Varsling av trafikkontroll gjør veien farligere
Tjenester som varsler trafikkontroller, fører til at ruskjørere og fartssyndere kan leke gjemsel med politiet. Nå vil regjeringen forby denne muligheten. – Gode argumenter for et forbud, sier TØI-forsker.

Hvert år blir mer enn 600 mennesker drept eller hardt skadd i trafikken. Om lag 40 prosent av dødsulykkene skyldes ekstrem atferd og alvorlige brudd på veitrafikkloven. Det er dette vi kaller trafikkriminalitet
– Forskningen er tydelig på at det er sjansen for at det står en politipatrulje rundt neste sving som gjør at mange holder seg innenfor lovens grenser. Kontroller som varsles mister mye av effekten. Dette er unødvendig sløsing med politiets og vegvesenets ressurser og bidrar ikke til å redde liv i trafikken sier direktør i Trygg Trafikk, Jan Johansen.
Gode argumenter for et forbud
Direktøren får støtte fra forsker Rune Elvik i Transportøkonomisk institutt.
– Det er gode argumenter for et forbud. Varslingen gjør det mulig å bryte loven uten å bli straffet for dette. Vi vet at all fartsovertredelse øker ulykkesrisikoen. Slike varslinger har en kortvarig og lokal effekt. Altså at man forholder seg til fartsgrensene der hvor kontrollen er, men ikke nødvendigvis rett i etterkant hvor det ikke er varslet noen kontroll, sier Elvik.
Elvik er tydelig på at varslinger kan få negative følger.
– Dette kan i ytterste konsekvens få negative følger for trafikksikkerheten hvis tjenesten er tilnærmet 100 prosent pålitelig og mange nok bruker den. Når vi jobber for å redusere antall drepte og hardt skadde, er ikke varsling av trafikkontroller steg i riktig retning, fortsetter Elvik.
Varslingen rammer folk flest
Trygg Trafikk er redd varslingen går ut over trafikanter som faktisk følger lover og regler.
– Ruskjørere og fartssyndere må miste muligheten til å leke gjemsel med politiet på norske veier. Folk flest trenger ikke løsninger som varsler om kontroller. Men de som bevisst utnytter muligheten, bryter loven og slipper unna politiet, er en fare for oss andre. Det er ikke akseptabelt. Verktøyet kan også brukes av andre kriminelle for å utnytte informasjon om hvor politiet befinner seg. Derfor er det helt på sin plass med et forbud mot varsling av trafikkontroller, sier Johansen.
Ikke forbud mot varsling av dyr
Forbudet skal ikke gjelde varsling av fartsgrenser, fotobokser, dyr i veien og andre farlige situasjoner i trafikken. Også internasjonale leverandører som Google og Apple vil måtte tilpasse sine tjenester i det norske markedet.
– Det blir påstått at regjeringen skal forby selskapene i seg selv, og det stemmer heller ikke. Det er kun funksjonen som varsler trafikkontroller, som blir rammet. Hindringer i veibanen, fotobokser og dyr i området kan man fortsatt varsle om, sier Johansen.
Nøkkelord
Kontakter
Christoffer Solstad SteenPressesjef
Tel:91888799steen@tryggtrafikk.noJan JohansenDirektør
Tel:905 98 730jjohansen@tryggtrafikk.noFølg pressemeldinger fra Trygg Trafikk
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Trygg Trafikk på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Trygg Trafikk
Tolv trafikanter mistet livet i august1.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
I løpet av sommermånedene juni–august omkom 48 personer i trafikken. Det er urovekkende høyere enn snittet på 35 personer i samme sesong de ti siste årene.
Skolestart: La barna bli eksperter på egen skolevei14.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Nå er det skolestart, og barn i alle aldre blir en del av morgentrafikken. Trygg Trafikk oppfordrer skoler og foreldre til å la barna kartlegge sin egen skolevei.
17 personer omkom i julitrafikken1.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Det er det høyeste antallet trafikkdrepte i juli siden 2016. Totalt har 68 personer omkommet så langt i år.
Kun 4 av 10 sykler alltid med hjelmen på30.7.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Ferske tall viser at bare 41 prosent alltid bruker hjelm når de sykler. – Farlig at så mange dropper hjelmen, mener Trygg Trafikk og Tryg Forsikring.
50-årsjubileum for denne livredderen29.7.2025 10:15:59 CEST | Pressemelding
I år er det 50 år siden bilbeltet ble påbudt å bruke for fører og forsetepassasjer i alle biler der dette var montert. Siden påbudet kom i 1975, har bilbeltet vært en viktig livredder.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom