Feiebil på biogass
GRØNT ALTERNATIV: C. Grindvold AS har sammen med Norsk Scania bygd en av de første feiebilene i Norge med komprimert biogass (CBG) som drivstoff.

Den nye feiebilen er bygget på et Scania P340 4x2-chassis med påbygg fra Brock. Bilen har en 9-liters gassmotor som går på klimavennlig biogass som drivstoff.
Bakgrunnen for prosjektet har vært stadig strengere miljøkrav fra et økende antall oppdragsgivere. I stadig flere byer og på stadig flere driftskontrakter er utslippsfrie maskiner og utstyr en forutsetning for i det hele tatt å være med å gi inn pris.
Strengere krav
- Vi opplever at mange kunder har avventet investeringer på nye feiebiler på grunn av de nye myndighetskravene som kommer og tror dette er en løsning som vil passe godt for mange kunder, sier Øyvind Sollien, salgssjef i C. Grindvold AS.

Stadig flere oppdragsgivere stiller krav om nullutslipps-kjøretøy eller maskiner på funksjonskontraktene. For feiebiler tror Øivind Sollien at gassbiler er det enkleste og beste alternativet for de mange entreprenører.
Bybil
Gassbilen er bygget med totalt åtte gasstanker. Venstre side av bilen har 4x95 liters tanker, mens bak hytta sitter det er rack med 4x118 liter. Det gir en total tankkapasitet på 830 liter. En av de store fordelene med komprimert gass i forhold til flytende er at gassen ikke blåser ut av tanken selv om bilen ikke er i bruk i en periode.
Feiebilen som C. Grindvold har bygd, får litt lenger akselavstand enn en tilsvarende bil med 6 m3 oppsamlingstank fordi det ekstra racket med gasstanker står bak hytta. Bilen er bygget med tre meters arbeidsbredde med sug under høyre side av bilen. Det er en sidekost i tillegg til en frontkost og valse på suget. Påbygget har typebetegnelsen Brock VS 6.

- Denne bilen er en typisk bybil som vi tror mange kunder kan bruke på sine oppdrag, sier Øyvind Sollien.
Lagerbiler
I et marked med korte tidsfrister for kundene og lange byggetider på feiebilene har C. Grindvold AS valgt å bygge feiebiler for lager. Påbyggene leveres av Brock Kehrtechnik i Tyskland. De kan også levere løsninger for større kjøretøy/feiebiler, og da med større gasskapasitet.
I tillegg til den nye 2-akslede feiebilen med gassmotor har de også bygget en hakket større feiebil på en treakslet Scania G 500 med 12 m3 oppsamlertank og har betegnelsen Brock VS 12.

Nøkkelord
Kontakter
John LauvstadDirektør kommunikasjon, branding og bærekraft.
Tel:+47 22064500Tel:+47 90684523john.lauvstad@scania.comBilder
Følg pressemeldinger fra Norsk Scania
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Scania på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norsk Scania
Lengst i nord på strøm30.6.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
VADSØ: Masternes Gjenvinning AS har tatt i bruk en elektrisk Scania 25 L renovasjonsbil for å hente husholdningsavfall i Vadsø kommune i Finnmark.
Første av sju nye brannbiler23.6.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
ASKER: Asker & Bærum Brann og Redning har fått levert den første av sju nye Scania brannbiler som kommer utover høsten og på nyåret.
Scania lanserer MCS-lading16.6.2025 11:05:06 CEST | Pressemelding
Scania lanserer Megawatt Charging System (MCS) hurtigladeløsning på messen EVS38 – som blir en ny æra for tunge elektriske transporter. MCS er opptil to ganger raskere enn dagens CCS2-standard.
Scania lanserer Super 11-motor20.5.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
Scania utvider produktporteføljen med en ny, innovativ Super 11-motor. Motoren reduserer drivstofforbruket med opptil syv prosent og er utviklet for å møte kundenes behov for lette og effektive løsninger.
Super 80 turne har startet12.5.2025 08:30:00 CEST | Pressemelding
TRØNDELAG: Feiringen av Norsk Scanias 80-årsjubileum er i gang. Denne helgen gikk startskuddet for den landsdekkende Super 80-turneen i Trøndelag.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom