Opplysningskontoret for Meieriprodukter

Melk med smak tar av – 37 % økning siden 2020

Del

Nordmenn elsker melk med smak! Salget har økt med 37 % på fire år, ifølge Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Den tradisjonelle sjokolademelken er fortsatt den store favoritten, men bransjen har vært rask til å følge nye trender og skape flere smakfulle alternativer.

Salget av norsk melk med smak økte med 9,3 % i volum i 2024 sammenlignet med året før. Med importerte produkter inkludert, var den totale veksten 10,1.
Salget av norsk melk med smak økte med 9,3 % i volum i 2024 sammenlignet med året før. Med importerte produkter inkludert, var den totale veksten 10,1. MELK

– Mange ønsker seg både sunnhet og god smak, og melk med smak uten tilsatt sukker treffer spesielt godt hos dem som kanskje ikke er så glad i vanlig hvit melk. Her får man i seg viktige næringsstoffer som kalsium og jod, sier ernæringsrådgiver Terese Glemminge Arnesen i MELK.

Flere velger nå melk med smak som en del av kostholdet – enten som en rask og næringsrik drikke på farten eller som en naturlig del av restitusjonen etter trening. Utvalget har også vokst, med iskaffe og andre spennende varianter som gjør det enklere å nyte melk på nye måter.

Melk med smak trender på TikTok

Sosiale medier spiller en stor rolle i populariteten. På TikTok og Instagram deler folk hvordan de bruker melk med smak i hverdagen. Hjemmelagde iskaffer med vaniljemelk er en hit, og sjokolade- og vaniljemelk dukker stadig opp i trendy oppskrifter som chiapudding – en perfekt kombinasjon av smak og næring.

– At sosiale medier inspirerer ungdom til å drikke mer melk er gode nyheter! Melk og meieriprodukter er den største kilden til kalsium i kostholdet vårt, og mange unge får ikke i seg nok. Kropper i vekst trenger daglig påfyll av kalsium, og smaksatt melk er en super måte å få i seg næringsstoffer på, avslutter Glemminge Arnesen.

Tre grunner til at melk med smak vokser

  • Flere sukkerfrie alternativer
  • Økt bruk i forbindelse med trening og restitusjon
  • Nye varianter som iskaffe og andre praktiske løsninger for folk på farten

Salget av norsk melk med smak økte med 9,3 % i volum i 2024 sammenlignet med året før. Med importerte produkter inkludert, var den totale veksten 10,1 %. 

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Om Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter

Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vårt oppgave er å øke kunnskapen om melk og meieriprodukter basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. MELK besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.

Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye