Totalombygget redningsskøyte døpt i Lillesand

Del

RS 127 «Anne-Lise» er klar for å trygge kysten på Sørlandet.  – Denne ombyggingen er bærekraftig beredskap i praksis og gir redningsskøyta 20 nye år i tjeneste for det norske folk, for å redde liv og berge verdier. sier generalsekretær i Redningsselskapet, Grete Herlofson.

RS 127 bærer nå navnet «Anne-Lise». RS 127 «Anne-Lise» er oppkalt etter Nicolais Tangens mor. Dagens gudmor, Katinka Tangen, er Nicolai Tangens datter. Skøyta skal drives av det frivillige redningskorpset i Lillesand.
RS 127 bærer nå navnet «Anne-Lise». RS 127 «Anne-Lise» er oppkalt etter Nicolais Tangens mor. Dagens gudmor, Katinka Tangen, er Nicolai Tangens datter. Skøyta skal drives av det frivillige redningskorpset i Lillesand. FOTO: Karina Halvorsen/ Redningsselskapet.

Redningsskøyta 127, som tidligere bar navnet «Ryfylke», har vært en del av den norske beredskapen siden 2003. Nå har den 22 år gamle skøyta i Simrad-klassen fått nytt liv, og nytt navn. Tirsdag var det dåp i Lillesand og RS 127 bærer nå navnet «Anne-Lise». Skøyta skal drives av det frivillige redningskorpset i Lillesand.

Mulig takket være stor donasjon 

Den London-baserte stiftelsen AKO Foundation har fullfinansiert ombyggingen gjennom en donasjon på 15 millioner kroner. Ombyggingen av RS 127 «Anne-Lise» ble utført hos verftet Brødrene Hukkelberg AS på Aukra, der den i 2003 opprinnelig ble bygget.  

Stiftelsen AKO Foundation ble etablert av Nicolai Tangen, og RS 127 «Anne-Lise» er oppkalt etter Nicolais Tangens mor. Dagens gudmor, Katinka Tangen, er Nicolai Tangens datter.

– Det er ingen tilfeldighet at RS «Anne-Lise» vil ha sin base her i Lillesand, rett ved inngangen til Blindleia. Det er i disse nabolagene at Anne-Lise hadde sitt sommerparadis. I selskap med familie, barn, barnebarn og gode venner, sier Herlofson. 

En bærekraftig redningsskøyte   

I tråd med RS’ mål om en bærekraftig beredskap ble skøyta strippet helt ned til skroget, for så å bli bygget opp igjen til en topp moderne redningsskøyte. På stasjonen i Lillesand, skal skøyta opereres av frivillige mannskaper.  

– Skroget har blitt forlenget slik at arbeidsdekket blir større, en ny og mer energieffektiv drivlinje er satt inn, inkludert nye vannjeter og nye mer miljøvennlige motorer. Dette gir høyere makshastighet, økt slepekraft og bedre sjøegenskaper, sier president i Redningsselskapet, Jon Rysst. 

Redningsselskapet jobber kontinuerlig mot målene om en grønnere og mer bærekraftig maritim beredskap. Ombygging av eldre fartøy er ett av flere initiativer for å oppnå dette. 

– Istedenfor å ta et meget robust, men godt brukt fartøy, ut av tjeneste, ble det foretatt en totalombygging med det resultat at fartøyet fremstår som nytt. Det er bygget et nytt overbygg med navigasjons- og kommunikasjonsutstyr, slik at dette nå er en topp moderne redningsskøyte, sier Rysst.   

Philip Lawford, Chief Executive hos AKO Foundation uttaler at de med donasjonen ønsker å bidra til sjøsikkerheten i Norge og satsingen på bærekraft og sirkulærøkonomi.    

– Vi er glade for å kunne bidra til å gi redningsskøyta nytt liv og samtidig bidra til at liv og verdier berges langs Norges kystlinje, sier Lawford.  

Fakta om Simrad-klassen: 

  • Lengde: 12,75 m (før ombygging)  
  • Bredde: 3,52 m  
  • Dypgang: 0,65 m  
  • Vekt (ca): 10 t  
  • Konstruksjon: Aluminium-GRP  
  • Motor: Twin diesel med vannjetter  
  • Styring: interceptors  
  • Fart: 30-33 knop  
  • Rekkevidde 180 Nm  
  • Slepekraft: 2 tonn  
  • Drivstofftank: 800 liter  
  • Ferskvannstank: 50 liter  
  • Mannskap: 3-4 personer  

Kontakter

Bilder

Fra venstre: Philip Lawford, Chief Executive hos AKO Foundation, gudmor Katinka Tangen, generalsekretær i Redningsselskapet, Grete Herlofson, John Mulvihill hos AKO Foundation, og president i Redningsselskapet, Jon Rysst. Foto: Karina Halvorsen/ Redningsselskapet.
Fra venstre: Philip Lawford, Chief Executive hos AKO Foundation, gudmor Katinka Tangen, generalsekretær i Redningsselskapet, Grete Herlofson, John Mulvihill hos AKO Foundation, og president i Redningsselskapet, Jon Rysst. Foto: Karina Halvorsen/ Redningsselskapet.
Foto: Karina Halvorsen/ Redningsselskapet
Last ned bilde
Redningsselskapet jobber kontinuerlig mot målene om en grønnere og mer bærekraftig maritim beredskap. Ombygging av eldre fartøy er ett av flere initiativer for å oppnå dette.
Redningsselskapet jobber kontinuerlig mot målene om en grønnere og mer bærekraftig maritim beredskap. Ombygging av eldre fartøy er ett av flere initiativer for å oppnå dette.
FOTO: Karina Halvorsen/ Redningsselskapet
Last ned bilde
Den London-baserte stiftelsen AKO Foundation har fullfinansiert ombyggingen gjennom en donasjon på 15 millioner kroner. Ombyggingen av RS 127 «Anne-Lise» ble utført hos verftet Brødrene Hukkelberg AS på Aukra, der den i 2003 opprinnelig ble bygget.
Den London-baserte stiftelsen AKO Foundation har fullfinansiert ombyggingen gjennom en donasjon på 15 millioner kroner. Ombyggingen av RS 127 «Anne-Lise» ble utført hos verftet Brødrene Hukkelberg AS på Aukra, der den i 2003 opprinnelig ble bygget.
FOTO: Karina Halvosen/ Redningsselskapet
Last ned bilde

Redningsselskapet er en frivillig, humanitær organisasjon. Vår visjon er «Ingen skal drukne». Våre 1 500 redningsmenn og -kvinner bemanner 58 redningsskøyter langs hele kysten og på de to største innsjøene. Vi er ofte de første på stedet når uhellet er ute.

Følg pressemeldinger fra Redningsselskapet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Redningsselskapet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Redningsselskapet

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye