Kraftsamler seg for flysikkerheten
Kraftbransjen jobber på spreng for å nå fristen 1. juli, da alt av lavspentnettet og andre luftfartshindre skal være registrert i Nasjonalt register over luftfartshindre (NRL). Korrekt register gjør det tryggere å fly.

Kraftbransjen har selv ansvar for å melde inn sine luftfartshindre i registeret som Kartverket forvalter. Målet er tryggere luftfart og sørge for at pilotene kjenner til kraftledninger og stolper når de skal fly lavt eller lande.
Torsdag 27. mars samlet Elbits AS kjernen i kraftbransjen og tjenesteleverandører til fagseminar sammen med Kartverket og Stiftelsen Norsk Luftambulanse. Her sto dataflyt, sikkerhet og registrering på agendaen.
Korrekt informasjon er livsviktig
NRL-rapporteringen er avgjørende for sikkerheten i luftrommet. Utviklingssjef Edward Murr i Norsk Luftambulanse Teknologi trekker fram hvor viktig det er med gode data under deres operasjoner.
– Presise kartdata om luftfartshindrene er essensielt for å unngå ulykker. Uten pålitelig informasjon vet ikke pilotene våre hvor de kan lande trygt og komme raskt fram til pasienten. Med nøyaktige data kan vi planlegge og koordinere lufttrafikken bedre. Dette reduserer risikoen i arbeidet, og gjør det tryggere å redde liv, sier Murr.
Han får støtte fra pilotkollega Geir Arne Mathisen i Norsk Luftambulanse.
– Når vi er ute på oppdrag, er det livsviktig at vi har tilgang til oppdatert informasjon, sier Mathisen. Han legger til:
– Vi lever i et risikoyrke. Alt vi egentlig vil, er bare å komme hjem til familien vår på slutten av arbeidsdagen.
Suksess med automatisert dataflyt
Elbits leverer digitale fellestjenester og sikrer bransjens digitale infrastruktur. I arbeidet med luftfartshindre har de utviklet automatisert dataflyt inn mot registeret. Dette sikrer et felles datagrunnlag fra hindereier til sluttbruker.
– Automatisert dataflyt er en nøkkel til suksess. Når informasjonen om luftfartshindre oppdateres i sanntid, forbedrer vi sikkerheten og effektiviteten i luftrommet og i kraftbransjen, sier administrerende direktør Kate Bragg i Elbits.
Ansvarlig for NRL i Kartverket, Lars Fredrik Gyland, framhever kombinasjonen av teknologi og datadeling som viktig i samarbeidet om å få et godt register.
– Nå som Elbits har utviklet teknologi som utveksler data smidig mellom systemene, ligger alt godt til rette for automatisert dataflyt fra hele kraftbransjen. Dette arrangementet har gitt oss verdifull innsikt i hvordan vi kan samarbeide både med luftfarten og hindereierne. Det skaper en tryggere luftfart, sier Gyland.
Fakta
Regelverket oppsummert
Luftfartshinder: Alle menneskeskapte objekter over 15 meter (30 meter i spesifikke områder) over terreng eller vann, signalførende og strømførende luftspenn, taubaner, endemaster til luftspenn, og andre lignende strukturer regnes som luftfartshinder.
Rapporteringsplikt: Eiere av luftfartshinder må rapportere opplysninger om hinderet til Kartverket minst 30 dager før det etableres, endres, flyttes eller fjernes.
Krav til rapporteringsnøyaktighet: Luftfartshinder skal rapporteres med nøyaktighet innenfor visse grenser, spesifisert i forskrift om rapportering, registrering og merking av luftfartshinder.
Nøkkelord
Kontakter
Sissel Kanstadkommunikasjonsrådgivar og presseansvarlegkommunikasjonsavdelinga i Kartverket
Tel:51 85 88 28Tel:99 51 38 48sissel.kanstad@kartverket.noLars Fredrik Gylandfylkeskartsjef Kartverket Agder
produkteier for NRL i Kartverket
Nicolai Kirkeng VennerødHead of EcosystemElbits AS
Tel:99 42 90 00nicolai@elbits.noEdward MurrutviklingssjefNorsk Luftambulanse Teknologi
Tel:92 46 97 10edward.murr@norskluftambulanse.noBilder






Lenker
Om oss
Kartverket blei etablert i 1773 og er den eldste tekniske etaten i Noreg som framleis er i drift. Oppgåvene våre har endra seg i takt med digitaliseringa av samfunnet. Vi er ei moderne og innovativ verksemd med blikk for framtida.
Følg pressemeldinger fra Kartverket
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kartverket på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Kartverket
Sikrere seilas i Trondheim havn med nye sjøkart11.11.2025 11:26:17 CET | Pressemelding
Nye elektroniske sjøkart fra Kartverket gir en mer presis og detaljert oversikt over dybdeforhold i Trondheim havn. Med dette blir innseilinga til havna enda tryggere for sjøtrafikken.
Tester utendørs posisjonering via 5G-nettet30.10.2025 15:04:17 CET | Pressemelding
Som noen av de første i Europa forsker Kartverket, Ericsson, Sintef og Telia på om 5G og satellitter sammen kan gi mer presis og pålitelig posisjon for nødetater, autonome kjøretøy og droner. Nå er første praktiske test av posisjonsbestemmelse via 5G-nettet gjennomført.
Vil ha utvikler-dialog om kartdata24.10.2025 14:20:04 CEST | Pressemelding
Kartløsningene som Kartverket forvalter, opplever kapasitetsproblemer parallelt med et teknologisk skifte. For å skape dialog rundt plattformen Geonorge, inviterer Kartverket nå utviklermiljøene til brukerkonferanse.
Første godkjente utdanning for eiendomslandmålere21.10.2025 13:22:04 CEST | Pressemelding
– Dette er en viktig milepæl for både utdanningssektoren og eiendomsforvaltningen i Norge, sier avdelingsdirektør Lars Elsrud i Kartverket. Norges miljø- og biovitenskapelige universitet blir den første utdanningsinstitusjonen i landet som får godkjent sitt studieprogram som kvalifiserende for autorisasjon av eiendomslandmålere.
Regjeringen vil oppgradere kartløsningene for en halv milliard15.10.2025 14:11:16 CEST | Pressemelding
– Dette vil sikre og forbedre samfunnskritiske kart og kartdata for fremtiden, som er viktige for søk- og redning, Forsvaret og en rekke andre samfunnsområder, sier fungerende kartverkssjef Knut Bjørgaas.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom