Historisk redningsskøyte fullfinansiert med ny stordonasjon
– Dette er en gave til folket i Nord-Norge, til Norges beredskap, til bosetting, til trygghet og tilstedeværelse for folk og næring, sier Grete Herlofson generalsekretær i Redningsselskapet.

Tidenes største og topp moderne redningsskøyte bygges i disse dager hos verftet GOT Marine i Mandal. Med en byggekostnad som langt overgår tidligere leverte fartøyer til Redningsselskapet, er det derfor en stor glede at styret i Olav Thon Stiftelsen har besluttet å støtte Redningsselskapet med 18 millioner kroner til fartøyet.
– At Olav Thon Stiftelsen bidrar til beredskapen i nord med en så stor pengegave til Redningsselskapet er helt fantastisk. Dette sikrer at hele finansieringen av den historiske redningsskøyten nå er på plass. Vi er så takknemlige, sier Grete Herlofson generalsekretær i Redningsselskapet.
Totalkostnad for designutvikling, bygging og utrustning med nødvendig redningsteknisk utstyr er estimert til nærmere 150 millioner kroner.
Ikke mulig uten donasjoner
Med sine 32 meter og med hybrid fremdrift blir dette den største redningsskøyta som er levert noensinne. Det nye fartøyet er konstruert fra kjøl og opp for å imøtekomme RS spesifikke krav til en ny fartøyklasse for helårs operativ tjeneste i Norges mest utsatte havområder. Operasjonsområdet vil være utenfor kysten av Nord-Norge, og fartøyet vil kunne gå langt til havs og bistå ved store ulykker og masseevakueringer under svært krevende forhold. Leveranse vil skje neste år, og dåp er planlagt høsten 2026.
– Vi er svært glade for å kunne støtte Redningsselskapet med den største tildelingen i Olav Thon Stiftelsens historie. Midlene går til utøvelse av et viktig samfunnsansvar med langsiktighet, og til god nytte for beredskapen i nord, uttaler Geir Tore Thorvaldsen, daglig leder i Olav Thon Stiftelsen.
Redningsselskapet er helt avhengig av store donasjoner fra enkeltpersoner, bedrifter, fond og stiftelser for å kunne bygge et slikt stort multifunksjonsfartøy og flere er med på spleiselaget. Fra før har RS mottatt en donasjon på 110 millioner kroner fra GarMar Holding AS til utvikling og bygging av denne store havgående redningsskøyta.
I 2024 ble Sparebankstiftelsen SpareBank1 Nord-Norge med på spleiselaget da de ga 16 millioner til byggingen, og Norges Råfisklag og Helene Sundt AS bidro begge med 1 million kroner hver.
Vesentlig bidrag til beredskapen
Herlofson legger til at Olav Thon Stiftelsen med denne gaven bidrar vesentlig til økonomisk, sosial og miljømessig bærekraft, som også er en del av Redningsselskapets samfunnsoppdrag og store mål frem til 2030.
– At Olav Thon Stiftelsen nå føyer seg inn i rekken av donatorer som gir store samfunnsbyggende bidrag til trygghet på havet, er svært gledelig. Det vil bidra til beredskapen i nordområdene i flere tiår fremover, sier Herlofson.
Fakta om redningsskøyta:
Det nye fartøyet er konstruert fra kjøl og opp for å imøtekomme RS spesifikke krav til en ny fartøyklasse for helårs operativ tjeneste i Norges mest utsatte havområder. Det er optimalisert for effektive og trygge konvensjonelle rednings- og støtteoppdrag, inkludert søk og redning (SAR), slep, brannslukking og transportering av skadde. I tillegg skal også̊ en større krisesituasjon kunne håndteres, og både dekksplass, behandlingsrom og innvendig lugarkapasitet er derfor et sentralt aspekt.
Redningsskøyta vil få en total lengde på 32 meter, maks hastighet på 30 knop, slepekraft på +/- 30t og utseilt distanse på 600 nautiske mil i marsjfart.
- Fartøyet er designet med fokus på følgende hovedparametere.
- Miljøvennlig konstruksjon og hybrid fremdrift
- Effektivt skrogdesign og fremdriftssystemer for optimale OPEX/CAPEX
- Et bredt operasjonsområde
- Stor rekkevidde og særdeles gode sjøegenskaper og manøvreringsevne
- Optimal komfort og sikkerhet for mannskap og annet personell
- Stor dekkskapasitet for eksisterende og fremtidig redningsutstyr
Kontakter
MedievaktRedningsselskapets medievakttelefonRedningsselskapet
Tel:+47 911 07 777redaksjonen@rs.noMarkus PlementasPresseansvarlig
Tel:+47 48174239markus.plementas@rs.noBilder



Redningsselskapet er en frivillig, humanitær organisasjon. Vår visjon er «Ingen skal drukne». Våre 1 500 redningsmenn og -kvinner bemanner 58 redningsskøyter langs hele kysten og på de to største innsjøene. Vi er ofte de første på stedet når uhellet er ute.
Følg pressemeldinger fra Redningsselskapet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Redningsselskapet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Redningsselskapet
Redningsselskapet inngår teknologisamarbeid24.3.2025 09:00:00 CET | Pressemelding
Ny bruk av teknologi kan utgjøre forskjellen mellom liv og død, og Redningsselskapet tar nå i bruk sikkerhetsløsninger for å styrke den maritime beredskapen.
To personer druknet i februar4.3.2025 08:20:00 CET | Pressemelding
To personer omkom i drukningsulykker i februar, viser Redningsselskapets drukningsstatistikk. Hittil i år har fire personer druknet i Norge – det er åtte færre enn på samme tid i 2024.
Redningsskøyta i Tønsberg får nytt liv28.2.2025 08:27:21 CET | Pressemelding
Vestfold fylke troner på toppen av oppdragsstatistikken. Redningsskøyta i Tønsberg RS «Eivind Eckbo» har vært en av de travleste frivillige skøytene siden den ble sjøsatt for 15 år siden. Nå er den moden for vesentlige oppgraderinger for videre beredskap.
Skal kåre Norges tryggeste fisker13.2.2025 08:00:00 CET | Pressemelding
Norges yrkesfiskere utfører landets farligste yrke. Hvert år dør rundt fem fiskere på jobb. Sammen med ambassadør Alex Rosén skal Redningsselskapet bidra til å øke sikkerheten om bord og unngå ulykker.
Nekrolog – Per Hindenes7.2.2025 12:00:00 CET | Leserinnlegg
Æresmedlem i Redningsselskapet Per Hindenes har gått ut av tiden, og etterlater seg et stort savn og tomrom i Redningsselskapets hjerte.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom