Statens vegvesen

Vegvesenet får fart på fisken

Del

Statens vegvesen jobber for at fisken kan svømme fritt gjennom veianlegg. Dette gir fisken tilgang til viktige beite- og gyteområder.

Sjøørret på gytevandring i "spranget" oppstrøms E6 i Hotranvassdraget i Innherred vannområde i Trøndelag.
Sjøørret på gytevandring oppstrøms E6 i Hotranvassdraget i Innherred vannområde i Trøndelag. Foto: Bjørn Lie Fostad.

Nå samles det kunnskap, fiskepassasjer i tilknytning til riksvei kartlegges og det gjennomføres pilotprosjekter for å sikre fiskens frie vandring. 

– Å sikre frie fiskeveier er et viktig tiltak for å påføre naturen så små belastninger som mulig og er helt i tråd med Vegvesenets målsetting om at etaten skal aktivt bidra til oppfylling av Norges klima- og miljømål, understreker rådgiver for naturmangfold Frank Jørgensen i Statens vegvesen.

Fremkommelighet for både folk og fisk 

Denne satsingen gjennomføres i tråd med Nasjonal strategi for restaurering av vassdrag 2021-2030. Målet for denne strategien er å restaurere 15% av forringede vassdrag i Norge innen 2030.   

Les mer her om strategien: 

– En fiskepassasje kan være alt fra en stikkrenne, kulvert eller bru til mer spesielle konstruksjoner som fisketrapper eller sluser. Statens vegvesen har faktisk et juridisk ansvar for å sikre god fremkommelighet for både folk og fisk, sier Jørgensen. 
 
Et villere og våtere klima med mer ekstremvær gjør også at det blir stadig viktigere med klimatilpassede bekke- og elvekrysninger i veiprosjekter. Dette for å unngå opphopning av sedimenter, kvist og kvast og unngå undergraving av veifundament med påfølgende store flomskader. 

– Å legge til rette for fiskens frie vandring med gode og romslige kulverter vil i de fleste tilfeller også føre til bedre flomhåndtering, understreker Jørgensen. 

Statens vegvesen har laget en omfattende rapport som samler kunnskap om lovverk og som viser praktiske løsninger for å sikre fiskens frie vandring på tvers av veianlegg, som kan være nyttig også for andre veieiere.  

Les rapporten her:  

Kartlegger fiskepassasjer og prøver ut praktiske løsninger 

Rapporten følges opp med kartlegging av fiskepassasjer langs riksvei og pilotprosjekter for å få erfaring med praktiske løsninger for å sikre fiskens frie vandring. 

Resultatene begynner allerede å synes, for eksempel gjennom rørfornyingsprosjektet på E6 forbi Verdal i Trøndelag, hvor det er bygget terskler både inne i kulvertene og i bekkene nedstrøms for å redusere vannhastigheten, forteller Jørgensen. 

– Her prøver vi ut montering av fleksiterskler i glassfiberrør. Bransjen har liten erfaring med denne metoden fra før og det blir gjennomført fiskebiologiske etterundersøkelser i regi av Norges miljø- og biovitenskapelige universitet. Dette gir oss verdifulle erfaringer og data for fremtidige prosjekt.

Se video fra pilotprosjekt her:

Les mer om rørfornying og fleksiterskler her: 

Det er også utarbeidet en geografisk informasjonssystem-analyse (GIS) som identifiserer det som Statens vegvesen tror er de viktigste veikulvertene, basert på utvalgte kriterier. Denne analysen suppleres med erfaringsdata og innspill fra ressurspersoner i Statens vegvesen. 

 – Statens vegvesen deltar også i den nasjonale direktoratsgruppen for vannforvaltning og i en faggruppe som utarbeider en nasjonal handlingsplan for restaurering av vassdrag. Handlingsplanen skal føre til økt innsats på vassdragsrestaurering innen de relevante sektorene, avslutter Jørgensen. 

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Sjøørret på gytevandring i "spranget" oppstrøms E6 i Hotranvassdraget i Innherred vannområde i Trøndelag.
Sjøørret på gytevandring oppstrøms E6 i Hotranvassdraget i Innherred vannområde i Trøndelag.
Foto: Bjørn Lie Fostad.
Last ned bilde
Bilde av Vollåa faunapassasje under E14 i Stjørdalsvassdragets vannområde i Trøndelag.
Vollåa faunapassasje under E14 i Stjørdalsvassdragets vannområde i Trøndelag.
Foto: Simon Stølan/Statens vegvesen.
Last ned bilde
Eksempel på pilotprosjekt hvor det er montert fleksiterskler i glassfiberrør i Semsbekken faunapassasje under E6 i Innherred vannområde i Trøndelag.
Eksempel på pilotprosjekt hvor det er montert fleksiterskler i glassfiberrør i Semsbekken faunapassasje under E6 i Innherred vannområde i Trøndelag.
Foto: Simon Stølan/Statens vegvesen.
Last ned bilde
Florbekken Faunapassasje under E14 i Stjørdalsvassdragets vannområde i Trøndelag.
Florbekken Faunapassasje under E14 i Stjørdalsvassdragets vannområde i Trøndelag.
Foto: Simon Stølan/Statens vegvesen.
Last ned bilde
Vandringshinder under E6 i Hamremselva i Innherred vannområde i Trøndelag.
Vandringshinder under E6 i Hamremselva i Innherred vannområde i Trøndelag.
Foto: Simon Stølan/Statens vegvesen.
Last ned bilde

Om Statens vegvesen

Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.

Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye