Syv nye prosjekter skal teste ut løsninger for utslippsfrie anleggsplasser
– Klimagassutslippene i transportsektoren må ned, og da må vi også få ned utslippene fra anleggsplassene. Gravemaskiner, hjullastere, dumpere og andre store maskiner står for store utslipp av klimagasser. Derfor gir vi også i år tilskudd til syv ulike prosjekter for å teste ut ulike løsninger for på sikt å få anleggsplassene til å bli utslippsfrie, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

Pilotprosjektene skal gjennomføres av Statens vegvesen og Bane NOR. Til sammen blir det satt av 22,138 millioner kroner i støtte for 2025 og 11,5 millioner kroner i støtte for 2026.
Dette er det fjerde året regjeringen gir tilskudd til pilotprosjekter for utslippsfrie anleggsplasser. Til sammen er det gitt tilskudd på 218 millioner kroner siden 2022.
Disse prosjektene får penger i 2025:
Digitalisering – byggherres mulighet til å styre og redusere totale klimagassutslipp i større byggeprosjekter (6 millioner kroner)
Bane NOR vil lage et digitalt system som samler inn data fra aktørene i anleggsprosjekter og sammenstiller disse på overordnet prosjekt- og systemnivå. Sammenstilling av sanntidsdata fra alle utslippsenheter i anlegget, med kart- og modelldata gir byggherre en mulighet til å overvåke energiforbruk og klimagassutslipp i prosjektet.
Testing av utslippsfrie anleggsmaskiner i egenproduksjon (2,25 millioner kroner)
Bane NOR ønsker å pilotere bruk av elektriske maskiner i drift og vedlikehold for å vurdere hvordan disse kan integreres i anleggsarbeid utført i egenregi.
Pilotprosjekt om massetransport av bunnrenskmasser (5 millioner kroner)
Bane NOR vil lokalt behandle og gjenbruke såkalt bunnrenskmasse, som produseres ved anleggsarbeid, spesielt knyttet til tuneller. Lokal behandling og gjenbruk vil sikre redusert behov for omfattende massetransport.
Testing av ulike typer elektrisk drevne anleggskjøretøy (8,75 millioner kroner)
Statens vegvesen vil under bygging av ny E18/E39 Gartnerløkka – Kolsdalen at entreprenørene får anledning til å teste ut ulike typer elektrisk drevne anleggskjøretøy. Det er et mål at prosjektet skal bidra til økt etterspørsel etter nullutslippsmaskiner, til innovasjon og til teknologisk utvikling.
Testing av helelektrisk stålkjernepæling og stagboring (625 000 kroner)
Statens vegvesen vil teste helelektrisk stålkjernepæling og stagboring under bygging av ny E18 Vestkorridoren Strand – Ramstadsletta. Prosjektet går ut på å få demonstrert bruk av borerigg med elektrisk drift, samtidig som det vil foregå dieseldreven stagboring parallelt på en borerigg like ved siden av.
Langtransport av masser med elektriske lastebiler (1 million kroner)
Statens vegvesen ønsker å teste langtransport av masser under bygging av ny E18 Vestkorridoren Strand – Ramstadsletta. Målet er å demonstrere at langtransport av masser med elektriske lastebiler er mulig, og at dette kan være et attraktivt alternativ. Prosjektet vil teste lading på anleggsområdet før og etter lasting av nye masser, og opparbeide kunnskap om hvordan hviletiden kan utnyttes til ladetid.
Bruk av minst 70 prosent utslippsfrie gravemaskintimer (10 millioner kroner)
Statens vegvesen vil under bygging av ny riksvei 22 Hafslund - Dondern benytte minimum 70 prosent utslippsfrie gravemaskintimer for maskiner med egenvekt over åtte tonn. Alle maskiner under åtte tonn skal være utslippsfrie, og alle personellkjøretøy og varebiler skal være utslippsfrie.
Kontakter
Pressekontakt08-16 på hverdager
Tel:919 14 777sdinfo@sd.dep.noBilder

Om oss
Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for postvirksomheten, for luftfarts-, vei- og jernbanesektoren og for riksveiferjene.
Følg pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Ring 1: Foreslår tungtrafikkfelt på E18 Asker–Holmen og samkjøring for elbil med to eller flere passasjerer på strekningen Holmen–Sandvika11.4.2025 17:00:00 CEST | Pressemelding
– Stengingen av Ring 1 har gitt store utfordringer for trafikkavviklingen vest for Oslo. Sammen med Statens vegvesen har vi lenge jobbet med å finne tiltak som kan bedre den trafikale situasjonen. Statens vegvesen foreslår nå å etablere tungtrafikkfelt på E18 mellom Asker og Holmen. Samtidig foreslås det å teste samkjøring for elbil med minst to passasjerer på strekningen fra Holmen og til Sandvika, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Ett steg nærmere flere togavganger på Østfoldbanen7.4.2025 11:15:27 CEST | Pressemelding
– Jeg er glad for at reguleringsplanen nå er vedtatt. Et anlegg for togparkering i Mosseregionen er en viktig brikke for å få et bedre togtilbud på Østfoldbanen, sier samferdselsminister John Ivar Nygård.
Stor milepæl for Noregs største samferdselsprosjekt i nyare tid4.4.2025 11:49:30 CEST | Pressemelding
Regjeringa har i dag lagt fram eit forslag for Stortinget om utbygging og finansiering av fellesprosjektet Arna-Stanghelle i Vestland. Dersom Stortinget sluttar seg til forslaget, blir det oppstart av det største samferdselsprosjektet i Noreg i nyare tid.
Bypakke Nord-Jæren: Forlenger bypakken slik at fleire prosjekt kan bli gjennomført4.4.2025 11:45:00 CEST | Pressemelding
– Forslaget om å forlenge Bypakke Nord-Jæren byggjer på lokale vedtak og legg til rette for at det blir balanse mellom forventa inntekter og utgifter i prosjektporteføljen. Med dette framlegget vil fleire prosjekt og tiltak på Nord-Jæren kunne bli gjennomført, seier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Klart for Bypakke Kristiansund4.4.2025 11:45:00 CEST | Pressemelding
– Med denne bypakka kjem det prosjekt og tiltak både på riksveg, fylkesveg og kommunal veg. Det legg til rette for grøn byutvikling og gode transportløysingar i Kristiansund, seier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom