Her fraktes 37 tonn med elektrisk lastebil
Den 37 tonn tunge transporten med nytt løpehjul og deler til Faslefoss kraftverk er fraktet med elektrisk lastebil fra Finland til Valdres og ankom anlegget i dag. Det er første gang i Norge at tunge kraftverkskomponenter fraktes elektrisk.

- Det er første gang det skjer i Norge, sier salgs- og markedssjef Kristian Glemmestad i Andritz Hydro AS, som er hovedleverandør for en omfattende rehabilitering av Faslefoss kraftverk.
Andritz Hydro er ansvarlig for transporten av store komponenter i prosjektet og inngikk avtale med Sundbrei Transport i Hallingdal, fordi selskapet kunne tilby elektrisk transport.
- Hafslund stiller krav til bærekraftige løsninger i prosjekter, noe det også legges vekt på i eget konsern. Derfor er vi svært glade for at Sundbrei Transport har investert i en elektrisk lastebil som kan transportere så tunge komponenter. Dette er en milepæl for slike prosjekter, sier Glemmestad.
Krav til bærekraftige løsninger
Hafslunds prosjektleder Kristin Vestmoen, som har ansvaret for rehabiliteringen av Faslefoss kraftverk, er svært glad for denne transporten.
- I hvert prosjekt vurderer vi tiltak og løsninger innenfor miljø og klima. Å etterspørre elektrisk transport av komponenter er en viktig del av dette, sier hun.
Tung transport
Løpehjulet med deler veier ca. 18 tonn og totalvekten på transporten er 37 tonn. Sundbrei Transport måtte derfor planlegge transporten godt med hensyn til lading.
- Vi går fra fossilt til elektrisk i transportsektoren og det er bra! Bilen er en Scania og vår første elektriske lastebil som kan frakte så tung last. Vi tror dette er fremtiden for oss i denne bransjen for å imøtekomme kundenes krav og ønsker om klimavennlig transport. Det reduserer også vårt eget klimafotavtrykk, sier daglig leder i Sundbrei Transport AS i Hallingdal, Finn Arne Sundbrei.
Miljøgevinst
- Vi har beregnet at klimagassutslippene fra transporten blir redusert i en størrelsesorden på 95-97 prosent for strekningen fra Tampere i Finland til Faslefoss ved bruk av elektrisk lastebil istedenfor for en som går på diesel. Disse beregningene vil selvfølgelig være avhengig av blant annet lastebilens faktiske strømforbruk på turen. Det blir derfor spennende å se fasiten på dette. I tillegg til reduserte klimagassutslipp på transporten, er det også en fordel med hensyn til energieffektivisering, sier Vestmoen.
Energieffektivisering
En liter diesel inneholder omtrent 10 kWh. Hvis denne transporten hadde vært en dieselbil, kan det tenkes at den ville ha brukt 3,5 liter diesel per mil. Det tilsvarer et energiforbruk på 35 kWh/mil.
- Den elektriske lastebilen klarer seg med ett forbruk på 15 kWh/mil. Det betyr at den er 2,3 ganger mer energieffektiv, sier Sundbrei. Ved 100 000 km/året, vil den elektriske lastebilen bruke 200 000 kWh mindre energi enn en tilsvarende diesel lastebil. Det tilsvarer det årlige energiforbruket til ti gjennomsnittlige eneboliger i Norge.
Fakta om oppgraderingen av Faslefoss kraftverk
Frem til midten av juli 2025 skal Faslefoss kraftverk, som ble satt i drift i 1980, totalrehabiliteres for å sikre økt ytelse og stabil drift. Arbeidet innebærer blant annet nytt løpehjul og oljetrykksanlegg, rehabilitering av generator, nytt kontroll- og apparatanlegg, ny transformator, ventilasjonsanlegg, overflatebehandling av mekaniske komponenter i vannveien og etablering av nytt redningsrom.
Nøkkelord
Kontakter
Ragnhild AbranteKommunikasjonssjef vannkraft
Ansvarlig for kommunikasjon i kraftverksområdene
Bilder



Om Hafslund
Vi jobber "For en verden i balanse, med fornybart"
I Hafslund går vi på jobb hver dag for å sikre at Norge har tilgang på ren, fornybar energi – og dette er noe vi har gjort i hele 130 år. Hvert år produserer vi 21 TWh vannkraft fra våre anlegg, eller sagt med andre ord, vi forsyner over 2,6 millioner innbyggere med strøm. I tillegg leverer vi 1,9 TWh fjernvarme til 400 000 mennesker og bedrifter i Oslo og har en million nettkunder gjennom eierskapet i Elvia.
Følg pressemeldinger fra Hafslund
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Hafslund på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Hafslund
Foreløpig årsregnskap 2024: God drift og rekordhøy produksjon ga et solid årsresultat27.2.2025 14:33:55 CET | Pressemelding
God drift og rekordhøy kraftproduksjon på 19,7 TWh ga Hafslund et solid resultat i 2024. Årsresultat etter skatt endte på 3 757 millioner kroner.
Hafslund har fått nødvendig dispensasjon for å bygge dam med vei4.2.2025 13:30:00 CET | Pressemelding
NVE har gitt Hafslund nødvendig dispensasjon for å gjenoppbygge dammen ved Braskereidfoss kraftverk med vei.
Hafslund Celsio inviterer til pressekonferanse ifm. oppstart av karbonfangstprosjektet i Oslo.27.1.2025 08:29:39 CET | Presseinvitasjon
Hafslund Celsio inviterer til pressekonferanse i forbindelse med ny realisering av karbonfangstprosjektet på avfallsforbrenningsanlegget på Klemetsrud.
Karbonfangst i Oslo realiseres!27.1.2025 08:02:23 CET | Pressemelding
Hafslund Celsio har besluttet å gjenoppta karbonfangstprosjektet på Klemetsrud i Oslo. Sammen med Aker Solutions og SLB Capturi skal de bygge et av verdens første fullskala karbonfangstanlegg på avfallsforbrenning. Anlegget er i drift innen tredje kvartal 2029.
Carbon capture in Oslo becomes a reality!27.1.2025 08:02:23 CET | Press release
Hafslund Celsio has decided to resume the carbon capture project at Klemetsrud in Oslo. Together with Aker Solutions and SLB Capturi, they will build one of the world’s first full-scale carbon capture facilities at a waste-to-energy plant. The facility is expected to be operational by the third quarter of 2029.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom