Nybilsalget på vei opp – og «fornuft» styrer bilvalget
På tross av at første rentenedsettelse ble utsatt på grunn av kraftig prisvekst, er det relativt god fart i nybilsalget så langt i år. Men det blir stadig tydeligere at nybilkjøpere velger mindre og rimeligere biler. Nå styrer behovet og lommeboken folks valg av ny bil.

I mars ble det registrert 13 304 nye personbiler, det er 36,5 prosent flere enn i mars i fjor. Til sammen ble det i første kvartal registrert 31 596 nye personbiler, hele 42 prosent flere enn i samme periode i 2024. Men da var nybilsalget lavt sett opp mot tidligere år. Nå peker registreringstallene i retning av det som tidligere har vært «normalår», altså i overkant av 140 000 nye personbiler for hele året.
Elbilandelen for nye personbiler i mars var 84 prosent, mens den for hele første kvartal var på nesten 91 prosent. Årsaken til den «lave» elbilandelen i mars, er at ekstra mange ladbare hybrider ble registrert i mars, for å unngå en betydelig avgiftsøkning som trer i kraft fra 1. april.
- Rentekutt ville påvirket antallet – ikke bilvalget
- Rentekuttet mange håpet skulle komme i mars uteble. Et rentekutt hadde neppe endret selve bilvalget for folk flest, men snarere hvor mange nye personbiler som hadde blitt registrert og solgt, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). Han mener kraftig prisvekst og et usikkert rentenivå gjør det mer utfordrende for mange å kjøpe ny bil nå, enn for noen år siden.
- Også antall eierskifter, altså bruktmarkedet, ligger stabilt høyt og på nivå med 2022 og 2023. Det er et tegn på at mange trenger å bytte ut den bilen de har, men at det nok må et rentekutt eller to til før de prioriterer å legge penger i en helt ny bil, sier han.
- Klarer oss med mindre biler
Det er i hovedsak europeiske og andre veletablerte merker og modeller som topper registreringslistene for både mars og første kvartal samlet. Men det er en klar endring i hva folk nå vektlegger ved kjøp av ny bil:
- Fornuften rår, og de fleste velger nå litt mindre og rimeligere biler. Det ser ut til at folk i økende grad har fått øynene opp for hvor liten bil de egentlig kan klare seg med, sier Solberg Thorsen, som også peker på at elbilteknologien har gitt langt bedre plass innvendig i mange bilmodeller.
- Kombinasjonen av praktiske biler til lavere pris gjør valget lettere for mange, sier han. Dessuten har flere av de nye, mindre elbilene lenger rekkevidde enn det som var vanlig for store elbiler for et par år siden.


Tesla effekt?
Mye støy rundt Elon Musk og Tesla har fått mange til å spørre om dette vil få utslag på salgs- og registreringstallene for merket, som lenge har hatt flere bestselgende modeller i Norge. Totalt i første kvartal har det vært en klar nedgang i antall førstegangsregistrerte nye Teslaer sett opp mot fjoråret. Andelen har falt fra 23 prosent i første kvartal i fjor, til 12 prosent i samme periode i år. Men nedgangen er likevel mindre i mars enn den var i januar og februar.
- Det er likevel grunn til å snakke om en Tesla-effekt, sannsynligvis som følge av støy rundt mannen som er sterkest knyttet til bilmerket. De fleste nybilkjøperne lar seg i liten grad påvirke av forhold utenfor selve bilen de ønsker seg, men for noen har merkevarens verdier stor betydning, sier Solberg Thorsen. Derfor har flere ment at de lave registeringstallene for Tesla i januar og februar har vært påvirket av frontfigurens utsagn og handlinger knyttet til politikk.
- Det kan være riktig, men vi vet også at Tesla har hatt svært mange biler av utgående modell stående lenge på kaia, og det har vært vanskeligere enn tidligere år å finne kjøpere til disse bilene. Vi må også ta med i betraktning av det har kommet en rekke nye merker og modeller som gir Tesla tøffere konkurranse fremover, sier han.


Hybridregistreringer før avgiftshopp
Fra 1. april ble det innført en økning i avgiftene for ladbare hybrider, og det ga tydelig utslag på registreringstallene de siste dagene i mars. Så langt i år er det til sammen registrert 1 435 ladbare bensinhybrider, det er 221 prosent flere enn på samme tid i fjor. Hele 1 207 av disse ble registrert i mars, altså før avgiftsendringen tredde i kraft. De aller fleste er registrert på næringsvirksomhet, og vil sannsynligvis skifte eier i løpet av kort tid. Noen ender trolig opp som utleiebiler.
- Dette viser hvordan avgiftsendringer bidrar til å styre og regulere nybilsalget. Myndighetene vil fjerne alt annet enn nullutslippsbiler, og har strammet avgifts-skruen ytterligere. I dette tilfellet kanskje unødvendig hardt, for en ladbar hybrid kan være en god mellomløsning for de som ikke kan eller tør gå over til elbil ennå. Og tross alt velger 9 av 10 norske nybilkjøpere en elbil, sier Solberg Thorsen.

Flere varebiler – økende elandel
I første kvartal ble det registrert 6 710 nye varebiler, det er 3,6 prosent flere enn på samme tid i fjor. Samtidig har det også vært en økning i elektriske varebiler – både i antall og andel. Ved inngangen til april var 40 prosent av alle nye varebiler elektriske – mot snaut 38 prosent i 1. kvartal i 2024. Andelen nye dieselvarebiler utgjorde 58 prosent i første kvartal 2025.
- Elektriske varebiler trenger insentiver og drahjelp fra myndighetene, og at det snakkes om at de skal få tilgang til kollektivfeltene, kan være et fornuftig grep som vil gi økt fart i salget. Det trengs, for det er langt igjen til at vi når målet om at alle nye varebiler skal være nullutslippsbiler, sier Øyvind Solberg Thorsen.
Nøkkelord
Kontakter
Øyvind Solberg ThorsenAdministrerende direktør
Tel:95926018ost@ofv.noMikkel FriisSeniorrådgiver
Tel:950 57 659mf@ofv.noOm OFV
Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) er en politisk uavhengig medlemsorganisasjon som arbeider for tryggere, bedre og mer effektive veier i Norge. OFV publiserer statistikk om bilsalget og kjøretøyparken, og har Norges beste database med priser og data på alle nye biler og motorsykler.
Opplysningsrådet for Veitrafikken
Wergelandsveien 1 - 3
0167 Oslo
www.ofv.no

Følg pressemeldinger fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
Nedgang etter rekord-september3.11.2025 12:02:08 CET | Pressemelding
Nybilregistreringene bremset noe opp i oktober. Det skjer samtidig som bilbransjen melder om økt interesse fra kunder som vil sikre seg elbil før nye momsregler innføres.
Nordisk elbilsalg fortsetter å øke – bortsett fra i Sverige14.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Nybilsalget i Norden hadde stort sett god fart i september. I Finland var økningen på hele 30 prosent, mens Sverige var alene om en svak nedgang. Danskene nådde igjen nye elektriske høyder med en elbilandel på over 73 prosent, mens elbilandelen i Sverige endte på drøyt 38 prosent - langt under september 2024.
Økt fart mot et normalår i nybilmarkedet13.10.2025 15:46:08 CEST | Pressemelding
Det norske nybilmarkedet fortsetter å styrke seg gjennom 3. kvartal 2025. Den samlede verdien av nyregistrerte personbiler økte med 4,2 milliarder kroner til 21,2 milliarder kroner, en vekst på 25 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.
Folket har stemt: Fylkesvei 33 er Norges dårligste fylkesvei8.10.2025 10:30:00 CEST | Pressemelding
Over 1500 nominasjoner kom inn – fordelt på rundt 250 ulike fylkesveier. En fagjury plukket ut de ti verste – og nesten 9000 personer har stemt frem sin favoritt. Nå er det avgjort: Fylkesvei 33 er kåret til Norges aller verste fylkesvei.
OFVs kalkyle 2025: Bilholdet koster mer – elbilen holder stand som billigst2.10.2025 08:30:00 CEST | Pressemelding
Det koster stadig mer å eie bil i Norge. De ferske beregningene i publikasjonen «Kostnader ved bilhold 2025» fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) viser at bilholdet fortsatte å bli dyrere gjennom 2024 og videre inn i 2025 – selv om økningen ikke var like kraftig som rekordåret 2023.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom