Nordisk Film Kino får advarsel av Medietilsynet for skremmende kinoreklame
Medietilsynet har gitt Nordisk Film Kino advarsel for å ha sendt skremmende kinoreklame før en film med aldersgrense seks år. Dette er første gang en kino får advarsel for brudd på bildeprogramloven.

I januar ble Medietilsynet kjent med at barn var blitt skremt av en reklame for sykepleierutdanningen ved VID vitenskapelige høgskole. Reklamen var sendt på Symra kino i nyttårshelgen, før filmen Vaiana 2, som har aldersgrense seks år. Medietilsynet vurderte at reklamen har et innhold og uttrykk som kan virke urovekkende og skremmende for barn under ni år, og at reklamen derfor ikke kan sendes før filmer med seksårs-grense.
Nordisk Film Kino beklager
Bildeprogramloven skal beskytte barn mot skadelig påvirkning fra levende bilder. Trailere og reklamefilmer som vises i tilknytning til kinofilm, skal etter loven tilpasses aldersgrensen på kinofilmen.
Den aktuelle reklamen viser en menneskeliknende robot, som opptrer som en sykepleier som skal sette en sprøyte på en hjelpeløs pasient. Reklamefilmen er vist 132 ganger i tilknytning til kinofilmen Vaiana 2.
– Det er vår klare vurdering at reklamefilmen ikke hører hjemme sammen med en film som har aldersgrense seks år. Derfor har vi gitt Nordisk Film Kino advarsel, sier avdelingsdirektør Hanne Sekkelsten i Medietilsynet.
Reklamen ble fjernet raskt etter at Nordisk Film Kino ble gjort oppmerksom på forholdet. Nordisk Film Kino har også beklaget at reklamen ble sendt før filmen Vaiana 2, og opplyst at rutinene blir skjerpet.
Kinoen har plikt til å tilpasse kinoreklame
Det er kinoens ansvar å sørge for at kinoreklamen som vises, er tilpasset filmens aldersgrense i tråd med regelverket.
– Det er viktig at kinoene har gode rutiner for å kontrollere aldersvurderingene som gjøres av kinoreklamebyråer, sier Sekkelsten.
Nøkkelord
Kontakter
Hanne Nistad Sekkelstendirektør for juridisk og regulatorisk avdeling
Tel:48076123hanne.sekkelsten@medietilsynet.noLars JohannessenkommunikasjonsrådgiverKommunikasjon og rådgivning
Tel:+4795846576lars.johannessen@medietilsynet.noOm Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder barn og unge i bruk av digitale medier, fører tilsyn med aldersgrenser for film, forvalter støtteordninger, fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kultur- og likestillingsdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Ti nye aviser får produksjonstilskudd31.10.2025 12:30:11 CET | Pressemelding
Ti nye aviser får produksjonstilskudd når Medietilsynet har fordelt årets bevilgning på drøyt 440 millioner kroner. Syv av disse er lokalaviser.
Framleis låg lønnsemd for norske aviser og tv – medan nasjonal radio held fram med å auka lønnsemda30.10.2025 06:50:00 CET | Pressemelding
Låg lønnsemd pregar store delar av mediebransjen. Unntaket er kommersiell riksdekkjande radio, som har rekordgode resultat. Det viser rapporten til Medietilsynet «Norsk medieøkonomi 2020-2024».
Medietilsynets høringssvar om forslag til lov om aldersgrenser i sosiale medier24.10.2025 06:50:00 CEST | Pressemelding
Medietilsynet støtter regjeringens initiativ til å gjennomføre lovendringer som reduserer risikoen som bruk av sosiale medier kan ha for barn og unge, men mener lovforslaget byr på flere utfordringer.
Ber foreldre være aktive i møte med barnas sosiale medier22.10.2025 08:37:04 CEST | Pressemelding
Kriminelle rekrutterer barn ned i 12-årsalderen via sosiale medier. Ni av ti norske 12-åringer har tilgang på ett eller flere sosiale medier. Her er Medietilsynets og Nettpatruljens råd til bekymrede foreldre.
Hard kamp om innovasjonsstøtte til media20.10.2025 13:47:25 CEST | Pressemelding
Medietilsynet skal fordele nær 24 millionar kroner i innovasjonsstøtte i år. Da søknadsfristen gjekk ut før helga, hadde 87 søknadar kome inn, med ønske om til saman meir enn det dobbelte – nær 60 millionar kroner.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom