Ny forskning: Du sprer reklame uten å vite det
Hva skjer når du trykker «liker» på en video eller deler noe i sosiale medier? Du bidrar til å spre reklame – ofte uten å vite det selv. Det viser ny forskning om hvordan sosiale medier påvirker oss.

De fleste av oss bruker sosiale medier daglig. Vi scroller, ser, liker og deler. Men hvor ofte tenker vi over hvem som egentlig styrer innholdet vi ser? Og hva vi er med på å spre?
I en fersk doktorgradsavhandling fra Høyskolen Kristiania, undersøker Mathilde Hogsnes hvordan sosiale medier fungerer som påvirkningsmaskiner. Hun har sett på hvordan reklame blir pakket inn i vennskap, humor og underholdning – og hvordan helt vanlige brukere blir en del av et kommersielt system.
– Påvirkning har lenge blitt sett på som et sosialt fenomen, men i dagens digitale landskap formes påvirkning også av tekniske og kommersielle faktorer. Vi trenger et nytt blikk på hvordan denne påvirkningen skjer, sier Hogsnes, som disputerer 25. april ved Høyskolen Kristiania.
Oppfattes ikke som reklame
Hogsnes har analysert nesten 4700 innlegg fra 63 skandinaviske influensere. Hun fant at reklameinnhold ofte skjuler seg i inspirerende videoer, morsomme klipp og anbefalinger som virker ekte.
– Kommersielt innhold gjemmes bak det sosiale. Samtidig gjør algoritmer innholdet mer personlig og relevant, mens plattformene legger til rette for at vi handler – her og nå. Vi påvirkes ubevisst, og sprer det videre uten å tenke over det, sier hun.
Tre usynlige krefter jobber sammen
I forskningen identifiserer hun tre typer krefter som virker samtidig når vi bruker sosiale medier:
- Det sosiale – vi påvirkes av venner og influensere vi følger.
- Det tekniske – algoritmene og plattformenes design styrer hva vi ser.
- Det kommersielle – alt er tilrettelagt for kjøp, klikk og spredning.
Dette samspillet kaller Hogsnes for sosioteknisk påvirkning.
Et viktig funn i studien er hvordan helt vanlige brukere selv blir påvirkere – uten at de vet det. Når du liker, kommenterer eller deler et innlegg, bidrar du til å spre kommersielt innhold videre.
– Slike handlinger på sosiale medier er en del av en kommersiell strategi som driver salg og forbruk – ofte uten at vi som enkeltindivider fullt ut forstår vår egen rolle, sier hun.
Mer åpenhet
Hogsnes mener det er behov for mer åpenhet rundt hvordan plattformene fungerer, og etterlyser en bredere offentlig samtale om konsekvensene av at sosiale medier i økende grad styres av kommersielle interesser.
– Det handler om hvordan plattformene er bygget, og hvordan dette påvirker både enkeltpersoner og samfunnet, avslutter hun.
Om Mathilde Hogsnes:
- Første kandidat som fullfører ph.d.-programmet i anvendt informasjonsteknologi ved Høyskolen Kristiania
- Har bakgrunn som høyskolelektor og forsker på digital påvirkning og medieteknologi
- Forskningsfelt: Plattformøkonomi, skjult reklame og brukeratferd
- Doktorgradsavhandling: Unconsciously Influenced and Influential – Exploring Sociotechnical Influence on Social Media Platforms
- Disputerer fredag 25. april 2025
Kontakter
Guro Aardal HagenKommunikasjonssjef
Tel:952 05 503GuroAardal.Hagen@kristiania.noOlav Haraldsen RoenPressekontakt
Tel:95129956olavharaldsen.roen@kristiania.noBilder


Høyskolen Kristiania
Høyskolen Kristiania er en ideell stiftelse som har demokratisert utdanningen i hele Norge siden 1914, i starten som brevskolen NKS.
Vi tilbyr utdanning av høy kvalitet til hele Norge, og våre studenter er blant dem med høyest gjennomføringsgrad i sektoren. Kristiania har cirka 17.000 studenter i Oslo, Bergen og vi er en av de største på nett.
Kristiania har ambisjoner om å bli universitet fordi universitetstittel driver frem institusjonenes utvikling i en sektor som stadig blir mer internasjonal og konkurranseutsatt. Kristiania skal bli universitet - til studentenes, arbeidslivets og Norges beste.

Følg pressemeldinger fra Høyskolen Kristiania
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Høyskolen Kristiania på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Høyskolen Kristiania
Algoritmene bestemmer hvilke nyheter du får8.10.2025 14:46:21 CEST | Pressemelding
En ny rapport fra Høyskolen Kristiania viser hvordan sosiale medier styrer nyhetsstrømmen vår. Livsstil og dramatiske hendelser dominerer, mens politiske og samfunnsviktige får mindre plass.
Valget 2025: polarisering, protester og pengebruk – her er årets store valganalyse30.9.2025 08:35:17 CEST | Pressemelding
Bare tre uker etter valget lanserer Høyskolen Kristiania en rapport med 18 analyser av årets stortings- og sametingsvalg. Bak analysene står 23 forskere ved noen av landets fremste institusjoner innen politisk kommunikasjon, valgforskning, journalistikk og statsvitenskap.
Sterke søkertall hos Kristiania, men det er ikke for sent å komme inn på drømmestudiet25.7.2025 11:01:00 CEST | Pressemelding
Etter at hovedopptaket er gjennomført ser man særlig interesse for masterprogrammer og framtidsrettede studier innen helse og teknologi. Det er fortsatt ledige studieplasser ved Kristiania, og alle kan fortsatt søke, helt frem til studiestart i slutten av august.
Kristiania arrangerer ELIA Academy 2025 – en internasjonal møteplass for kunst- og designutdanning27.5.2025 14:49:33 CEST | Pressemelding
I juni samles kunst- og designutdanninger fra hele verden i Oslo, når Høyskolen Kristiania er vertskap for ELIA Academy 2025 – en av Europas viktigste konferanser for høyere kunstutdanning.
Kristiania ledende på digital og fleksibel utdanning22.5.2025 13:03:36 CEST | Pressemelding
Tilstandsrapporten for høyere utdanning 2025 viser at Kristiania er en ledende aktør innen digital og fleksibel utdanning, med over 40 prosent av alle nettbaserte studenter i Norge.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom