Nordisk Film Kino får advarsel av Medietilsynet for skremmende kinoreklame
Medietilsynet har gitt Nordisk Film Kino advarsel for å ha sendt skremmende kinoreklame før en film med aldersgrense seks år. Dette er første gang en kino får advarsel for brudd på bildeprogramloven.

I januar ble Medietilsynet kjent med at barn var blitt skremt av en reklame for sykepleierutdanningen ved VID vitenskapelige høgskole. Reklamen var sendt på Symra kino i nyttårshelgen, før filmen Vaiana 2, som har aldersgrense seks år. Medietilsynet vurderte at reklamen har et innhold og uttrykk som kan virke urovekkende og skremmende for barn under ni år, og at reklamen derfor ikke kan sendes før filmer med seksårs-grense.
Nordisk Film Kino beklager
Bildeprogramloven skal beskytte barn mot skadelig påvirkning fra levende bilder. Trailere og reklamefilmer som vises i tilknytning til kinofilm, skal etter loven tilpasses aldersgrensen på kinofilmen.
Den aktuelle reklamen viser en menneskeliknende robot, som opptrer som en sykepleier som skal sette en sprøyte på en hjelpeløs pasient. Reklamefilmen er vist 132 ganger i tilknytning til kinofilmen Vaiana 2.
– Det er vår klare vurdering at reklamefilmen ikke hører hjemme sammen med en film som har aldersgrense seks år. Derfor har vi gitt Nordisk Film Kino advarsel, sier avdelingsdirektør Hanne Sekkelsten i Medietilsynet.
Reklamen ble fjernet raskt etter at Nordisk Film Kino ble gjort oppmerksom på forholdet. Nordisk Film Kino har også beklaget at reklamen ble sendt før filmen Vaiana 2, og opplyst at rutinene blir skjerpet.
Kinoen har plikt til å tilpasse kinoreklame
Det er kinoens ansvar å sørge for at kinoreklamen som vises, er tilpasset filmens aldersgrense i tråd med regelverket.
– Det er viktig at kinoene har gode rutiner for å kontrollere aldersvurderingene som gjøres av kinoreklamebyråer, sier Sekkelsten.
Nøkkelord
Kontakter
Hanne Nistad Sekkelstendirektør for juridisk og regulatorisk avdeling
Tel:48076123hanne.sekkelsten@medietilsynet.noLars JohannessenkommunikasjonsrådgiverKommunikasjon og rådgivning
Tel:+4795846576lars.johannessen@medietilsynet.noOm Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder barn og unge i bruk av digitale medier, fører tilsyn med aldersgrenser for film, forvalter støtteordninger, fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kultur- og likestillingsdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Medietilsynet mener: Foreldrene må få hjelp til å beskytte barna mot skadelig digital påvirkning30.5.2025 09:58:34 CEST | Kronikk
Vi trenger nye grep for å gi barn og unge den beskyttelsen de har krav på – også i det digitale rom. En ny undersøkelse viser støtte i befolkningen til økt regulering.
Tre av fire vil ha alderskontroll i sosiale medier27.5.2025 07:55:00 CEST | Pressemelding
Et klart flertall ønsker elektronisk alderskontroll i sosiale medier, ifølge en ny undersøkelse fra Medietilsynet. Flertallet mener også at dagens aldersgrense bør økes, og at staten bør ha ansvaret for å fastsette aldersgrensen.
Sosiale medier fjerner færre falske kontoer i Norge23.5.2025 06:50:00 CEST | Pressemelding
Antall falske norske kontoer i sosiale medier fjernet av plattformene selv, ble kraftig redusert siste halvår i fjor, viser nye tall som Medietilsynet har gjennomgått. Meta oppgir fortsatt ikke tall for det norske markedet.
To brudd på reklameregler i ny kontroll22.5.2025 06:50:00 CEST | Pressemelding
Norske tv-kanaler og strømmetjenester følger i hovedsak reglene om reklame, sponsing og produktplassering, konkluderer Medietilsynet etter en ny kontroll.
Medietilsynet opnar for innspel til vurdering av mediestøtteordningane13.5.2025 06:50:00 CEST | Pressemelding
Bransjeaktørar og andre interessentar blir nå inviterte til å komme med innspel i samband med at Medietilsynet skal gå gjennom dei ulike ordningane for direkte mediestøtte.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom