Nå kommer St1-stasjonene til Norge
Omprofileringen fra merkevaren Shell til St1 starter på Østlandet og i Trøndelag.
I løpet av en hektisk periode som starter mandag 31. mars, skal St1 gjøre om alle stasjonene som i dag har merkevaren Shell til St1-stasjoner. De aller første stasjonene vil bli synlig i Oslo-området tidlig i april, og etter hvert i Trøndelag. Deretter står resten av landet for tur.

«Det er en enorm oppgave som står foran oss, og vi har forberedt oss lenge», sier retaildirektør i St1 Norge, Anita Sørlundsengen.
Hun og teamet har jobbet tett på prosjektet siden planleggingen startet i 2023. Stasjonene blir nå definert som en markedsplass hvor de rendyrker tilbudet ute med drivstoff, lading og bilvask under St1-merkevaren. Selve butikken med mat, drikke og andre varer får navnet «réal». Sørlundsengen er spent på hvordan overgangen til ny merkevare vil bli.
«Ja, det er selvfølgelig spennende. Det er litt vemodig både for meg og mange andre å ta farvel med merkevaren Shell, men vi gleder oss stort til å se vår egen merkevare St1 endelig bli kjent i det norske markedet etter at vi har eid og drevet disse stasjonene i 10 år», sier hun og legger til at driften på stasjonene vil pågå som normalt selv om det bygges om.
Et selskap i energiomstilling
St1 er et energiselskap i omstilling, og satser stort på alternative energiløsninger som skal erstatte fossile kilder til energi. Store deler av inntektene fra omsetning av fossil energi som tradisjonell bensin og diesel har de siste årene gått til utvikling og produksjon av nye fornybare energibærere.
Visjonen til selskapet er å være ledende innen produksjon og salg av CO2 bevisst energi. Dette kommer til uttrykk blant annet på deres satsing på lading både for privatbiler og storbil, men også med produksjon av biodrivstoff i Gøteborg. Fra sitt eget datterselskap Brocklesby i England henter de brukt matolje fra restauranter og matindustri, som raffineres til biodrivstoff for fly som leveres til flyselskap i Norden og Europa. I tillegg jobber selskapet med utvikling og drift av vindparker samt solenergi.
St1 satser også på produksjon og salg av biogass gjennom fellesforetaket St1 Biokraft, som blant annet har stor produksjon av biogass i Skogn i Norge.
Nylig ble det kjent at selskapet investerer om lag 150 millioner kroner i et strategisk langsiktig partnerskap med Novatron Fusion Group for utvikling av kommersiell fusjonsenergi.
Dobler sin synlighet i Norden
St1 kjøpte Shells nettverk av energistasjoner i Norge tilbake i 2015, sammen med blant annet logistikk- og depotnettverket. I Sverige og Finland har St1 siden 2010 eid og drevet nærmere 400 stasjoner under en merkevarelisens med Shell, i tillegg til driften av egne St1-stasjoner, som der allerede er en kjent merkevare.
«Da det nærmet seg utløpet av lisensen med Shell var det naturlig å ta en gjennomgang av hvordan vi ønsket å tilnærme oss driften av våre stasjoner for fremtiden. Etter en helhetlig vurdering kom vi frem til at vi ønsket å samle alle stasjonene våre i Norden under vår egen merkevare, St1 og dobler dermed vår synlighet i Norden», sier Sørlundsengen. St1 får om lag 1250 stasjoner i Norge, Sverige og Finland.
Butikken blir «réal» og favoritt-bollen videreføres – innføres nasjonalt 10. april
Butikkene på Shell-stasjonene har gjennom årene hatt forskjellige navn. Nå vil butikkene på St1s stasjoner hete «réal» i Norge. Markedsdirektør Erlend Føleide understreker at kundene både vil kjenne seg igjen i butikken, og fortsatt få de produktene de allerede etterspør.
Siden det ble kjent at St1 skulle omprofilere til ny merkevare har selskapet opplevd mange kunder som er bekymret for sin favorittmat. Ett eksempel er Shell-bollen med sjokolade og vanilje som er svært populær.
«Her kan vi berolige alle våre trofaste kunder: Det blir ikke andre boller – det blir bare nytt navn inne i butikken. St1 har drevet et svært godt butikk-konsept som vi er stolte av i mange år, og alle favorittene skal få bli med videre inn i «réal-konseptet». Derfor får Shell-bollen nytt navn og blir «réal-bolle». Oppskriften – og ikke minst de som tilbereder den i butikken – vil være akkurat som før», sier han.
Alle de ansatte på stasjonene vil fra og med 10. april ta i bruk sine nye butikkuniformer.
Prosessen med omprofilering
Omprofileringen av de nærmere 300 stasjonene i Norge vil kreve tid, og mange involverte. På det meste vil mer enn ti stasjoner bli omprofilert i løpet av en uke. Likevel, alle stasjonene vil være fullt funksjonelle og åpne mens selve omprofileringen pågår.
St1 starter på østlandsområdet, men har også et par stasjoner i Trøndelag i startfasen. Tidlig ute er også den kjente Shell-banen på Hunderfossen, som også skal bli ny før sommersesongen starter.
«Vi vil fortsette med å gi informasjon om når vi går inn i de forskjellige landsdelene etter hvert», sier Føleide. Han forklarer dette med lokal konkurranse.
«Det er jo et marked med mange konkurrenter, så vi ønsker ikke å dele en komplett liste over hvor og når vi kommer. Det vil vi kommunisere etter hvert som vi flytter oss rundt. Men det vi kan love er at alle stasjonene våre suksessivt kommer til å invitere til flotte åpninger av sin nye St1 stasjon, og vi håper både gamle og nye kunder vil komme og feire med oss», avslutter han.
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
PRESSEINVITASJON:
St1 vil arrangere to forskjellige muligheter for presse til å ta egne bilder og gjøre intervjuer i forbindelse med milepæler den første perioden av omprofileringen. Den første er 2. april. Da vil den første prismasten komme opp på en stasjon i Oslo. Den 7. april vil den første stasjonen stå ferdig (også denne i Oslo), og da vil det på nytt bli anledning til å være til stede for å ta bilder og gjøre intervjuer. Dette er ingen offisiell åpning, men en mulighet for å se den første stasjonen som er ferdig.
Dersom din redaksjon er interessert i å komme på en eller begge anledningene kan dere sende en epost til St1s pressekontakt, Lillian Aasheim. Dere vil da få nærmere beskjed om sted og klokkeslett for de to datoene i god tid i forveien.
Nøkkelord
Kontakter
Lillian AasheimKommunikasjonssjefSt1 Norge
Tel:+47 90 24 01 91lillian.aasheim@st1.comBilder




Om St1 Norge
St1 er et nordisk energikonsern med visjon om å være ledende på produksjon og salg av CO2-bevisst energi. Konsernet forsker på, og utvikler, økonomisk- og miljømessig bærekraftige energiløsninger. St1 fokuserer på salg av drivstoff, raffinering og fornybare energiløsninger som avfallsbasert biodrivstoff og vindkraft. Konsernet har til sammen 1250 St1 og Shell-stasjoner i Norge, Sverige og Finland. I 2025 startet selskapet med å samle alle stasjonene under samme merkevare; St1. Selskapet har sitt hovedkontor i Finland og har mer enn 1000 ansatte. I Norge har St1 i underkant av 300 energistasjoner (under merkevarene St1 og Shell), samt depot- og forsyningsnettverk over hele landet. St1 Norge jobber også aktivt med vindkraft, lading og andre alternative energikilder for transport. www.st1.no

Følg pressemeldinger fra St1 Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra St1 Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra St1 Norge
St1 inngår samarbeid med Novatron Fusion Group for å akselerere fusjonsenergi i Norden19.3.2025 08:00:00 CET | Pressemelding
St1 og Novatron Fusion Group (NFG) har inngått et strategisk, langsiktig industrielt partnerskap, som markerer et nytt kapittel i utviklingen av kommersiell fusjonsenergi. St1 går inn som hovedinvestor og nytt styremedlem etter en investering på 13 millioner euro i NFG, og vil bidra med langsiktig verdi samt forretningsmessig, industriell og regulatorisk kompetanse.
Orkla Foods Norge AS kåret til Årets Leverandør10.3.2025 10:20:09 CET | Pressemelding
Orkla Foods Norge AS har blitt tildelt prisen Årets Leverandør av St1. Prisen ble delt ut av markedsdirektør Erlend Føleide, som la vekt på selskapets bidrag til utviklingen av matkonseptene på stasjonene.
Shell Haukås Nyborg kåret til Årets lojalitet10.3.2025 10:05:00 CET | Pressemelding
Prisen for Årets lojalitet deles ut av regionssjef i St1, Anette Borgen. Vinneren i 2024 er Shell Haukås Nyborg, drevet av Stasjonsdrift Hansteensen AS. Stasjonen, som ligger på Åsane i Bergen, har vist en enestående evne til å bygge lojalitet blant sine kunder.
Elin Dahlen ved Shell Lerstad kåret til Årets Forhandler7.3.2025 16:45:04 CET | Pressemelding
Elin Dahlen i Lerstad Bensin AS i Ålesund er kåret til Årets Forhandler i St1-nettverket. Prisen ble delt ut av retaildirektør Anita Sørlundsengen, som trakk frem vinnerens sterke resultater i et utfordrende marked.
Shell Alvdal kåret til Årets butikk7.3.2025 11:17:17 CET | Pressemelding
Prisen for Årets butikk deles ut av regionssjef i St1, Frode Nordskag. Vinneren i 2024 er Shell Alvdal, drevet av Reidar M. Måna Servicesenter AS. Stasjonen ligger strategisk plassert i Østerdalen i Innlandet fylke og har over 50 års erfaring med å levere kvalitet til sine kunder.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom