Norsk Scania

Scania lanserer større busser på strøm

Del

Scania utvider produktrekken av batterielektriske busser med et treakslet alternativ med laventre. Den får både ny e-maskin og ny infrastruktur for hurtiglading.

STØRRE: Scania sin nye plattform for elektriske by- og forstadsbusser blir større. Nå lanseres en ny 3-akslet modell som i tillegg tar i bruks Scania sin nye E-maskin og landeinfrastruktur.
STØRRE: Scania sin nye plattform for elektriske by- og forstadsbusser blir større. Nå lanseres en ny 3-akslet modell som i tillegg tar i bruks Scania sin nye E-maskin og landeinfrastruktur.

Det nye chassiset er designet for den nylig lanserte e-maskinen og får raskere lading og mulighet for flere ladealternativer i tillegg til nye bakaksel-alternativer. Scania gir med denne nye generasjonen busser bussoperatører et overbevisende alternativ for elektrifisering av persontransport utover byruter og i tettbygde strøk.  

Det nye busschassiset er en utvidelse av Scanias e-mobilitetstilbud og den batterielektriske bussplattformen som ble introdusert i 2023. Den nye laventre-varianten er designet for å møte kravene til middels og tunge operasjoner, og med økt passasjerkapasitet sammenlignet med den eksisterende 4x2 LE BEV, er den egnet for by-, forstads- og kortere intercity-ruter. 

E-MASKIN: De nye tre-akslede elektriske bussene skal brukes Scania sin nye e-maskin.

Med en ny drivaksel, samt den nylig lanserte e-maskinen og ladegrensesnittet, tilbys den treakslede versjonen med styrende sisteaksling. Det er en konkurransedyktig løsning som er både effektiv og svært pålitelig. Både den nye e-maskin og lademulighetene er også tilgjengelige for de eksisterende toakslede elektriske bussene. 

Modulsystem

Det nye elektriske chassiset er bygget for å levere maksimal ytelse under tøffe forhold gjennom hele levetiden. Scanias modulsystem gir fleksibilitet og mulighet for tilpasninger for å passe til både påbyggernes og kundenes krav og behov.  

Bakakselutvekslingene er designet for best mulig energieffektivitet og lang levetid. To nye og raskere utvekslinger reduserer interne tap, som gir forbedret effektivitet. I tillegg er den nye styrte løpeakselen designet for å matche den nye bakakselen. Styring med den siste akselen bidrar til å fordele vekten bedre og reduserer dekkslitasjen. 

FORFRA: Slik vil de nye bussene se ut forfra med batteripakkene som ligger på taket av bussen.

Det er en rekke viktige fordeler med den nye 6x2*4 LE BEV-varianten i elektriske transportoperasjoner. Et robust chassisdesign bidrar til å øke kjøretøyets levetid, mens den fleksible tilpasningen til spesifikke bruksområder gir enorm forbedring av den totale effektiviteten. Ny og forbedret underramme på bussene minimerer støynivået og øker kjørbarheten. Det gir en mer komfortabel reise for både passasjerer og sjåfører. Til slutt gjør plasseringen av kjøretøyets komponenter vedlikeholdet enklere, reduserer kostnadene og øker bussens driftstilgjengelighet. 

Flere muligheter

- Med en helt ny e-maskin er dette treakslede elektriske busschassiset pålitelig, energieffektiv og kraftig, og gir dermed utmerket oppetid, rekkevidde, akselerasjon og startegenskaper, ikke minst i bratte bakker. Med det nye alternativet for høyhastighetslading med tilkobling både foran og bak på chassiset gir den fleksibilitet som passer lokale krav og behov, sier Carl-Johan Lööf, leder for produktadministrasjon for People Transport Solutions hos Scania.  

Farten mot elektrifisering fortsetter å øke. Derfor vil busser bygget på denne plattformen være konkurransedyktige over hele verden og kan brukes til å utvide elektrisk drift til nye markeder. 

LADING: Det blir mulig å velge om hurtigladeren skal sitte foran eller bak på bussen. Slik vil den se ut hvis den skal plasseres bak.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

LADING: Det blir mulig å velge om hurtigladeren skal sitte foran eller bak på bussen. Slik vil den se ut hvis den skal plasseres bak.
LADING: Det blir mulig å velge om hurtigladeren skal sitte foran eller bak på bussen. Slik vil den se ut hvis den skal plasseres bak.
Last ned bilde
E-MASKIN: De nye tre-akslede elektriske bussene skal brukes Scania sin nye E-maskin.
E-MASKIN: De nye tre-akslede elektriske bussene skal brukes Scania sin nye E-maskin.
Last ned bilde
STØRRE: Scania sin nye plattform for elektriske by- og forstadsbusser blir større. Nå lanseres en ny tre-akslet modell som i tillegg tar i bruks Scania sin nye E-maskin og landeinfrastruktur
STØRRE: Scania sin nye plattform for elektriske by- og forstadsbusser blir større. Nå lanseres en ny tre-akslet modell som i tillegg tar i bruks Scania sin nye E-maskin og landeinfrastruktur
Last ned bilde
FORFRA: Slik vil de nye bussene se ut forfra med batteripakkene som ligger på taket av bussen.
FORFRA: Slik vil de nye bussene se ut forfra med batteripakkene som ligger på taket av bussen.
Last ned bilde

Følg pressemeldinger fra Norsk Scania

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Scania på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norsk Scania

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye