Melk med smak tar av – 37 % økning siden 2020
Nordmenn elsker melk med smak! Salget har økt med 37 % på fire år, ifølge Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Den tradisjonelle sjokolademelken er fortsatt den store favoritten, men bransjen har vært rask til å følge nye trender og skape flere smakfulle alternativer.

– Mange ønsker seg både sunnhet og god smak, og melk med smak uten tilsatt sukker treffer spesielt godt hos dem som kanskje ikke er så glad i vanlig hvit melk. Her får man i seg viktige næringsstoffer som kalsium og jod, sier ernæringsrådgiver Terese Glemminge Arnesen i MELK.
Flere velger nå melk med smak som en del av kostholdet – enten som en rask og næringsrik drikke på farten eller som en naturlig del av restitusjonen etter trening. Utvalget har også vokst, med iskaffe og andre spennende varianter som gjør det enklere å nyte melk på nye måter.
Melk med smak trender på TikTok
Sosiale medier spiller en stor rolle i populariteten. På TikTok og Instagram deler folk hvordan de bruker melk med smak i hverdagen. Hjemmelagde iskaffer med vaniljemelk er en hit, og sjokolade- og vaniljemelk dukker stadig opp i trendy oppskrifter som chiapudding – en perfekt kombinasjon av smak og næring.
– At sosiale medier inspirerer ungdom til å drikke mer melk er gode nyheter! Melk og meieriprodukter er den største kilden til kalsium i kostholdet vårt, og mange unge får ikke i seg nok. Kropper i vekst trenger daglig påfyll av kalsium, og smaksatt melk er en super måte å få i seg næringsstoffer på, avslutter Glemminge Arnesen.
Tre grunner til at melk med smak vokser
- Flere sukkerfrie alternativer
- Økt bruk i forbindelse med trening og restitusjon
- Nye varianter som iskaffe og andre praktiske løsninger for folk på farten
Salget av norsk melk med smak økte med 9,3 % i volum i 2024 sammenlignet med året før. Med importerte produkter inkludert, var den totale veksten 10,1 %.
Nøkkelord
Kontakter
Stine WickmannKommunikasjonsrådgiverMelk.no
Tel:48891999stine@melk.noTerese Glemminge ArnesenErnæringsrådgiver, presseansvarlig
Tel:951 95 129terese@melk.noBilder
Om Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter
Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vårt oppgave er å øke kunnskapen om melk og meieriprodukter basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. MELK besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.

Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Grøtens dag 23. oktober: Unge kvinner spiser mest havregrøt22.10.2025 08:03:38 CEST | Pressemelding
Torsdag 23. oktober markeres Grøtens dag, og havregrøt fortsetter å være nordmenns klare grøtfavoritt.
Unge jenter dropper melk og frokost17.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Færre unge jenter spiser frokost og drikker melk. Det kan gjøre at de får i seg for lite av næringsstoffene som trengs for å bygge sterke bein.
Matpress gjør mange unge stresset8.10.2025 11:00:41 CEST | Pressemelding
Ungdom kjenner på stadig mer press rundt mat og kropp. En ny landsdekkende undersøkelse, gjennomført av Norstat for Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK), viser at mange mister matgleden og blir stresset av alt fokuset på kosthold.
Økologisk melk skyter fart – opp 20 prosent i første halvår4.9.2025 05:13:00 CEST | Pressemelding
Økologisk hvit søtmelk er på full fart inn i norske kjøleskap. I første halvår 2025 økte salget med hele 20 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Det viser ferske forbrukstall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
Kvarg skyter fart – opp 43 prosent29.8.2025 07:59:19 CEST | Pressemelding
Kvarg er årets store overraskelse i meieridisken. Salget økte med hele 43 prosent i første halvår 2025, viser ferske volumtall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Oppgangen drives av nordmenns appetitt på proteinrike og allsidige meieriprodukter.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom