Mesta

Himalaya-salt på norske veier

Del

Fra i dag bruker veientreprenøren Mesta Himalaya-salt på veiene. Saltets unike egenskaper skal optimalisere kjøreforholdene for norske bilister.

Fra 1. april salter Mesta med rosa Himalaya-salt.
Fra 1. april salter Mesta med rosa Himalaya-salt. Foto: Mesta

Mesta er stadig på jakt etter å forbedre veidriften og har over lang tid brukt teknologi og værdata for å redusere saltbruken. Nå tar de arbeidet et skritt videre ved å teste ut Himalayasalt på veiene. Himalayasaltet har vist seg å ha unike egenskaper når det gjelder smelting av is under kalde og vanskelige vinterforhold. Fra i dag vil Himalayasalt bli testet i fjellstrøkene i Sør-Norge og på spesielt utvalgte kontrakter i nord, inkludert Saltfjellet i Nordland og kontrakten på veien til Honningsvåg i Finnmark.

Pålagt å bruke salt
Mesta er pålagt av veieiere som Statens vegvesen og fylkeskommunene å bruke salt i veidriften. Mesta har stor tro på at saltet hentet fra Punjab-distriktet i Pakistan har en vesentlig høyere kvalitet enn saltet de vanligvis henter fra Spania.

- Vi må jo bruke salt, men vi jobber kontinuerlig med å redusere bruken. Derfor er det gledelig å finne et salt som fungerer bedre selv med mindre mengder, sier kommunikasjonssjef i Mesta, Hulda Tronstad. Hun legger til: - Målet er hele tiden en sikrere drift og bedre kjøreforhold for norsk bilister.    

Bedre kvalitet
Himalayasalt er operativ i kulden til mye lavere temperaturer enn de spanske saltet, ja helt ned til 30 minusgrader. I tillegg er det gjort noen undersøkelser på at fjellsalt kombinert med fjellvann utgjør en optimal miks for saltslurry. Altså den oppløsning av salt i vann som spres på norske veier. Det er vann fra Voss som har fått best resultat i lab-tester. 
-  Himalaya-salt: Ja, det sier seg jo nesten selv. Vann fra fjell og salt fra fjell funger som fjell på veiene, sier kommunikasjonssjef i Mesta, Hulda Tronstad.  Hun er likevel spent på effekten av saltet når det tas ut på veiene.

Rosa – best for mangfoldet
- Ser du rosa veier i den kommende tiden, så må du bare slappe av. Det kommer fra saltet, sier konserndirektør for folk og bærekraft, Tore Christensen. Det er han som har ansvaret for beslutningen om Himalaya-saltet.

Og selv om det er kvaliteten og effekten på veiene som er den viktigste grunnen til valg av salt, er han også særlig fornøyd med at saltet er rosa:

- Mesta er opptatt av mangfold. Og det rosa saltet lyser opp en ellers ganske grå vegoverflate, og danner samtidig en fin opptakt til Pride-markeringen senere i sommer. 

Christensen ber nå om at norske bilister bidrar til å gjøre testen vellykket:

- Bilister som ser rosa veier, bes rapportere dette til Mesta. Det optimale er en svak rosafarge, slik du ser på saltbøssen du kjøper i butikken. Ser du for sterk saltfarge, har vi kalibrert saltsprederne feil, sier konserndirektør i Mesta, Tore Christensen.

Kontakter

Bilder

Kommunikasjonssjef i Himalaya-saltet, Hulda Tronstad
Kommunikasjonssjef i Himalaya-saltet, Hulda Tronstad
Foto: Mesta
Last ned bilde

Om oss

Mestas samfunnsoppdrag er viktig og vesentlig: Vi skal sørge for at du kommer deg trygt fram – hver dag.  

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye