Scania lanserer større busser på strøm
Scania utvider produktrekken av batterielektriske busser med et treakslet alternativ med laventre. Den får både ny e-maskin og ny infrastruktur for hurtiglading.

Det nye chassiset er designet for den nylig lanserte e-maskinen og får raskere lading og mulighet for flere ladealternativer i tillegg til nye bakaksel-alternativer. Scania gir med denne nye generasjonen busser bussoperatører et overbevisende alternativ for elektrifisering av persontransport utover byruter og i tettbygde strøk.
Det nye busschassiset er en utvidelse av Scanias e-mobilitetstilbud og den batterielektriske bussplattformen som ble introdusert i 2023. Den nye laventre-varianten er designet for å møte kravene til middels og tunge operasjoner, og med økt passasjerkapasitet sammenlignet med den eksisterende 4x2 LE BEV, er den egnet for by-, forstads- og kortere intercity-ruter.

Med en ny drivaksel, samt den nylig lanserte e-maskinen og ladegrensesnittet, tilbys den treakslede versjonen med styrende sisteaksling. Det er en konkurransedyktig løsning som er både effektiv og svært pålitelig. Både den nye e-maskin og lademulighetene er også tilgjengelige for de eksisterende toakslede elektriske bussene.
Modulsystem
Det nye elektriske chassiset er bygget for å levere maksimal ytelse under tøffe forhold gjennom hele levetiden. Scanias modulsystem gir fleksibilitet og mulighet for tilpasninger for å passe til både påbyggernes og kundenes krav og behov.
Bakakselutvekslingene er designet for best mulig energieffektivitet og lang levetid. To nye og raskere utvekslinger reduserer interne tap, som gir forbedret effektivitet. I tillegg er den nye styrte løpeakselen designet for å matche den nye bakakselen. Styring med den siste akselen bidrar til å fordele vekten bedre og reduserer dekkslitasjen.

Det er en rekke viktige fordeler med den nye 6x2*4 LE BEV-varianten i elektriske transportoperasjoner. Et robust chassisdesign bidrar til å øke kjøretøyets levetid, mens den fleksible tilpasningen til spesifikke bruksområder gir enorm forbedring av den totale effektiviteten. Ny og forbedret underramme på bussene minimerer støynivået og øker kjørbarheten. Det gir en mer komfortabel reise for både passasjerer og sjåfører. Til slutt gjør plasseringen av kjøretøyets komponenter vedlikeholdet enklere, reduserer kostnadene og øker bussens driftstilgjengelighet.
Flere muligheter
- Med en helt ny e-maskin er dette treakslede elektriske busschassiset pålitelig, energieffektiv og kraftig, og gir dermed utmerket oppetid, rekkevidde, akselerasjon og startegenskaper, ikke minst i bratte bakker. Med det nye alternativet for høyhastighetslading med tilkobling både foran og bak på chassiset gir den fleksibilitet som passer lokale krav og behov, sier Carl-Johan Lööf, leder for produktadministrasjon for People Transport Solutions hos Scania.
Farten mot elektrifisering fortsetter å øke. Derfor vil busser bygget på denne plattformen være konkurransedyktige over hele verden og kan brukes til å utvide elektrisk drift til nye markeder.

Nøkkelord
Kontakter
John LauvstadDirektør kommunikasjon, branding og bærekraft.
Tel:+47 22064500Tel:+47 90684523john.lauvstad@scania.comBilder




Følg pressemeldinger fra Norsk Scania
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Scania på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norsk Scania
Første bil og ladeanlegg for MCS16.10.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
VESTBY: ASKO åpner Norges første ladere for den nye MCS-standarden for hurtiglading på Vestby. Den første lastebilen som er tilpasset den nye standarden, er det Norsk Scania og Scania Pilot Partner som leverer.
Scania og VA365 gjør samarbeidet tettere24.9.2025 09:24:49 CEST | Pressemelding
HAMAR: VA365-konsernet og Norsk Scania har inngått en ny rammeavtale. VA365 satser tungt på utslippsfrie løsninger for sine kunder, og Scania vil være hovedleverandør av chassis i årene som kommer.
Scania tilbyr elektriske løsninger til industriformål19.9.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
Scania styrker sin elektriske portefølje med lanseringen av selskapet Scania Industrial Batteries, med hovedkontor i Sverige. Den nye organisasjonen er dedikert til terreng- og industrielle applikasjoner som gruvedrift, konstruksjon og materialhåndtering.
Nådde eget utslippsmål halvannet år før fristen16.9.2025 09:06:58 CEST | Pressemelding
OSLO: ASKO sitt eget klimamål er at all transport ut til ASKOs kunder skal være utslippsfri innen utgangen av 2026. ASKO OSLO har allerede oppfylt målet, og alle deres lastebiler er nå helelektriske og utslippsfrie.
Lanserer nye drivlinjer for buss16.9.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
Scania lanserer nye forbrennings- og plug-in-hybride drivlinjer for busser. Den nye drivlinjeplattform, basert på Super-lastebilmotoren, leveres i forbrennings- og plug-in hybridkonfigurasjoner for busser for å møte ulike behov og krav. Det gir betydelig redusert drivstofforbruk og tilgang til nullutslippssoner for langdistanseoperatører.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom