Kraftig økning i salg av handlenett hos REMA 1000
Over 200.000 gjenbrukbare handlenett ble solgt under REMA 1000s seksdagers kampanje der prisen ble redusert til 6 kroner – et alternativ billigere enn plastposen. – Vi er overrasket og glade for at så mange kunder ønsket å være med på dette miljøtiltaket, sier Emilie Våge, leder for samfunnsansvar og bærekraft i REMA 1000.

I forbindelse med den nasjonale økningen i plastposeavgiften fra Handelens Miljøfond 1. april, gjennomførte REMA 1000 en tidsbegrenset kampanje fra 1. til 6. april hvor gjenbrukbare handlenett ble tilbudt til en kampanjepris på 6 kroner. Responsen fra kundene var betydelig større enn forventet, med en økning i salget på 675 prosent sammenlignet med uken før.
– Vi håpet selvfølgelig at mange ville benytte anledningen til å prøve handlenett i løpet av kampanjeperioden, men at over 200.000 handlenett skulle selges på bare seks dager var mer enn vi turte å håpe på. Det viser at mange kunder gjerne vil bidra til mindre plastbruk når vi sammen gjør det enkelt og rimelig, sier Våge.
Små endringer i hverdagen
En vanlig norsk familie som handler tre ganger i uka, kan spare miljøet for over 150 plastposer årlig ved å gå over til gjenbrukbare handlenett.
– Vi tror på at mange små vaneendringer i hverdagen kan utgjøre en stor forskjell for miljøet over tid. Selv om denne spesifikke kampanjen nå er avsluttet, fortsetter vi arbeidet med å være en god samarbeidspartner for kundene som vil gjøre mer miljøvennlige valg, uten at det skal koste dem ekstra, forklarer Våge.
For kunder som bruker plastposer til søppel, tilbyr REMA 1000 også avfallsposer på rull som bruker mindre plast per pose sammenlignet med bæreposen.
Læringspunkter fra kampanjen
Den tidsbegrensede satsingen på handlenett er en del av REMA 1000s arbeid med å redusere plastforbruket gjennom hele verdikjeden. Erfaringene fra denne kampanjen vil bli brukt i det videre ansvarsarbeidet.
– Vi lærer mye av slike kampanjer. Det viktigste er kanskje at vi ser hvor interesserte kundene våre er i å bidra til miljøet når vi legger til rette for det. Dette gir oss inspirasjon til å fortsette arbeidet med å gjøre det enklere og billigere å ta gode miljøvalg i hverdagen, avslutter Våge.
Nøkkelord
Kontakter
Anders MidtbøKommunikasjonsrådgiverREMA 1000
Tel:80031015anders.midtbo@rema.noBilder


Lenker
Om oss
I REMA 1000 skal du finne varer av høy kvalitet til den laveste prisen. Samtidig er det viktig for oss at du kan ta med deg varene hjem med god samvittighet. Når vi lager, frakter og selger varer, er vi opptatt av hvordan det påvirker kloden og menneskene rundt oss. Her kan du lese mer om vårt arbeid innen samfunnsansvar og bærekraft: https://www.rema.no/ansvar-i-rema-1000/
Følg pressemeldinger fra REMA 1000
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra REMA 1000 på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra REMA 1000
Her får ungdom sin første jobb – og velger å bli14.5.2025 13:22:35 CEST | Pressemelding
REMA 1000 er en av Norges største arbeidsgivere for unge. Hvert år får tusenvis sin første arbeidserfaring hos dagligvarekjeden – ofte gjennom en sommerjobb.
Mai slår alle rekorder for kakesalg på nett9.5.2025 16:05:25 CEST | Pressemelding
Hos REMA 1000 selges det flere kaker i mai enn i noen annen måned i året – mer enn både jul og nyttår. Og mange velger å bestille kaken på nett og hente den ferdig i sin lokale REMA 1000-butikk.
REMA 1000 er Nordens beste dagligvarekjede på klimaledelse7.5.2025 08:33:29 CEST | Pressemelding
REMA 1000 har oppnådd toppkarakteren A fra det internasjonale vurderingssystemet Carbon Disclosure Project (CDP) – en prestasjon ingen andre dagligvarekjeder i Norge kan vise til. I år rangeres REMA 1000 blant de 2 prosent beste selskapene i verden på klimaledelse, gjennom en kompleks, helhetlig og transparent rapportering.
Startskuddet har gått for årets grillsesong30.4.2025 11:55:11 CEST | Pressemelding
Fint vær og fridager gjør det enkelt å velge middager fremover. Ifølge REMA 1000 rykende ferske grillundersøkelse er omkring halvparten av befolkningen godt i gang med årets grillsesong. Det reflekteres også i dagligvarebutikkene.
Påskens Frukt i løsvekt-kampanje ga rekordsalg24.4.2025 12:11:03 CEST | Pressemelding
REMA 1000 tok sats før påsken, og lanserte frukt i løsvekt som et sunnere alternativ til påskegodtet. Det ga salgsøkning på hele 66 prosent, sammenlignet med fruktsalget fra påsken i fjor. – En kjempesuksess, sier salgs- og markedsdirektør i REMA 1000, Pia Mellbye.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom