Tapt musikk blir levende igjen – Olav Kiellands hardingfeleverk utgis for første gang
I dag lanseres innspillingen «Her vil eg kvile» med kammermusikk og komposisjoner for hardingfele av komponisten Olav Kielland. Komposisjonene for hardingfele ble gjenoppdaget i 2019. Kielland var en av Norges viktigste komponister, men hans musikk blir sjelden fremført. Blant verkene på innspillingen finnes syv verdenspremierer, fremført av kammermusikkensemblet Fragaria Vesca, fiolinist Tor Johan Bøen og pianist Eirik Haug Stømner. Basert på Tor Johan Bøens forsknings- og edisjonsarbeid blir nå Kiellands ukjente musikalske «villarkorn» tilgjengelig for et bredere publikum.

Olav Kielland (1901–1985) var en norsk komponist og orkesterdirigent født i Trondheim. Han var sønn av billedkunstner og arkitekt Gabriel Kielland. Allerede i ung alder viste han interesse for musikk og fikk undervisning i klaver og musikkteori. Han studerte ved Trondhjems katedralskole og spilte både klaver og dirigerte skolens orkester. Senere studerte han arkitektur i Trondheim før han utdannet seg videre innen komposisjon, teori og direksjon i Leipzig og Basel.
Kielland debuterte som dirigent i 1923 og utviklet seg raskt til en fremragende orkesterdirigent. Han arbeidet ved Stora Teatern i Gøteborg fra 1925–1931 og samarbeidet med flere fremtredende komponister. Han ble særlig kjent for sitt engasjement for norsk samtidsmusikk og fremførte verker av komponister som Eivind Groven, Fartein Valen, Harald Sæverud og Geirr Tveitt. Han var kunstnerisk leder for Oslo Filharmoniske Orkester (1933–1945), Trondheim Symfoniorkester (1946–1948), Bergen Filharmoniske Orkester (1948–1952) og Reykjavik Symfoniorkester (1952–1955).
Som komponist hentet Kielland inspirasjon fra ulike kilder, inkludert litteratur, filosofi og billedkunst. Hans tidlige verk ble skrevet i et senromantisk tonespråk, men han utviklet etter hvert et modernistisk tonespråk med dissonerende polyfoni. Rundt 1930 begynte han å studere norsk folkemusikk, og gradvis ble hans komposisjoner preget av disse studiene.
I 1941 flyttet Kielland til Bø i Telemark for å studere de tradisjonelle hardingfeleslåttene og finne arbeidsro. Han kjøpte gården Raudmyr i Øvre Bø i 1943, hvor han bodde resten av livet. Her kom han i kontakt med folkesangere, soge-fortellere og spelemenn, og hans musikk ble sterkt påvirket av folkemusikktradisjonen. Han arbeidet for å overføre hardingfelas polyfone muligheter til symfonisk musikk og skapte et unikt tonespråk som til tider befinner seg i skjæringspunktet mellom folkemusikk og europeisk modernisme.
Hans musikk har i stor grad blitt glemt og han etterlot seg flere uoppførte verk. Hans kunstneriske arbeid er en viktig del av norsk og europeisk musikkarv. Dette forteller mye om hvilke retninger norsk og europeisk musikk utviklet seg i fra 1930 og fremover.
Kielland ble i 1945 anklaget for å ha sittet i Det midlertidige konsultative råd 1940–41, han var på den tiden kunstnerisk leder for Oslo Filharmoniske Orkester. Han ble frikjent i 1946. Likevel preget anklagene hans karriere og kan ha bidratt til at han senere ble marginalisert i det norske musikkmiljøet.
Olav Kiellands kammermusikk og 7 slåttar for fele.
Strykekvartett (Quartetto per due violini, viola e violoncello) op. 22
7 slåttar for fele op. 12 a-g
- Raudmyr-hallingen (1953)
- Tjøstul Blesterbakken, gangar, 6/8 (1945). Tilegnet Rolf Løchen.
- Eskvam-halling (1943)
- Tussane i Raudmyr, springar (1953).
- Vetlvonsbruri, gangar 2/4 – inspirert av Ola Setroms dikt med samme navn.
- Halling (1953)
- Krokbakkjen springar (1953)
Tvileikar op. 19-5 cacce per 4 strumenti ad libitum.
Musikk for fiolin og klaver
- Air
- Serenade i F-dur (Leipzig 1922).
- Porbjörgs melodi og Ernas melodi
Melodia per strumenti a corda op. 15 b

Fragaria Vesca ble grunnlagt av Tor Johan Bøen i 2006, og er et fleksibelt kammermusikkensemble viet fremføring av musikk fra forskjellige stilarter og epoker på originalinstrumenter. Repertoaret strekker seg fra barokken og frem til det 20. århundre. Den grunnleggende motivasjonen for denne tilnærmingsmåten er at historisk informerte fremføringer på tidsriktige instrumenter er med på å sette musikken i dens naturlige sammenheng. Ensemblets prosjekter er ofte knyttet til nytt musikalsk forskningsarbeid, og har tidligere gjort innspillinger av Geirr Tveitt, Fartein Valen, David Monrad Johansen og Halfdan Cleves kammermusikk.
Tor Johan Bøen (fiolin/hardangfele) har en temmelig unik posisjon i norsk musikkliv med sin kombinasjon av fiolinistisk skolering på høyt nivå og musikologisk autoritet innenfor bestemte deler av strykerepertoaret. Allerede som 13-åring vant han Ungdommens Fiolinmesterskap og som 17-åring fant han sin plass i Det Norske Kammerorkester. Etter å ha fullført hovedfagsstudiet ved Norges musikkhøgskole fulgte studieår i USA hvor han også tok sin doktorgrad i 2005. Bøen har gjort seg bemerket gjennom sin fremføring av musikk fra barokken til det 20. århundre på originalinstrumenter – ikke minst gjennom sitt ensemble Fragaria Vesca likesåvel som han benytter moderne fiolin når han spiller i Phoebus strykertrio eller sitter som konsertmester i forskjellige europeiske orkestre. Hans dyptpløyende forskningsarbeid over belgieren Eugène Ysaÿes musikk har resultert i innspillinger og omfattende radioprogrammer. De senere år har han viet mye av sin musikologiske og fiolinistiske virksomhet til et gjennomgripende studium av manuskripter og partiturer fra mellomgenerasjonen av norske komponister, noe som i de siste 15 årene har resultert i nytolkende CD-versjoner av Geirr Tveitt, Klaus Egge, Fartein Valen, David Monrad Johansens kammermusikk og Halfdan Cleve. Han har også laget en innspilling av Svein Haugetrås hardingfeleslåtter.
Eirik Haug Stømner er en norsk pianist fra Halden. Han fullførte diplomstudiet på Norges Musikkhøgskole våren 2018, etter veiledning av professorene Einar Henning Smebye og Marianna Shirinyan. Stømner mottok Robert Levins pianistpris i 2019, og har siden etablert seg som en ettertraktet musiker på den norske konsertscenen. Han har gjestet blant annet Oslo Kammermusikkfestival, Festspillene i Bergen og Fjord Classics, og opptrådt som solist med flere profesjonelle orkestre i både inn- og utland.
Nøkkelord
Kontakter
Jade Marie HasselgårdLabel Manager / A&R / Promotion
Hubro / Odin / Heilo / Simax
Bilder


Lenker
Om Grappa Musikkforlag
Grappa Musikkforlag A/S ble etablert i 1983 og er et av Norges største uavhengige plateselskap. I år 2023 har Grappa 40 års jubileum.
Grappa Musikkforlag har gitt ut over fire tusen album spredt på ulike labler. Foruten Grappa som favner viser og pop, så utgis klassisk musikk på Simax Classics, folkemusikk og verdensmusikk på Heilo, blues og country på Blue Mood og jazz på Hubro.
Grappa samarbeider med Egmont Kids Media Nordic AS om utgivelse av barnemusikk gjennom Barneselskapet. Grappa samarbeider med Norsk Jazzforum om innspilling og utgivelse av norsk jazz på Odin. Grappa har også et tett samarbeide med Rune Grammofon og Drabant Music.

Andre språk
Følg pressemeldinger fra Sounds Like Gold
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Sounds Like Gold på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Sounds Like Gold
Musikkutsendelse: Tora Augestad slipper julesingel fra kommende album "Vårvill"28.11.2025 09:50:36 CET | Pressemelding
Den kritikerroste vokalisten Tora Augestad er aktuell med første smakebit fra hennes første album bestående av egenkomponert materiale.
Gangar slipper en rå og vakker Bånsull med Synnøve Brøndbo Plassen og Martin Steinum Brun28.11.2025 08:45:00 CET | Pressemelding
På andre singel fra det kommende albumet Dreng byr folkemusikkbandet Gangar på en melankolsk og rå bånsul utenom det vanlige i samarbeid med Synnøve Brøndbo Plassen og Martin Steinum Brun – to av de mest uttrykksfulle stemmene på den norske folkemusikkscenen i dag.
Gangar releases the single Bånsull - a wild, raw, and beautiful lullaby - together with Synnøve Brøndbo Plassen and Martin Steinum Brun28.11.2025 08:45:00 CET | Press release
On the second single from their upcoming album Dreng, the folk band Gangar presents a melancholic and raw bånsull, a lullaby unlike any other, in collaboration with Synnøve Brøndbo Plassen and Martin Steinum Brun, two of the most expressive voices on today’s Norwegian folk music scene.
Anna Lille gjør den norske klassikeren "Min første kjærlighet" til sin egen21.11.2025 10:23:19 CET | Pressemelding
For aller første gang på norsk er Anna Lille aktuell med en helt ny og gripende coverlåt, laget spesielt for Nordisk Films kommende spillefilm “Min første kjærlighet”. Her tolker hun Jahn Teigens udødelige klassiker i en moderne og emosjonell versjon som både er tro mot originalen – og umiskjennelig Anna Lille. Låta "Min første kjærlighet" er ute nå, mens spillefilmen har premiere 27. februar 2026. Lytt til låta her
Pedal-steel pionerene Joe Harvey-Whyte og Geir Sundstøl med første singel fra nytt album!21.11.2025 08:45:00 CET | Pressemelding
Et hypnotisk lyd-dikt som henter navnet sitt fra en av Londons glemte elver. The Tyburn dykker dypt ned i det kollektive underbevisste og dukker opp igjen med en håndfull glemte folkemelodier. The Tyburn, ute i dag, er den første singelen fra det kommende albumet Langeleik.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom