Dette bør du sjekke før du kjøper brukt elbil
På bruktmarkedet er det nå et godt utvalg av tre år gamle biler som har gjort det bra i NAF og Motors store elbiltest. – Før du kjøper brukt elbil bør du sjekke hvordan bilen gjorde det i elbiltesten da den var ny, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Fortsatt høye renter og stigende priser, gjør bruktbil mer aktuelt enn noen gang. Storselgere som Tesla Model Y, BMW iX, Skoda Enyaq, Audi Q4 e-tron og Polestar 2, var med i verdens største elbiltest i 2022. Flere av bilene som ble testet det året er nå populære biler på bruktmarkedet. Selv om det ligger ute 136 biler av storselgeren Tesla Model Y, er det flest Skoda Enyaq å velge mellom med 149 2022-modeller til salgs på finn.no. Hakk i hæl følger BMW iX med 129 biler til salgs.
- Vi testet disse bilene i 2022 både om sommeren og vinteren. Når du gjør deg kjent med hvordan bilen gjorde det som ny, får du en god pekepinn på hva du kan forvente om du kjøper den brukt, sier Sødal.
Stor variasjon mellom bruktbilene
I 2022 var det stor variasjon i rekkeviddetap vinterstid. Men på papiret hadde flertallet av bilene en rekkevidde på over 450 kilometer.
- I 2022 ser vi at rekkeviddekongen Tesla virkelig begynte å få konkurranse. Med andre ord er det mange biler med god rekkevidde å velge mellom for bruktbilkjøperne, også om du ikke vil velge Tesla, mener Nils Sødal.
Stort prisspenn
Kartleggingen av 2022-modeller av elbiler på finn.no viser et stort prisspenn. Noe av forklaringen er utstyrsnivå og kjørelengde, men også selgers forventning til pris.
- Prisene viser at det på enkeltbiler kan være rom for pruting, sier Nils Sødal. – De siste årene har spesielt Tesla justert prisene på nye biler, noe som også vil påvirke prisene på brukte elbiler, fortsetter han
Usikkerhet om batteritilstand
Sjekklisten ved kjøp av brukt elbil er stort sett den samme som for en brukt dieselbil. Usikkerhetsmomentet er tilstanden til batteripakken.
- Det går an å spørre om ladehistorikken for å se om bilen er mye hurtigladet. Hurtiglading er en større påkjenning for batteriet en lading hjemme, sier Sødal.
Sjekkliste spesifikt for kjøp av brukt elbil:
-
Spør selger om ladehistorikk. Hurtiglading er en påkjenning for batteriet, så hvor ofte bilen har blitt hurtigladet er relevant informasjon.
-
Spør om hvordan selger opplever rekkevidde sommer og vinter. Få dette med i kontrakten.
-
Kan bilen hurtiglades?
-
Hvilke ladekabler følger med bilen?
-
Sjekk ladekabler og ladeport for skader, sprekker, skader, varmgang og så videre.
-
Test at bilen lader ved å koble på en lader.
-
Om mulig, se om det er skader på batterikassen under bilen
-
Kontroller om batteriet fremdeles er innenfor garanti. Dette kan gjøres ved å kontakte en merkeforhandler, husk registreringsnummeret.
Ti elbiltestede 2022-modeller til salgs på finn.no
(Tallene er samlet inn 19. mars 2025. For hver enkelt bilmodell er det variasjon i utstyrsnivå, kjørelengde og lignende. Det forklarer det store prisspennet blant brukbilene.)
Bilmodell |
Antall biler på finn.no |
Pris på finn.no i kroner |
Tesla Model Y |
136 |
Fra 279 000 til 469 000 |
BMW i4 |
48 |
Fra 418 900 til 599 900 |
BMW iX |
129 |
Fra 479 000 til 899 900 |
BYD Tang |
46 |
Fra 269 000 til 569 000 |
Mercedes-Benz EQE |
31 |
Fra 559 900 til 869 900 |
Polestar 2 |
90 |
Fra 279 000 til 439 900 |
Audi Q4 e-tron |
136 |
Fra 289 300 til 499 900 |
Kia EV6 |
69 |
Fra 269 300 til 479 000 |
Skoda Enyaq |
146 |
Fra 219 000 til 479 000 |
Hongqi E-HS9 |
65 |
Fra 399 000 til 709 000 |
Utvalgte bilmodeller fra elbiltesten 2022 sommer og vinter
Bilmodell |
Oppgitt rekkevidde (WLTP) testbil |
Faktisk resultat sommer |
Faktisk resultat vinter |
Tesla Model Y |
533 km (sommer) |
566 km |
|
BMW i4 M50 Fully Charged |
565 km |
583,6 km |
434 km |
BMW i4 eDrive40 |
497 km |
521 km |
406 km |
BMW iX xDrive40 |
400 km |
399,4 km |
316 km |
BMW xDrive50 |
591 km |
568,5 km |
503 km |
BYD Tang |
400 km |
407,6 km |
356,5 km |
Mercedes-Benz EQE AMG 4MATIC |
518 km |
443 km |
Ikke testet vinter, men en annen utstyrsversjon er. Se rad under |
Mercedes-Benz EQE 300 |
614 km |
Ikke testet vinter, men en annen utstyrsversjon er. Se rad over |
408 km |
Polestar 2 Longe Range Dual Motor |
477 km |
446,6 km |
340 km |
Polestar 2 Longe Range Dual Motor |
517 km |
520,6 km |
400 km |
Audi Q4 e-tron 40 |
498 km |
461 km |
380,4 km |
Audi Q4 e-tron 50 quattro |
459 km |
459,6 km |
349 km |
Kia EV6 Exclusive RWD |
528 km |
500 km |
429 km |
Kia EV6 Active AWD |
484 km |
459 km |
428 km |
Skoda Enyaq iV 80X |
477 km |
446 km |
403 km |
Hongqi E-HS9 |
465 km |
371 km |
303 km |
I elbilguiden på naf.no finner du testresultatene til alle elbilene NAF har testet sommer og vinter siden 2020. Søk opp bruktbilene du vurderer og få svar på hvordan de gjorde det både rekkeviddemessig og hvor raskt de ladet batteriet.
Nøkkelord
Kontakter
Nils SødalSenior kommunikasjonsrådgiver i NAF
Tel:+47 901 83 276nils.sodal@naf.noBilder

Om oss
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
NAF MC: - Nå er vi tilbake på veien!21.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Milde temperaturer og bare veier betyr at tohjulingen igjen kommer ut på veiene - Husk å se etter oss. Vi er lette å overse, lyder oppfordringen fra NAF MC.
Så mye brukte Akershus på vedlikehold av veiene i 202419.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Akershus fylke brukte 1,2 milliarder kroner på drift og vedlikehold av veiene i fjor. Per innbygger brukte fylket 1664 kroner, noe som er langt lavere enn snittet for landet.
Så mye brukte Østfold på vedlikehold av veiene i 202419.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Østfold fylke brukte 573 millioner kroner på drift og vedlikehold av veiene i fjor. Per innbygger brukte fylket 1823 kroner, noe som er langt lavere enn snittet for landet.
Så mye brukte Møre og Romsdal på vedlikehold av veiene i 202419.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Møre og Romsdal brukte 1,5 milliarder kroner på drift og vedlikehold av veiene i fjor. Per innbygger brukte fylket 5529 kroner, noe som er litt mer enn året før, og tredje mest i landet.
Så mye brukte Trøndelag på vedlikehold av veiene i 202419.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Trøndelag fylke brukte 1,7 milliarder kroner på drift og vedlikehold av veiene i fjor. Per innbygger brukte fylket 3511 kroner, noe som er litt ned fra året før og under gjennomsnittet for landet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom