Telenor Norge

4 av 10 mer bekymret for digital kriminalitet enn for ett år siden

Del

(Fornebu, 9. april 2025) Telenor blokkerte 539 millioner utrygge nettsider og forsøk på digital kriminalitet i første kvartal i år. En fersk undersøkelse viser at nordmenn i dag er mer bekymret for å bli rammet av digital kriminalitet enn for bare ett år siden.

I en landsrepresentativ undersøkelse gjennomført av YouGov på vegne av Telenor, svarer 4 av 10 at de er mer bekymret for å bli utsatt for digital kriminalitet nå enn for ett år siden. Kun 3 prosent svarer de er mindre bekymret.


- Dessverre er nok denne bekymringen i mange tilfelle berettiget. Stadig flere nordmenn anmelder forhold knyttet til bedrageri og digital kriminalitet. Det store volumet utrygge nettsider og forsøk på digital kriminalitet vi i Telenor hver dag blokkerer for våre kunder, viser med all tydelighet hvor sårbar man er dersom man ikke tar sin digitale sikkerhet på alvor, sier administrerende direktør i Telenor Norge, Birgitte Engebretsen. 

515 millioner utrygge nettsider og forsøk på digital kriminalitet er blokkert via selskapets sikkerhetsfiltre. De vanligste formene for nettkriminalitet som stoppes er kjente svindelnettsider, phishing-forsøk og spredning av skadevare. Utover dette stoppet også selskapet 14,4 millioner SMS og 9,7 millioner svindelforsøk via anrop.


- Omfanget av digital kriminalitet som rammer nordmenn er jevnt høyt. Telenors sikkerhetstiltak og teknologi kan stoppe svært mye, men det krever også at vi som forbrukere er bevisste på hva vi foretar oss på nett og ikke deler informasjon ukritisk, sier Engebretsen.

I Telenors undersøkelse svarer 88 prosent at de er klar over at personlig informasjon de deler på nettsider og i apper kan brukes til å svindle dem selv eller deres nærmeste.


- At dette tallet er såpass høyt er veldig bra, sier Engebretsen. 

Tiltak har stor effekt


- Det er også positivt å se at antall blokkerte anrop har gått ned med mer enn 11 millioner sammenliknet med forrige kvartal. Her går Norge mot trenden. På verdensbasis ser man en stor økning i antall svindelanrop. Men denne økningen ser vi ikke mot Telenors kunder i Norge, sier Engebretsen. 


I november 2024 fikk man på plass en felles sikkerhetsløsning mellom telekomoperatørene i Norge. I tillegg til å kunne blokkere svindelanrop i eget mobilnett, har dette sikkerhetsfilteret gjort Telenor i stand til også å identifisere og blokkere såkalte spoofede anrop fra mobilnummer som hører hjemme hos andre operatører. 


- Sikkerhetsfilteret vi har på plass i eget nett og mellom operatørene har gjort det svært vanskelig å misbruke norske mobilnumre til telefonsvindel, og vi ser derfor at de kriminelle i liten grad nå anvender denne metoden, avslutter Engebretsen.

Kontakter

PressetelefonKun til bruk for journalister

Tel:800 80 900

Lenker

Om Telenor Norge

Telenor Norge AS er landets største leverandør av telekommunikasjon og digitale tjenester. Vår infrastruktur er grunnmuren i digitaliseringen av Norge med dekning og hastigheter i verdensklasse. Våre tjenester og produkter bidrar til økt produktivitet og gir tilgang til alt av digitalt innhold. Vår sikkerhets- og beredskapsorganisasjon jobber døgnkontinuerlig med å trygge våre kunder, og vi tar et særlig samfunnsansvar for å skape trygghet for barn og unge på nett.

Vi har 3300 medarbeidere fordelt på rundt 20 kontorer i hele Norge. Vi er en del av Telenor Group, som har virksomhet i Norden og Asia. Hovedkontoret vårt ligger på Fornebu i Bærum.

Les mer om Telenor Norge på www.telenor.no

Følg pressemeldinger fra Telenor Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Telenor Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Telenor Norge

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye