Ny forskning: Du sprer reklame uten å vite det
Hva skjer når du trykker «liker» på en video eller deler noe i sosiale medier? Du bidrar til å spre reklame – ofte uten å vite det selv. Det viser ny forskning om hvordan sosiale medier påvirker oss.

De fleste av oss bruker sosiale medier daglig. Vi scroller, ser, liker og deler. Men hvor ofte tenker vi over hvem som egentlig styrer innholdet vi ser? Og hva vi er med på å spre?
I en fersk doktorgradsavhandling fra Høyskolen Kristiania, undersøker Mathilde Hogsnes hvordan sosiale medier fungerer som påvirkningsmaskiner. Hun har sett på hvordan reklame blir pakket inn i vennskap, humor og underholdning – og hvordan helt vanlige brukere blir en del av et kommersielt system.
– Påvirkning har lenge blitt sett på som et sosialt fenomen, men i dagens digitale landskap formes påvirkning også av tekniske og kommersielle faktorer. Vi trenger et nytt blikk på hvordan denne påvirkningen skjer, sier Hogsnes, som disputerer 25. april ved Høyskolen Kristiania.
Oppfattes ikke som reklame
Hogsnes har analysert nesten 4700 innlegg fra 63 skandinaviske influensere. Hun fant at reklameinnhold ofte skjuler seg i inspirerende videoer, morsomme klipp og anbefalinger som virker ekte.
– Kommersielt innhold gjemmes bak det sosiale. Samtidig gjør algoritmer innholdet mer personlig og relevant, mens plattformene legger til rette for at vi handler – her og nå. Vi påvirkes ubevisst, og sprer det videre uten å tenke over det, sier hun.
Tre usynlige krefter jobber sammen
I forskningen identifiserer hun tre typer krefter som virker samtidig når vi bruker sosiale medier:
- Det sosiale – vi påvirkes av venner og influensere vi følger.
- Det tekniske – algoritmene og plattformenes design styrer hva vi ser.
- Det kommersielle – alt er tilrettelagt for kjøp, klikk og spredning.
Dette samspillet kaller Hogsnes for sosioteknisk påvirkning.
Et viktig funn i studien er hvordan helt vanlige brukere selv blir påvirkere – uten at de vet det. Når du liker, kommenterer eller deler et innlegg, bidrar du til å spre kommersielt innhold videre.
– Slike handlinger på sosiale medier er en del av en kommersiell strategi som driver salg og forbruk – ofte uten at vi som enkeltindivider fullt ut forstår vår egen rolle, sier hun.
Mer åpenhet
Hogsnes mener det er behov for mer åpenhet rundt hvordan plattformene fungerer, og etterlyser en bredere offentlig samtale om konsekvensene av at sosiale medier i økende grad styres av kommersielle interesser.
– Det handler om hvordan plattformene er bygget, og hvordan dette påvirker både enkeltpersoner og samfunnet, avslutter hun.
Om Mathilde Hogsnes:
- Første kandidat som fullfører ph.d.-programmet i anvendt informasjonsteknologi ved Høyskolen Kristiania
- Har bakgrunn som høyskolelektor og forsker på digital påvirkning og medieteknologi
- Forskningsfelt: Plattformøkonomi, skjult reklame og brukeratferd
- Doktorgradsavhandling: Unconsciously Influenced and Influential – Exploring Sociotechnical Influence on Social Media Platforms
- Disputerer fredag 25. april 2025
Kontakter
Guro Aardal HagenKommunikasjonssjef
Tel:952 05 503GuroAardal.Hagen@kristiania.noOlav Haraldsen RoenPressekontakt
Tel:95129956olavharaldsen.roen@kristiania.noBilder


Høyskolen Kristiania
Høyskolen Kristiania er en ideell stiftelse som har demokratisert utdanningen i hele Norge siden 1914, i starten som brevskolen NKS.
Vi tilbyr utdanning av høy kvalitet til hele Norge, og våre studenter er blant dem med høyest gjennomføringsgrad i sektoren. Kristiania har cirka 17.000 studenter i Oslo, Bergen og vi er en av de største på nett.
Kristiania har ambisjoner om å bli universitet fordi universitetstittel driver frem institusjonenes utvikling i en sektor som stadig blir mer internasjonal og konkurranseutsatt. Kristiania skal bli universitet - til studentenes, arbeidslivets og Norges beste.

Følg pressemeldinger fra Høyskolen Kristiania
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Høyskolen Kristiania på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Høyskolen Kristiania
Kristiania innfører ny organisasjonsmodell16.12.2025 16:59:58 CET | Pressemelding
Styret har vedtatt ny organisasjonsmodell for å sikre at Kristiania styrker innovasjonskraften, fortsatt setter studenten i sentrum og står stødig som et fremtidig som universitet.
Kristiania utforsker samarbeid med London South Bank University27.11.2025 13:32:44 CET | Pressemelding
Kristiania etablerer samarbeid med London South Bank University (LSBU), et av Storbritannias største og mest anerkjente byuniversiteter. Samarbeidet skal styrke begge institusjoners satsing på internasjonal utdanning og forskning.
Kristiania med på europeisk satsing for grønnere kulturbransje24.11.2025 12:37:38 CET | Pressemelding
Kristiania blir med i et europeisk prosjekt som skal gjøre kulturproduksjoner, fra film og TV til konserter og teater, mer bærekraftige. Det testes og utvikles nå et nytt AI-basert verktøy som hjelper produsenter med å redusere klimautslipp.
Ny interiør-utdanning er inspirert av Netflix21.11.2025 12:42:55 CET | Pressemelding
På Kristiania lanser vi nå to nye nettemner innen interiørdesign - perfekt for de som vil lære om styling av bolig til jobb og privat eller 3Dmodellering av interiørprosjekter.
Fremtidens læring skjer i samarbeid med arbeidslivet6.11.2025 09:39:05 CET | Pressemelding
Kristianiaprisen for årets underviser går til Førstelektor Andreas Norgår Thon. Juryen beskriver Thon som en underviser som får teori til å leve, og som bygger bro mellom akademia og arbeidsliv. Han har markert seg som en pioner i arbeidet med arbeidsintegrert læring (AIL), en undervisningsform som kobler faglig teori med reelle utfordringer i arbeidslivet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom