Mesta skal drifte og vedlikeholde elektroinstallasjoner langs riksvegene i Innlandet
Mesta AS inngår en fem-årig kontrakt med Statens vegvesen om drift og vedlikehold av elektroinstallasjoner langs riks- og europavegene i Innlandet samt Øvre Romerike.

Mesta AS skal drifte og vedlikeholde elektro i alle tunnelene på riksvegnettet i Innlandet og Øvre Romerike. I tillegg skal de sørge for drift og vedlikehold av signalanlegg, vindvarslingsanlegg og andre elektriske anlegg langs vegene.
Kontrakten har en verdi på 72 millioner kroner. Den gjelder fra 1. september 2025 og fem år framover, med mulighet for ytterligere tre år.
Mesta skal også drifte og vedlikeholde alt av vegelektro langs riksvegnettet i Buskerud for Statens vegvesen i samme periode.
Laveste pris vant
Mesta AS vant elektrokontrakten i Innlandet og Øvre Rmerike på bakgrunn av laveste pris, som var tildelingskriteriet i denne konkurransen.
– Mesta hadde denne elektrokontrakten for Oppland tidligere, fram til 2020. Siden den gangen har kontrakten økt betydelig i antall tunneler og omfang. Vi ser fram til et godt samarbeid med Mesta igjen, sier prosjektleder for elektro, Lars Magnar Allergodt, i Statens vegvesen.
Kontraktsområdet og innholdet i kontrakten
Oppdraget omfatter ansvar for drift og vedlikehold av de elektriske anleggene på riks- og europaveger i Innlandet og Øvre Romerike, som utgjør totalt ca. 1 730 kilometer veg.
Kontraktsområdet går gjennom 51 kommuner og gjelder disse strekningene:
- E6 Dal – Dovrefjell
- E16 Svenskegrensa - Kløfta
- E16 Gardermoen – Valdres – Tyinkrysset
- E136 Dombås – Romsdalen
- Riksveg 2 Magnor – Elverum
- Riksveg 3 Stange – Orkdalen
- Riksveg 4 Gjelleråsen – Biri
- Riksveg 15 Otta – Grotli
- Riksveg 25 Elverum – svenskegrensa
Kontrakten dekker følgende elektriske anlegg:
- 18 tunneler med elektriske anlegg, inkludert kameraer
- 8 trafikksignalanlegg
- 135 trafikkregistreringsstasjoner
- 25 punkter for automatisk trafikkontroll
- 254 variable skilt (utenom tunnel)
- 24 friteksttavler
- 24 bommer (utenom tunnel)
- 64 kameraer (utenom tunnel)
- 15 pumpestasjoner
- 10 fartsanvisningstavler
- 2 fjelloverganger
Kontakter
Lars Magnar AllergodtProsjektlederStatens vegvesen Drift og vedlikehold
Tel:99511213lars.magnar.allergodt@vegvesen.noPressevakt Drift og vedlikehold
* Drift, vedlikehold og forvaltning av riksvegnettet * Brøyting/strøing/salting * Asfalt * Rekkverk * Bruer * Tunneler * Fjelloverganger * Rasteplasser * Inspeksjoner * Ferje
Bilder

Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Strindheimtunnelen: Trenger mer tid20.6.2025 14:51:45 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen trenger mer tid enn forutsatt på arbeidene i Strindheimtunnelen.
Bilferie er populært – 2 millioner nordmenn velger veien20.6.2025 14:30:17 CEST | Pressemelding
Hver tredje nordmann planlegger bilferie i Norge i år, og over to tredjedeler av de som valgte bilferie i fjor, planlegger å gjøre det igjen i sommer. Bilferie er stadig populært, viser en undersøkelse om nordmenns sommerferieplaner utført for Statens vegvesen.
Sjå video: Tok ned steinblokk i samband med skredsikring på rv. 1320.6.2025 13:20:43 CEST | Pressemelding
Slik såg det ut då Vegvesenet tok ned ei steinblokk i samband med skredsikringa på rv. 13 Ylvisåker natt til måndag denne veka.
Øvde på totalforsvar20.6.2025 11:12:52 CEST | Pressemelding
Forsvaret og Statens vegvesen har hatt felles øving.
Nappstraumtunnelen blir snart nattestengt19.6.2025 14:22:12 CEST | Pressemelding
Mandag 18.august 2025 starter arbeidet med å oppgradere Nappstraumtunnelen på E10 i Lofoten. Fra da av vil tunnelen bli stengt hver natt fra kl. 23.00 til kl. 06.00.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom