Avinor

Tester ut nytt helelektrisk kjøretøy på Oslo lufthavn

Del

Siden januar har en helt ny elektrisk kjemikalieutlegger blitt testet ut på Gardemoen. Dette er den første kjemikalieutleggeren som driftes av en helelektrisk lastebil.

Avinor har store ambisjoner for elektrifisering av maskinparken. Her er Avinor og Aebi Schmidt samlet foran kjemikaliesprederen.
Avinor har store ambisjoner for elektrifisering av maskinparken. Her er Avinor og Aebi Schmidt samlet foran kjemikaliesprederen. Avinor

– Når det er underkjølt regn og glatte forhold brukes kjemikaliebilen til å spre flytende kjemikalier på rulle- og taksebaner. Dette er for å sikre tilstrekkelig friksjon for flyene, forteller Harald Huser, fagansvarlig for rullende materiell hos Avinor.

Det er selskapet Aebi Schmidt som står bak produksjonen og teknologien av den nye kjemikaliesprederen. Selskapet har bygget om en helelektrisk lastebil slik at den fungerer til bruken på en flyplass.

– Samarbeidet med Avinor gjør det mulig at vi kan utvikle nye produkter og gode tilbakemeldinger sikrer at kjemikaliespreder blir testet ordentlig, under reelle forhold, sier Ulrich Maurer, daglig leder i Aebi Schmidt Norge.

– Kjemikaliesprederen har et helt nytt styresystem for å administrere utlegg av væsken mer nøyaktig og forårsake mindre søl av væske, sier Huser.

Avinor skal fram mot 2030 redusere utslippene fra egen drift kraftig. Derfor er en helelektrisk kjemikalieutlegger en viktig brikke for arbeidet mot en fossilfri lufthavndrift.

Trenger lang rekkevidde

I lufthavndriften er Avinor helt avhengige av kjøretøy med lang rekkevidde, spesielt i perioder med krevende værforhold. I dag legges kjemikalieutlegg av dieseldrevne lastebiler, dette fordi lufthavnen er helt avhengig av kjøretøy som kan driftes kontinuerlig og kjøres døgnet rundt.

– Vi er fortsatt i en fase hvor vi tester kjøretøyet i operativ drift og vi ser frem til å høste viktige erfaringer før vinteren er over, sier Huser.

- Vi håper at ved å teste ut en helelektrisk kjemikalieutlegger, vil vi vise at det kan være mulig å bruke helelektriske kjøretøy på flyside, fortsetter Huser.

Storfint besøk

Det er ikke kun i Norge denne typen helelektrisk lastebil har blitt interessant. En delegasjon fra Gatwick Airport i London besøkte Oslo lufthavn for å se på demonstrasjonen av den helelektriske kjemikalieutleggeren.

Nøkkelord

Kontakter

Pressetelefon (ikke SMS)Kun til bruk for journalister.

Vi svarer ut mediehenvendelser mellom 08.00-17.00 med mindre det inntreffer større hendelser. For generelle henvendelser ber vi om at det sendes e-post. For informasjon om flytrafikken ved våre lufthavner, se www.avinor.no, og velg flyplass.

Tel:+47 918 15 614presse@avinor.no

Bilder

Kjemikaliesprederen med en 24 meter sprederbom
Kjemikaliesprederen med en 24 meter sprederbom
Last ned bilde
Klar for demonstasjon
Klar for demonstasjon
Last ned bilde

Om Avinor

Avinor har ansvar for 43 statlig eide lufthavner, og flysikringstjenesten for sivil og militær luftfart i Norge. Dette nettverket binder Norge sammen - og Norge sammen med verden.

Avinor er en drivkraft i miljøarbeidet i luftfarten og en pådriver for å redusere de samlede klimagassutslippene fra norsk luftfart. Selskapet har en ledende rolle i arbeidet med utvikling av elfly, og leveranse av biodrivstoff til fly.

Avinor bidrar hvert år til 50 millioner sikre og effektive flyreiser. Om lag halvparten av disse er til og fra Oslo lufthavn.

Rundt 2.800 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Avinors virksomhet finansieres gjennom luftfartsavgifter og kommersiell virksomhet på flyplassene.

Følg pressemeldinger fra Avinor

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Avinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Avinor

Fjerde kvartal 2024: Turistvekst og bedre rammevilkår styrker den finansielle inntjeningen19.2.2025 15:25:41 CET | Pressemelding

Utenlandstrafikken driver passasjervekst og i 2024 passerer Avinors inntekter 12 mrd. for første gang. Tiltakene som er besluttet i statsbudsjettet for 2025 og i Samferdselsdepartementets rammevedtak for start- og passasjeravgiften i årene 2025-2029 vil sammen med inntekstveksten gi styrket finansiell inntjening og tilstrekkelig handlingsrom for Avinor de neste årene, sier fungerende konsernsjef Anders Kirsebom.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye