Vil ha strengere regler for når bilen kan inndras ved farlig kjøring
Høy fart og rus kan føre til alvorlige trafikkulykker og har vært en økende trend på norske veier. Nå vil regjeringen ha klarere regler som gjør det enklere å inndra bilen ved særlig farlig kjøring.
–Vi kan ikke akseptere at noen gjør veiene våre utrygge med svært høye hastigheter, kappkjøring og annen livsfarlig adferd. Det norske trafikksikkerhetsarbeidet er tuftet på nullvisjonen, og dersom vi skal nå målene, må vi få bort grov trafikkriminalitet, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
En arbeidsgruppe som er nedsatt av Samferdselsdepartementet og Justisdepartementet, har sett på forslag til regelverksendringer for å bedre trafikksikkerheten. Ett av disse forslagene er mer effektiv inndragning av motorvogn ved særlig alvorlige lovbrudd i trafikken. Forslaget sendes på høring i dag.
– Folk skal være trygge på norske veier. Villmannskjøring, for eksempel å kjøre over 200 km/t er livsfarlig for alle som ferdes i trafikken, og et økende problem. For miljøene som driver med dette ser vi at tap av førerrett, bøter og fengselsstraff ikke er avskrekkende nok. Derfor sender vi på høring regler som gjør det enklere for politiet å ta fra dem bilen, sier justis- og beredskapsminister Astri Aas-Hansen., sier justis- og beredskapsminister Astri Aas-Hansen.
Inndragelse av bilen også om føreren ikke eier den
I Danmark har de tatt grep for å få bort såkalt «vanvidskørsel» fra veiene. Der kan kjøretøy som brukes til blant annet høye fartsovertredelser, kjøring med høye rusnivåer og annensærlig farlig kjøring inndras, uavhengig av om føreren eier bilen eller ikke.
Den norske arbeidsgruppen som har jobbet med de skjerpede reglene har sett til Danmark og erfaringene derfra. Danskene har effektive verktøy for å få kjøretøy som brukes til ekstremadferd vekk fra trafikken.
– Danmark har klare og tydelige grenser for hva som er uakseptabel atferd i trafikken og når man må regne med at kjøretøyet blir inndratt. Dette mener vi er hensiktsmessig også i Norge. Det er viktig at reglene er enkle å forholde seg til og at alle blir behandlet likt. Det mener vi at dette forslaget sikrer, sier Nygård.
|
Dette er forslagene:
Bilen inndras der:
I tillegg foreslås det inndragning ved kjøring uten førerrett (ti ganger i løpet av tre år) og enkelte mer skjønnsmessige tilfeller av «særlig hensynsløs kjøring». Dette gjelder tilfeller der motorvognen er brukt til forsettlig å skade andre personer eller omfattende materiell skade. Det omfatter også tilfeller av grovt uaktsomme overtredelser som har medført død eller betydelig skade, og som er skjedd ved ruspåvirkning på minst 1,2 promille eller tilsvarende for annen rus. Også deltakelse i organisert kappkjøring foreslås omfattet. Regjeringen vil ta endelig stilling til forslaget etter at det har vært på høring.
|
Bruk av mobiltelefon i bil
Arbeidsgruppen har også sett på et forslag om innstramminger i reglene for bruk av mobiltelefon i bil. Uoppmerksomhet er en betydelig utfordring i trafikksikkerhetsarbeidet og bruk av mobiltelefon er en betydelig del av denne utfordringen. Det er behov for endringer for å unngå omgåelser og effektivisere håndhevingen. Det pekes også på uoppmerksomhet ved nye måter å betjene mobiltelefon i bil, og at dette kan tilsi å gjøre reglene mer teknologinøytrale og uavhengig av hvordan funksjonene betjenes.
|
Dette er forslagene:
Regjeringen vil ta endelig stilling til forslagene etter at det har vært på høring.
|
Tidligere har Samferdselsdepartementet sendt på høring et forbud mot utstyr, apper og andre tjenester som kan varsle om trafikkontroller.
For flere opplysninger – se:
Om oss
Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for postvirksomheten, for luftfarts-, vei- og jernbanesektoren og for riksveiferjene.
Følg pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Fortsetter arbeidet mot sosial dumping: Krav om kjøre- og hviletid og fartsskriver for varebiler18.12.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Regjeringen følger opp handlingsplanen mot sosial dumping i transportsektoren og vil innføre nye krav for nasjonal godstransport med varebiler fra 2,5 til 3,5 tonn. Fra 1. juli 2026, foreslår regjeringen at det blir krav om både kjøre- og hviletid og fartsskriver.
Nå kan utvalgte vogntog frakte mer16.12.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
I dag kan lastebiler med slepvogn med seks eller sju aksler kjøre med en totalvekt på 50 tonn. Fra og med 1. februar 2026, økes totalvekten til 56, 55 og 54 tonn avhengig av antall aksler i vogntoget og om det er en elektrisk lastebil, eller om den går på biogass eller fossilt drivstoff.
Siste del av E6 Helgeland opna i dag – samla reisetid redusert med 40 minutt10.12.2025 15:04:52 CET | Pressemelding
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård og kommunal- og distriktsminister Bjørnar Skjæran opna i dag E6-strekninga mellom Svenningelv og Lien i Grane kommune, siste del av E6 Helgeland.
Samferdselsministeren jobber med tiltak for å redusere ulykkene på elsparkesykler2.12.2025 06:12:39 CET | Pressemelding
Antallet skader etter ulykker med elsparkesykkel i Oslo er nesten doblet sammenlignet med i fjor. Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård er bekymret for utviklingen og varsler at han jobber med konkrete tiltak.
Snart får du lov til å kjøre drosje mellom Norge og Finland1.12.2025 08:00:00 CET | Pressemelding
Fra 14. desember er det endelig mulig å kjøre drosje mellom Norge og Finland – uten å bytte drosje på grensen mellom de to landene.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom