NorgesGruppen kjøper seg opp i Kaffebrenneriet
NorgesGruppen og Kaffebrenneriet har samarbeidet og delt eierskap i nesten 30 år. Når gründerne nå ønsker å selge seg ned er det naturlig for NorgesGruppen å kjøpe seg opp i kaffebarkjeden.

NorgesGruppen, gjennom NorgesGruppen Servicehandel, blir majoritetseier med 90 prosent, mens gründerne Thomas Pulpan og Steinar Paulsrud beholder en eierpost på 10 prosent.
Oppkjøpet medfører ingen endringer i Kaffebrenneriets daglige drift. Den unike bedriftskulturen, kompetansen og sortimentet skal ligge til grunn for videre utvikling og vekst, og gründerne vil fortsatt prege den daglige driften av kjeden.
- Det er viktig for oss at det langsiktige eierskapet til Kaffebrenneriet videreføres, og det gjør det nå med NorgesGruppen som hovedeier. De har eid halvparten av selskapet i en årrekke, og vi er helt trygge på at vi sammen vil drive Kaffebrenneriet videre i samme ånd fremover, sier Steinar Paulsrud.
Kristine Stranne, administrerende direktør i NorgesGruppen Servicehandel (NGS), er glad for å ha de to gründerne med videre på laget.
- Thomas og Steinar vil fortsatt være sentrale for daglig drift og strategisk utvikling. Kaffebrenneriet er en ledende merkevare med fantastisk fagkompetanse, serviceinnstilte medarbeidere og nydelige kvalitetsprodukter, og vi i NGS ser frem til å forsterke dette fremover, sier Kristine Stranne.
NorgesGruppen Servicehandel vil med oppkjøpet ytterligere styrke sin posisjon innen spesialkaffe og kaffebarer, og ser på dette som et viktig strategisk kjøp i et marked med stort vekstpotensial. Den daglige driften vil fortsette som før, og endringer i eierskap medfører ingen endringer for ansatte i Kaffebrenneriet.
For mer info:
Kaffebrenneriet: Marit Toverud (915 22 885) eller Steinar Paulsrud (907 66 663)
NorgesGruppen Servicehandel: Kristine Stranne (992 95 088)
Kontakter
Kine SøylandKommunikasjonssjef
Tel:+47 900 79 888kine.soyland@norgesgruppen.noOm oss
Våre kjedekonsepter står på hver dag for å gjøre morgendagens handel billigere og bedre, inspirere til gode matopplevelser, og bidra til grønne og sunne valgmuligheter.
NorgesGruppen gir forbrukerne valgfrihet gjennom supermarkeder, distriktsbutikker og lavprisbutikker. I tillegg tilbyr MENY, SPAR og Joker netthandel. NorgesGruppen gir konkurransedyktige betingelser og sterke kjedekonsepter til kjøpmenn. Effektiv varelevering og et godt vareutvalg fra ASKO sikrer kjøpmenn over hele landet et godt driftsgrunnlag. NorgesGruppen sysselsetter over 27 000 medarbeidere i egeneid virksomhet og mer enn 40 000 totalt når ansatte i kjøpmannseide butikker inkluderes. Nøkkelverdiene til NorgesGruppen er ansvarlig, samarbeidsorientert og kundeorientert. Selskapet opererer i Skandinavia med hovedfokus i Norge.
Varene folk vil ha
NorgesGruppen fylte 20 år i 2020, men bygger på 150 års erfaring som grossist og detaljist. I dag er kjernevirksomheten engros- og detaljvirksomhet innenfor daglige forbruksvarer. Alle ledd i verdikjeden – fra innkjøp og produksjon, via distribusjon, til handlekurv – jobber mot ett og samme mål: å imøtekomme kundenes behov.
Leverer effektivt til alle deler av landet
NorgesGruppen har 1200 samarbeidspartnere som spenner fra store merkevareleverandører til små produsenter av lokalmat. Mangfoldet av leverandører gjør at vi kan tilby noe for enhver smak. Egne merkevarer fra selskapene UNIL, Joh Kaffe, Matbørsen og Bakehuset gjør vareutvalget i våre butikker unikt.
Til butikker for alle, der folk bor
NorgesGruppen har butikker for alle behov, enten det er lave priser, kvalitetsprodukter, raske løsninger eller inspirasjon til store matopplevelser. Vi har lavpriskjeden KIWI, supermarkedkjedene MENY og SPAR, og nærbutikkjeden Joker. Over halvparten av butikkene er eid av selvstendige kjøpmenn, og vi er tilstede
med butikker i 88 prosent av landets kommuner.
Følg pressemeldinger fra NorgesGruppen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NorgesGruppen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NorgesGruppen
NorgesGruppen anker Konkurranseklagenemndas avgjørelse i prisjegersaken21.8.2025 09:05:19 CEST | Pressemelding
Konkurranseklagenemnda har i dag opprettholdt Konkurransetilsynets vedtak i den såkalte prisjegersaken. NorgesGruppen er sterkt uenig i avgjørelsen, og vil anke saken inn for lagmannsretten.
UNIL tilbakekaller Fiskemannen Fiskekaker 80 % fisk19.8.2025 14:49:06 CEST | Pressemelding
UNIL kaller tilbake én holdbarhetsdato Fiskemannen Fiskekaker 80 % fisk på bakgrunn av påvist Listeria monocytogenes i produktet. Det er gjort funn under grenseverdi, og disse lave verdiene utgjør normalt ingen helsefare. Imidlertid kan Listeria vokse utover i holdbarhetsperioden, og dermed er det risiko for at produktet kan utgjøre helsefare når det nærmer seg utløpsdato. Tilbakekallingen gjelder kun produkter med best før dato 16.09.25.
UNIL tilbakekaller Eldorado Chevre15.8.2025 10:17:00 CEST | Pressemelding
På bakgrunn av et pågående Listeria-utbrudd i Frankrike kaller UNIL tilbake to holdbarhetsdatoer av Eldorado Chevre. Det er ikke funnet Listeria i produktene, men de kalles tilbake av føre var-hensyn fordi de er produsert på samme fabrikk som mistenkt smittekilde.
UNIL tilbakekaller Fiskemannen Peppermakrell31.7.2025 13:31:45 CEST | Pressemelding
På grunn av feil baksideetikett er det ikke deklarert sennepsfrø i Fiskemannen Peppermakrell. Det kan medføre helsefare for personer som er allergisk mot sennep. Gjelder kun produkter med best før dato 08.10.2025.
Handle på egen hånd: 100 butikker i Kjøpmannshuset er nå delvis fjernbetjent3.7.2025 15:52:21 CEST | Pressemelding
Kjøpmannshuset, som består av SPAR, Joker og Nærbutikken har nådd en viktig milepæl i arbeidet med å sikre levende lokalsamfunn og tilgjengelige dagligvarebutikker i hele landet. Nå er 100 av Kjøpmannshusets butikker delvis fjernbetjente og kunder kan handle melk og brød når det passer dem, på egen hånd.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom