Vegvesenet får fart på fisken
Statens vegvesen jobber for at fisken kan svømme fritt gjennom veianlegg. Dette gir fisken tilgang til viktige beite- og gyteområder.

Nå samles det kunnskap, fiskepassasjer i tilknytning til riksvei kartlegges og det gjennomføres pilotprosjekter for å sikre fiskens frie vandring.
– Å sikre frie fiskeveier er et viktig tiltak for å påføre naturen så små belastninger som mulig og er helt i tråd med Vegvesenets målsetting om at etaten skal aktivt bidra til oppfylling av Norges klima- og miljømål, understreker rådgiver for naturmangfold Frank Jørgensen i Statens vegvesen.
Fremkommelighet for både folk og fisk
Denne satsingen gjennomføres i tråd med Nasjonal strategi for restaurering av vassdrag 2021-2030. Målet for denne strategien er å restaurere 15% av forringede vassdrag i Norge innen 2030.
Les mer her om strategien:
– En fiskepassasje kan være alt fra en stikkrenne, kulvert eller bru til mer spesielle konstruksjoner som fisketrapper eller sluser. Statens vegvesen har faktisk et juridisk ansvar for å sikre god fremkommelighet for både folk og fisk, sier Jørgensen.
Et villere og våtere klima med mer ekstremvær gjør også at det blir stadig viktigere med klimatilpassede bekke- og elvekrysninger i veiprosjekter. Dette for å unngå opphopning av sedimenter, kvist og kvast og unngå undergraving av veifundament med påfølgende store flomskader.
– Å legge til rette for fiskens frie vandring med gode og romslige kulverter vil i de fleste tilfeller også føre til bedre flomhåndtering, understreker Jørgensen.
Statens vegvesen har laget en omfattende rapport som samler kunnskap om lovverk og som viser praktiske løsninger for å sikre fiskens frie vandring på tvers av veianlegg, som kan være nyttig også for andre veieiere.
Les rapporten her:
Kartlegger fiskepassasjer og prøver ut praktiske løsninger
Rapporten følges opp med kartlegging av fiskepassasjer langs riksvei og pilotprosjekter for å få erfaring med praktiske løsninger for å sikre fiskens frie vandring.
Resultatene begynner allerede å synes, for eksempel gjennom rørfornyingsprosjektet på E6 forbi Verdal i Trøndelag, hvor det er bygget terskler både inne i kulvertene og i bekkene nedstrøms for å redusere vannhastigheten, forteller Jørgensen.
– Her prøver vi ut montering av fleksiterskler i glassfiberrør. Bransjen har liten erfaring med denne metoden fra før og det blir gjennomført fiskebiologiske etterundersøkelser i regi av Norges miljø- og biovitenskapelige universitet. Dette gir oss verdifulle erfaringer og data for fremtidige prosjekt.
Se video fra pilotprosjekt her:
Les mer om rørfornying og fleksiterskler her:
Det er også utarbeidet en geografisk informasjonssystem-analyse (GIS) som identifiserer det som Statens vegvesen tror er de viktigste veikulvertene, basert på utvalgte kriterier. Denne analysen suppleres med erfaringsdata og innspill fra ressurspersoner i Statens vegvesen.
– Statens vegvesen deltar også i den nasjonale direktoratsgruppen for vannforvaltning og i en faggruppe som utarbeider en nasjonal handlingsplan for restaurering av vassdrag. Handlingsplanen skal føre til økt innsats på vassdragsrestaurering innen de relevante sektorene, avslutter Jørgensen.
Nøkkelord
Kontakter
Frank JørgensenRådgiver naturmangfold i Statens vegvesen
Tel:45971623frank.jorgensen@vegvesen.noBilder





Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Signert kontrakt for rv. 22 i Sarpsborg27.3.2025 15:19:22 CET | Pressemelding
Statens vegvesen og Isachsen AS signerte i dag kontrakten for prosjektering og bygging av Rv. 22 Hafslund–Dondern, kollektivfelt, gang- og sykkelveg.
74 prosent av reisene i Nedre Glomma er bilreiser27.3.2025 12:21:02 CET | Pressemelding
Bilreiser dominerer i Nedre Glomma, mens sykkelbruken er lav. Det viser reisevaneundersøkelsen for byområder 2024.
Andelen kollektivreiser på Nord-Jæren er økende27.3.2025 12:09:39 CET | Pressemelding
Kollektivreiser i byvekstområde Nord-Jæren utgjør 10 prosent av reisene i 2024. Det viser reisevaneundersøkelsen for byområder 2024.
Kollektivandelen i Tromsø har økt siden 201927.3.2025 12:08:21 CET | Pressemelding
I Tromsø har kollektivandelen økt fra 12 prosent i 2019 til 15 prosent i 2024. Det viser reisevaneundersøkelsen for byområder 2024.
Trondheimsområdet har høyest sykkelandel27.3.2025 12:06:04 CET | Pressemelding
Sykkelreiser i Trondheimsområdet utgjør 8 prosent av reisene i 2024. Det viser reisevaneundersøkelsen for byområder 2024.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom