfrie gravemaskintimer for maskiner med egenvekt over åtte tonn. Alle maskiner under åtte tonn skal være utslippsfrie, og alle personellkjøretøy og varebiler skal være utslippsfrie.

Kontakter

Bilder

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård foran en av nettstasjonene som Statens vegvesen brukte i byggingen av ny miljøgate i Gran sentrum.
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård foran en av nettstasjonene som Statens vegvesen brukte i byggingen av ny miljøgate i Gran sentrum. Dette ble gjort tilnærmet utslippsfritt. Pilotprosjektet fikk midler i 2023, og fullført i 2024.
Frøydis Tornøe, Samferdselsdepartementet
Last ned bilde

Om oss

Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for postvirksomheten, for luftfarts-, vei- og jernbanesektoren og for riksveiferjene.

Følg pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet

Ring 1: Foreslår tungtrafikkfelt på E18 Asker–Holmen og samkjøring for elbil med to eller flere passasjerer på strekningen Holmen–Sandvika11.4.2025 17:00:00 CEST | Pressemelding

– Stengingen av Ring 1 har gitt store utfordringer for trafikkavviklingen vest for Oslo. Sammen med Statens vegvesen har vi lenge jobbet med å finne tiltak som kan bedre den trafikale situasjonen. Statens vegvesen foreslår nå å etablere tungtrafikkfelt på E18 mellom Asker og Holmen. Samtidig foreslås det å teste samkjøring for elbil med minst to passasjerer på strekningen fra Holmen og til Sandvika, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye