FINN.no

7 av 10 nordmenn planlegger å tjene penger på vårrengjøringen

Del

Årets Bruktundersøkelse fra FINN torget viser at kjøp og salg av brukte varer er mer utbredt enn noen gang.  - Bruktsalg har blitt en naturlig del av hverdagen til nordmenn. 

Årets Bruktundersøkelse fra FINN torget er klar, og hele 7 av 10 nordmenn kan avsløre at de har planer om å selge noe brukt denne våren.
Årets Bruktundersøkelse fra FINN torget er klar, og hele 7 av 10 nordmenn kan avsløre at de har planer om å selge noe brukt denne våren. Getty Images

Nordmenn handler og selger brukt som aldri før. Ifølge Bruktundersøkelsen 2025* fra FINN har hele 81 prosent av befolkningen kjøpt brukte varer det siste året, mens 33 prosent har handlet brukt den siste måneden. Samtidig viser undersøkelsen at en svært stor andel av befolkningen planlegger å selge unna ting de ikke lenger har bruk for i løpet av våren.

– Vi ser at stadig flere ikke bare ønsker å spare penger ved å handle brukt, men også tjene penger på å selge videre. Brukthandel har blitt en naturlig del av hverdagsøkonomien til folk flest, sier kommunikasjonssjef i FINN, Adele Cappelen Blystad.

(Bruktundersøkelsen  2025 ligger som vedlegg nederst i PM)

Flere velger å selge fremfor å kaste

Blant dem som planlegger å rydde hjemme, viser Bruktundersøkelsen at flertallet ønsker å selge tingene sine videre fremfor å gi dem bort eller kaste dem.

– Undersøkelsen viser at både økonomiske og praktiske hensyn spiller inn. Mange har verdifulle ting de ikke bruker, og ved å selge dem videre kan de både få ryddigere hjem og litt ekstra penger på konto, sier Blystad.

Bruktundersøkelsen bekrefter at FINN torget er den foretrukne plattformen for kjøp og salg av brukte varer. 44 prosent av dem som har handlet brukt oppgir at de har brukt FINN.no.

– FINN skiller seg ut fordi vi dekker hele spekteret av bruktmarkedet, fra klær og interiør til sportsutstyr, og elektronikk. Med tjenesten Fiks ferdig har vi gjort det enda enklere og tryggere å handle brukt – både for kjøpere og selgere, sier Blystad.

Adele Cappelen Blystad i FINN forteller at årets bruktundersøkelse fra FINN torget viser at nordmenn kjøper og selger brukt som aldri før, og at man ser at brukthandel har blitt en del av folks hverdagsøkonomi. Caroline Roka/FINN

Hjemmene våre er fulle av skjulte verdier

Undersøkelsen viser at særlig tre varekategorier skiller seg ut når det gjelder inntektspotensial. Fritid, hobby og underholdning er den mest populære kategorien, der 69 prosent sier de har ting de kan selge. Klær, kosmetikk og tilbehør følger tett etter, med 65 prosent som mener de har salgbare varer. Møbler og interiør ligger også høyt på listen, der 59 prosent oppgir at de har potensial for inntekt.

– De fleste av oss har langt flere verdifulle ting hjemme enn vi tror. Brukte varer er etterspurt i nesten alle kategorier, og særlig sportsutstyr, klær og møbler er populære. Det betyr at folk ikke bare kan tjene penger, men også bidra til et mer bærekraftig forbruk, sier Blystad.

Bærekraft blir viktigere for flere

Selv om økonomiske motiv fortsatt er viktigst, viser undersøkelsen at bærekraft spiller en viktig rolle i nordmenns brukthandel. 13 prosent oppgir at de rydder for å gi tingene sine videre til andre, mens nesten 20 prosent sier at miljøhensyn påvirker deres valg om å handle brukt.

– Vi ser en kombinasjon av økt økonomisk bevissthet og en sterkere forståelse av at det å handle brukt er bra for miljøet. Flere ønsker nå å ta mer bærekraftige valg i hverdagen. Samtidig viser undersøkelsen at svært mange helt enkelt finner glede i å gjøre et godt kjøp , sier Blystad.

Andre interessante funn fra undersøkelsen:

  • 81 prosent av nordmenn har kjøpt brukt det siste året, og blant disse har 44 prosent brukt FINN.no.

  • 66 prosent oppgir at de kjøper brukt først og fremst for å spare penger.

  • Generasjon Z leder an: Unge mellom 18 og 29 år er de mest aktive på bruktmarkedet, både når det gjelder kjøp og salg.

  • Brukt elektronikk blir stadig mer populært: 48 prosent sier at de kunne solgt brukt elektronikk – en økning fra fjoråret.

  • Bruktmarkedet i Norge er med andre ord i sterk vekst. Kjøp og salg av brukte varer har blitt en naturlig del av hverdagen for mange, og stadig flere ser verdien i å utnytte potensialet i tingene de allerede eier.

Kontaktinformasjon for Bruktundersøkelsen:

Johannes Fjose Berg
Kommunikasjonsrådgiver, Schibsted Marketplaces Recommerce/FINN torget
Tlf. +47 474 09 206
johannes.fjose.berg@schibsted.com

* Bruktundersøkelsen 2025 har vært gjennomført av FINN torget siden 2019, med et lite opphold under pandemien. Hvert år ser vi på ulike temaer, og i år ser vi spesielt på salg av brukt.

Årets undersøkelse er gjennomført av Analysesjefene AS i samarbeid med CINT/SYNO. Det er benyttet online panel i Norge, og respondentene besvarer et digitalt spørreskjema. Det er gjennomført 1000 intervjuer i aldersgruppen 18 til 80 år. Utvalget er nasjonalt representativt på alder, kjønn og geografi.

Perioden for gjennomføring var uke 10 i 2025, dvs. 21.02.2025 til og med 27.02.2025.



Nøkkelord

Kontakter

Dokumenter

Om FINN

Vi er der for deg når du skal selge boligen din, når du er på jakt etter en pent brukt sofa, når du er moden for et karriereskift, hvis du finner ut at du vil bytte bil, reise på ferie eller leie hytte til påsken; vi er der for de fleste anledninger. 

FINN er Norges største markedsplass, og skal du kjøpe eller selge, stort eller smått, så er FINN stedet. 

Vil du vite mer om menneskene bak produktet FINN, og litt om hva vi driver med, så besøk oss gjerne på vår inspirasjons- og innholdsside FINNspirasjon, eller på Jobbifinn.finn.no.

Har du spørsmål om data, tall eller innsikt fra FINN? Send en henvendelse til presse@finn.no (i helger og ferier er det dessverre ikke sikkert vi rekker å besvare alle henvendelser). 

Følg pressemeldinger fra FINN.no

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra FINN.no på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra FINN.no

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye