Nye tall: Halvert matsvinn for NorgesGruppen
Nye tall viser at NorgesGruppen har halvert matsvinnet i sine butikker siden 2015. – Det er verken bra for lommeboka, miljøet eller samfunnet at spisbar mat går i søpla. Resultatene inspirerer til videre innsats i arbeidet med å redusere matsvinn, sier Runar Hollevik, konsernsjef i NorgesGruppen.

Hvert år kaster næringsliv og private husholdninger over 400 000 tonn mat i Norge. Omfanget gjør matsvinn til et av de viktigste bærekraftsområdene å jobbe med, for både næringsliv og myndigheter.
I 2017 inngikk derfor fem departementer og tolv organisasjoner bransjeavtalen om reduksjon av matsvinn. Den definerer et tydelig mål: å kutte matsvinnet i Norge med 50 prosent innen 2030, sammenlignet med 2015.
Nå viser nye tall fra NorgesGruppen – som blant annet står bak Kiwi, Meny, Spar og Joker – at konsernet vil halvere matsvinnet i sine butikker allerede i løpet av 2025. Bare i 2024 ble matsvinnet redusert med 13 prosent.
Det vil si at NorgesGruppen nærmer seg målet i bransjeavtalen om 50 prosent reduksjon av matsvinnet i god tid innen 2030.
– Det er verken bra for lommeboka, miljøet eller samfunnet at spisbar mat går i søpla. Resultatene inspirerer til videre innsats i arbeidet med å redusere matsvinn, sier Runar Hollevik, konsernsjef i NorgesGruppen.
Han trekker frem systematisk nedprising av varer som er i ferd med å gå ut på dato, som et effektivt virkemiddel. Det er populært blant kundene, og det monner for å redusere matavfallet. I tillegg er samarbeid om donasjon av overskuddsmat viktig. I 2024 donerte NorgesGruppen over 1 000 tonn mat til Matsentralen.
– Det aller viktigste er imidlertid optimal vareflyt. Butikkene må ha riktig varetrykk, det vil si at riktig mengde mat til enhver tid finnes i butikkhyllene. De siste ti årene har derfor våre butikker forbedret sine rutiner for bestilling av riktig mengde varer og best mulig vareflyt, datovarsling og nedprising. Tallene vi nå offentliggjør, viser resultatet av dette arbeidet, sier Hollevik.
2D-koder: Ny teknologi med potensial helt inn i folks kjøleskap
Ny teknologi er viktig i denne sammenhengen: NorgesGruppen er blant de første i verden med å innføre 2D-koder på varer i sine butikker. Dette er unike, QR-lignende koder på etikettene som har plass til mer informasjon enn tradisjonelle strekkoder, blant annet informasjon om holdbarhetsdato.
De nye kodene gir butikkmedarbeiderne god oversikt over beholdning og utløpsdato. Utgående varer oppdages før det er for sent – og uten at medarbeiderne må gå rundt og sjekke alt manuelt.
– 2D-koden er et viktig teknologisk løft som vil redusere matsvinnet i alle ledd i verdikjeden for mat, fra produsentene til butikkene – og i fremtiden kanskje hele veien til folks kjøleskap, forteller Hollevik.
På sikt vil nemlig kjøpsdata og algoritmer gjøre at folk kan få informasjon om utløpsdato på produkter de har kjøpt, og som de har hjemme i sitt eget kjøleskap.
– Redusert matsvinn og overgang til 2D-koder er bra for forbrukerne, for samfunnet og for oss som driver butikk. Å drive god butikk, og å drive bærekraftig, hører ofte sammen, avslutter Runar Hollevik i NorgesGruppen.
Faktaboks: NorgesGruppens arbeid med matsvinn
NorgesGruppen jobber systematisk med tiltak for å redusere matsvinnet, både i egne butikker, og gjennom bidrag til løsninger som reduserer matsvinnet hjemme hos forbruker.
- Det aller viktigste er optimal vareflyt: Det riktige antallet varer i butikkhyllene til enhver tid.
- I tillegg til dette, er nedprising av varer med kort holdbarhetsdato, som gårsdagens brød og frukt og grønt, et viktig element. Nedprising omfatter nå alle de største varegruppene, og er et populært tiltak blant kundene.
- Selskapet tar i bruk ny teknologi, og er blant de første i verden til å ta i bruk 2D-koder, også i samarbeid med leverandører.
- Et annet viktig tiltak for å redusere matsvinnet er donasjon av varer. Blant annet leverte NorgesGruppen 1 050 tonn mat til Matsentralen i 2024.
- Gjennom NorgesGruppens bærekraftsfond HANDLE har selskapet bidratt inn i flere prosjekter som for eksempel bruk av restråstoff til nye produkter og etablering av produksjonskjøkken som lager ferdigretter til de som trenger det mest, av råvarer som ellers ville blitt kastet.
- Mindre porsjonspakninger, og mindre forbrukerpakninger på produkter med potensiale for svinn hjemme, er utviklet og tilbys i butikk.
Kontakter
Kine SøylandKommunikasjonssjef
Tel:+47 900 79 888kine.soyland@norgesgruppen.noSigne Bunkholt SæterDirektør bærekraft
Tel:90137294Signe.Seter@norgesgruppen.noBilder

Om oss
Våre kjedekonsepter står på hver dag for å gjøre morgendagens handel billigere og bedre, inspirere til gode matopplevelser, og bidra til grønne og sunne valgmuligheter.
NorgesGruppen gir forbrukerne valgfrihet gjennom supermarkeder, distriktsbutikker og lavprisbutikker. I tillegg tilbyr MENY, SPAR og Joker netthandel. NorgesGruppen gir konkurransedyktige betingelser og sterke kjedekonsepter til kjøpmenn. Effektiv varelevering og et godt vareutvalg fra ASKO sikrer kjøpmenn over hele landet et godt driftsgrunnlag. NorgesGruppen sysselsetter over 27 000 medarbeidere i egeneid virksomhet og mer enn 40 000 totalt når ansatte i kjøpmannseide butikker inkluderes. Nøkkelverdiene til NorgesGruppen er ansvarlig, samarbeidsorientert og kundeorientert. Selskapet opererer i Skandinavia med hovedfokus i Norge.
Varene folk vil ha
NorgesGruppen fylte 20 år i 2020, men bygger på 150 års erfaring som grossist og detaljist. I dag er kjernevirksomheten engros- og detaljvirksomhet innenfor daglige forbruksvarer. Alle ledd i verdikjeden – fra innkjøp og produksjon, via distribusjon, til handlekurv – jobber mot ett og samme mål: å imøtekomme kundenes behov.
Leverer effektivt til alle deler av landet
NorgesGruppen har 1200 samarbeidspartnere som spenner fra store merkevareleverandører til små produsenter av lokalmat. Mangfoldet av leverandører gjør at vi kan tilby noe for enhver smak. Egne merkevarer fra selskapene UNIL, Joh Kaffe, Matbørsen og Bakehuset gjør vareutvalget i våre butikker unikt.
Til butikker for alle, der folk bor
NorgesGruppen har butikker for alle behov, enten det er lave priser, kvalitetsprodukter, raske løsninger eller inspirasjon til store matopplevelser. Vi har lavpriskjeden KIWI, supermarkedkjedene MENY og SPAR, og nærbutikkjeden Joker. Over halvparten av butikkene er eid av selvstendige kjøpmenn, og vi er tilstede
med butikker i 88 prosent av landets kommuner.
Følg pressemeldinger fra NorgesGruppen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NorgesGruppen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NorgesGruppen
KIWI og UNICEF forlenger til 2030: Skal bygge økolandsbyer på Madagaskar26.2.2025 18:31:38 CET | Pressemelding
– Vi er stolte av alt UNICEF og KIWI har fått til sammen gjennom 15 år. Nå gleder vi oss til å fortsette å bidra til at flere barn på Madagaskar får en trygg og god oppvekst, sier KIWI-sjef Vegard Kjuus.
UNIL tilbakekaller Eldorado Gårdsegg og First Price Egg6.2.2025 21:22:26 CET | Pressemelding
Grunnet feil hos fôrleverandør, Felleskjøpet, kan noen av eggene ha et forhøyet nivå av vitamin D. For høyt inntak av vitamin D kan være helseskadelig.
KIWI har nesten doblet salget av sunnere varer i nyttårskampanje31.1.2025 14:33:15 CET | Pressemelding
KIWI kickstartet det nye året med å kutte prisene på over hundre sunnere varer. I løpet av årets første uker økte salget av disse varene med hele 93 prosent.
KIWI er Norges best likte dagligvarekjede31.1.2025 10:06:56 CET | Pressemelding
Ferske tall fra analysebyrået YouGov viser at KIWI er landets sterkeste merkevare innen dagligvare. – Tusen takk til både kunder og medarbeidere, sier KIWI-sjef Vegard Kjuus.
UNIL tilbakekaller LilleGo drikkeflaske i rustfritt stål29.1.2025 16:19:24 CET | Pressemelding
Unil tilbakekaller LilleGo Drikkeflaske 370 ml på grunn av en svakhet ved drikketuten på flasken. Det er en risiko for at tuten kan sprekke eller knekke.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom