Endelig Glemt-passord-funksjon i BankID
Nå kan du lage nytt passord til BankID ved å skanne passet eller ID-kortet i BankID-appen. – Endelig har vi en trygg og enkel glemt-passord-funksjon i BankID, sier Øyvind Westby Brekke, leder for BankID BankAxept.

Glemt passord er blant de største utfordringene med BankID. I løpet av 2024 glemte nordmenn passordet 1 million ganger. Frem til nå har kundene måtte kontakte kundeservice i banken for å lage nytt BankID-passord, eller funnet frem til glemt-passord-funksjon i bankenes egne flater. Dette har vært tidkrevende for både kunder og kundeservice.
Med den nye løsningen kan du sette nytt passord ved å skanne norsk pass eller nasjonalt ID-kort i BankID-appen. Det tar et par minutter og dermed er du klar for å bruke BankID igjen. Løsningen er også tryggere enn andre metoder.
Lykkelig pilotbank
Eika har vært pilotbank og har bare gode erfaringer med løsningen. Erlend Sundvor, leder for betaling og infrastruktur i Eika, sier de fleste kundene velger å sette passord selvbetjent.
– Totalt antall henvendelser om BankID har falt med 35 prosent per måned fra siste kvartal av 2024. Både kunder og rådgivere er lykkeligere med denne selvbetjeningen, sier Erlend.
Hver kunde sparer i snitt 7 minutter ved å gå fra manuell til selvbetjent passordendring. Med en million selvbetjente passordendringer, sparer man dermed 15.000 arbeidsdager for BankID-brukerne og kundebehandlerne i bankene.
Alle banker på vei
De fleste bankene er på plass med selvbetjent passord-endring i BankID-appen allerede, og flere er på vei.
– Dette er en stor forenkling som vil spare tid og krefter både for BankID-brukerne og kundeservice i bankene. Vi har tatt i bruk teknologi som gjør det enda tryggere og raskere enn med manuelle prosesser, sier Brekke.
Få appen uten ventetid
Den samme løsningen brukes også til aktivering av BankID-appen på en trygg måte.
– Tidligere har det vært en times ventetid for å aktivere appen av sikkerhetshensyn, noe mange har opplevd som lite brukervennlig. Nå kan kundene bruke rundt tre minutter, og vi ser at stadig flere velger denne metoden, sier Brekke.
Kodebrikken må fortsatt benyttes til å aktivere BankID-app for de som ikke har gyldig norsk pass eller nasjonalt ID-kort, eller som er under 18 år.
Selvbetjent passordendring og app-aktivering krever at:
- Du er over 18 år
- Du har gyldig norsk pass eller nasjonalt ID-kort
Veiledning steg for steg
Slik endrer du passord med pass
Ikke aktivert app?
Nøkkelord
Kontakter
Hege SteinslandKommunikasjonssjef BankID BankAxept
Tel:+47 900 12 748hege.steinsland@bidbax.noBilder



Om oss
BankID og BankAxept er Norges mest brukte tjenester innen ID og betaling. Denne infrastrukturen som eies av banker i Norge leverer trygg og enkel betaling og innlogging for hele Norge, og andre verdiøkende tjenester som kjenn-din-kunde med Kundesjekk og Kontanttjenester i butikk.
BankAxept er Norges desidert mest brukte og kostnadseffektive betalingssystem. BankAxept har gjort Norge til verdens mest kontantløse samfunn og håndterer 80 prosent av alle korttransaksjoner i fysisk handel. Butikkene foretrekker BankAxept på grunn av pris, stabilitet, sikkerhet og raskt oppgjør.
4,6 millioner nordmenn har BankID som brukes til alt fra nettbank, offentlige tjenester og private tjenester innenfor mange bransjer. BankID gir trygg og enkel identifisering og signering på nett, og brukes nær 1 milliard ganger i løpet av et år.
Følg pressemeldinger fra Stø
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Stø på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Stø
17. mai: Ny digitalrekord for BankAxept19.5.2025 13:21:51 CEST | Pressemelding
Nasjonaldagen ga ny rekord for BankAxept i digitale kanaler: Nesten 20 prosent var betalinger med mobilen.
Ina Porsholt Jensen ny kommunikasjonssjef i Stø15.5.2025 13:04:11 CEST | Pressemelding
– Det er fantastisk å bli en del av gjengen i Stø og få jobbe i et selskap i stor utvikling og med oppgaver som er viktige for samfunnet, sier Ina Porsholt Jensen.
Selskapet BankID BankAxept AS bytter navn til Stø5.5.2025 06:59:56 CEST | Pressemelding
Stø AS er det nye navnet på selskapet bak to av Norges mest brukte tjenester, BankID og BankAxept. Navneendringen markerer et strategisk skifte der selskapet vil satse tyngre på bekjempelse av økonomisk kriminalitet.
Coopay klar med BankAxept-betaling24.2.2025 07:35:15 CET | Pressemelding
Over en million Coop-medlemmer med Coopay kan nå betale med BankAxept-kortet. – Med BankAxept i Coopay blir det trygt og effektivt å betale, og det gjør at vi kan levere enda bedre medlemsnytte for kundene våre, sier Andreas Qvigstad, leder for finansielle tjenester og ID i Coop.
Tæpping med Vipps: – Vil endre betalingsvaner9.12.2024 09:00:20 CET | Pressemelding
Tæpping med Vipps er lansert i tett samarbeid med BankAxept og Thales. – Vipps vil endre betalingsvanene i butikk, sier leder for BankAxept, Kjetil Bøe.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom