Heathrow: Dette dekker reiseforsikring og ikke
Fredag innstilles flere flygninger mellom Gardermoen og Heathrow nær London. Den store flyplassen er rammet av strømbrudd. Slik forholder du deg som flypassasjer.

Brann i en transformatorstasjon i nærheten har forårsaket et stort strømbrudd over hele flyplassen. Ifølge britiske flyplassmyndigheter vil stengningen vare til midnatt fredag.
De fleste flygninger mellom Heathrow og Oslo lufthavn Gardermoen er dermed innstilt fredag. Det er SAS og British Airway som opererer på strekningen.
– Er du rammet? Ta kontakt med flyselskapet ditt først for å høre hva du skal gjøre, sier pressesjef Sigmund Clementz i If Europeiske Reiseforsikring.
– Reiseforsikring dekker ikke avbestilling som følge av en slik hendelse. Hvis du nå sitter hjemme og ikke har påbegynt reisen, men har fått informasjon via media eller flyselskap, kontakt flyselskapet, sier han.
Kan kreve refusjon
Reisende som skulle ha reist til/fra Oslo lufthavn Gardermoen/Heathrow må først kontakte flyselskapet for å høre om de kan ordne med ombooking. De som velger å takke nei til tilbudet fra flyselskapet vil alltid kunne kreve refusjon fra flyselskapet for det de har betalt for den opprinnelige billetten.
Han forteller at reiseskadesenteret hos If begynte å få en del henvendelser allerede tidlig fredag.
– En slik situasjon skaper mange ulike scenarier for de som er ute og reiser. Erfaringsmessig vet vi at flyselskapene ønsker å finne gode løsninger de reisende. Noen ganger kan det være enkelt, andre ganger vanskelig, sier pressesjefen i If Europeiske Reiseforsikring.
Hold deg oppdatert
– Sjekk flyplassenes nettsider, flyselskapenes nettsider og nettavisene for oppdatert informasjon. I denne situasjonen kan det kanskje også være lurt å følge med på store britiske medier, sier han.
--
Dette gjelder hos If Europeiske Reiseforsikring
Forsinket avgang:
- Kunder som skulle ha reist til/fra Oslo lufthavn Gardermoen/Heathrow må først kontakte flyselskapet for å høre om de kan ordne med ombooking. Kunder som velger å takke nei til tilbudet fra flyselskapet vil alltid kunne kreve refusjon fra flysleskapet for det de har betalt for den opprinnelige billetten.
- Hvis flyselskapet ikke klarer å finne alternativ reisemåte innen 24 timer, dekkes over reiseforsikringen rimelige og nødvendige utgifter til alternativ transport med inntil 3000 kroner per person, og eventuelt rimelige og nødvendige utgifter til overnatting hvis det blir nødvendig.
Forsinket ankomst:
- Kunder som mister en videretransport til neste destinasjon må også kontakte flyselskapet.
- De som har kjøpt en sammenhengende reise med samme flyselskap har rett til enten refusjon eller ombooking helt fram til endelig reisemål.
- Hvis du har kommet fra andre steder i Norge til Oslo lufthavn Gardermoen, men velger å reise hjem igjen istedenfor å innhente reiserute, må kontakte flyselskapet for å få booket om returen. Ny billett tilbake til hjemsted er ikke dekket på reiseforsikringen.
Super:
- De med Super dekning på reiseforsikringen hos If Europeiske Reiseforsikring kan i tillegg få dekket inntil en hotellovernatting og billetter til en turisttjeneste som de ikke får benyttet, hvis de ankommer minst åtte timer forsinket til reisemålet. Inntil 5000 kroner per person.
Kontakter
Sigmund Clementzpressesjef Norge / Head of Press Norway
Tel:+47 982 49 805sigmund.clementz@if.noBilder


Om If
If forsikrer alt som betyr noe i livet: mennesker, dyr, boliger, biler og mye mer. Vi hjelper også bedrifter slik at de kan fungere som normalt selv om de skulle få en skade. Takket være våre 7 900 dyktige medarbeidere kan 3,7 millioner kunder i Norden og Baltikum føle seg trygge på at de vil få den hjelpen de trenger - hvis noe skulle skje.
Følg pressemeldinger fra If
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra If på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra If
Flatt startbatteri utgjør flertallet av elbilassistanser22.10.2025 07:31:24 CEST | Pressemelding
Rundt én av tre veiassistanser til elbiler gjelder trøbbel med startbatteriet, ifølge forsikringsselskapet If. Dette er omtrent samme andel som for hybrider eller fossildrevne biler.
If: – Skaff en hyttevenn før vinteren10.10.2025 07:33:20 CEST | Pressemelding
Innbruddstyver, for mye snø på taket og frostsprengte rør med vannskader kan rasere hytta i vintermånedene. Hytteeiere som ikke er jevnlig på hytta i vinter bør sikre seg at noen ser etter den likevel. Det påpeker forsikringsselskapet If.
Færre melder inn «Amy»-skader nå9.10.2025 10:17:10 CEST | Pressemelding
Det store trykket av skademeldinger etter ekstremværet «Amy» avtar. Torsdag klokken 10 har forsikringsselskapet If mottatt 3065 skademeldinger.
960 «Amy»-skader meldt til If – bemanner opp ytterligere5.10.2025 10:55:01 CEST | Pressemelding
Forsikringsselskapet If har søndag klokken 11 mottatt 960 skademeldinger som følge av ekstremværet «Amy». Bemanningen på skadesenteret blir ytterligere styrket søndag.
If har fått inn 50 skademeldinger fra «Amy»4.10.2025 08:16:05 CEST | Pressemelding
Forsikringsselskapet If har ved 08-tiden lørdag fått inn rundt 50 skademeldinger som følge av ekstremværet «Amy».
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom