Mål om høy kundetilfredshet med ny løsning
For Glitre Nett er høy kundetilfredshet viktig. Med nærmere 320.000 kunder på Agder, i Buskerud og på Hadeland, sørger nettselskapet for at samfunnet fungerer. Nå skal et nytt kundeinformasjonssystem bidra til at selskapet kommer enda tettere på kundene.

− Med så mange kunder som til enhver tid skal ha oversikt over strømforbruk, er vi avhengige av å ha gode systemer som sikrer våre og kundenes behov, sier Per Gøran Bergerud, leder for seksjon kunde i Glitre Nett.
− Glitre Nett har gjennom flere år hatt ett kundeinformasjonssystem som skal dekke alle våre behov. Ved valg av ny løsning har vi ønsket å se på nye og innovative løsninger for å dekke våre behov for å sikre effektive prosesser, minimere manuelle operasjoner og sikre presis og kostnadseffektiv drift, sier Per Gøran Bergerud, som understreker at nytenkning var viktig i valg av nytt kundeinformasjonssystem.
Går foran i bransjen
− Arbeidet med denne anskaffelsen startet allerede i 2022. I prosjektet har vi lagt vekt på anskaffelse av hyllevare fra leverandørene der vi har eierskap til egne data. I trå med vår IT-strategi for Glitre Nett, er det viktig å ha egne ressurser med kjernekompetansen på data og integrasjoner for å utnytte våre applikasjoner på en effektiv måte. Resultatet er at vi nå går foran i bransjen, og som et av de første nettselskapene som deler opp kundeinformasjonssystemet i moduler, forteller Otto Andreas Rustand, leder for digitalisering, innovasjon og IKT-sikkerhet i Glitre Nett.
Tre nye samarbeidspartnere
Glitre Nett har valgt følgende tre samarbeidspartnere på de ulike modulene i kundeinformasjonssystemet: Metzum for Kunde, avregning, fakturering og Innfordring, Evidi, for Målepunkt- og Anleggsregister, og Lime for Sakshåndtering og kundebehandling. I tillegg til de tre nye partnerne, valgte Glitre Nett i 2024 å anskaffe en tilsynsmodul fra Cubit for å dekke behovet for Det lokale eltilsyn.
− Oppdelingen av nye moduler der vi selv tar ansvar for egne data og integrasjoner er nøkkelen til å slippe inn de nye leverandørene på markedet, og dette er noe vi ser frem til. Vi har også stor tro på selvbetjente løsninger for våre kunder, og har derfor valgt å utvikle den femte modulen, Min Side, selv, sier Otto Andreas Rustand.
God løsning for kundene og Glitre Nett
− Vi gleder oss nå til å komme i gang med det nye systemet. Her er det både bedre funksjonalitet, forbedret brukervennlighet, og løsninger som bidrar til å øke effektiviteten. Dette vil bidra til gode løsninger for både Glitre Nett og kundene, avslutter Per Gøran Bergerud.
Nøkkelord
Kontakter
Otto Andreas RustandLeder Digitalisering, Innovasjon og IKT-SikkerhetGlitre Nett
Tel:90155212otto.rustand@glitrenett.noPer Gøran BergerudLeder seksjon kundeGlitre Nett
Tel:41433020per.goran.bergerud@glitrenett.noBilder

Om Glitre Nett
Glitre Nett er Norges nest største nettselskap, og sørger hver dag for at mer enn 320.000 nettkunder får strømmen levert. Vi skal sørge for at samfunnet skal fungere, både i dag og i fremtiden. Derfor er moderne teknologi og smarte energiløsninger en viktig del av vår hverdag. Glitre Nett er et resultat av fusjonen mellom Agder Energi Nett og Glitre Energi Nett. Selskapet har totalt mer enn 30.000 km med strømnett, mer enn 12.000 nettstasjoner, og 133 transformator- og koblingsstasjoner i Agder og i Buskerud. Glitre Nett har vel 370 ansatte , og er et heleid datterselskap i Å Energi.

Følg pressemeldinger fra Glitre Nett
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Glitre Nett på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Glitre Nett
Justerer kapasitetsbegrensningene ved Timenes transformatorstasjon25.6.2025 07:09:42 CEST | Pressemelding
Glitre Nett justerer kapasitetsbegrensningene ved Timenes transformatorstasjon i Kristiansand som ble innført i 2024. For alle henvendelser om tilknytning eller økning av effektuttak vil begrensningen nå være på 500 kW, mot tidligere 150 kW. Flere tiltak er gjennomført for å bedre kapasitetsbegrensningene i området.
Nye områdestudier for Glitre Nett2.6.2025 13:14:13 CEST | Pressemelding
Etterspørselen etter elektrisk kraft er under press, både nasjonalt og i forsyningsområdene til Glitre Nett. Ny næring og næringsområder konkurrerer om begrensede kraftressurser, samtidig som det tar tid og krever store investeringer å bygge ut ny nettkapasitet. Dette kan skape utfordringer for nye etableringer.
Effektiv befaring av linjenettet27.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Glitre Nett har i flere år brukt drone til befaring av linjenettet. I 2025 inspiseres hele 7000 km, og totalt har selskapet flydd 25.500 km med drone siden oppstarten i 2021. Dette er en del av nettselskapets kontinuerlige arbeid for å sikre en pålitelig strømforsyning. Inspeksjonen bidrar til å oppdage mulige feil og forebygge driftsforstyrrelser.
Investerer 160 millioner i utvidelse av Bjorbekk transformatorstasjon8.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Glitre Nett har fått konsesjon til utvidelse av Bjorbekk transformatorstasjon i Arendal. Totalt skal det investeres for 160 millioner kroner i en ny trafocelle og en ny stasjonsbygning. Utbyggingen bidrar til å styrke nettkapasiteten vest i Arendal.
Bærekraftsarbeid er et viktig bidrag til det grønne skiftet11.4.2025 08:30:00 CEST | Pressemelding
− Glitre Nett skal legge til rette for både industriutvikling, samfunnsutvikling og det grønne skiftet i våre regioner. Men, det er ikke mulig å levere strøm uten at det har en pris for miljøet. Derfor jobber vi hele tiden for å forstå vårt fotavtrykk bedre, slik at vi kan ta ansvar for dette, og redusere der det gir mest effekt.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom