Norske forbrukere kårer Coop og Änglamark til bærekraftsvinnere – for fjerde år på rad
For fjerde år på rad har norske forbrukere kåret Coop til den mest bærekraftige aktøren i dagligvarebransjen, i merkevarestudien Sustainable Brand Index. Samtidig vinner Coops produktserie Änglamark prisen for mest bærekraftige merkevare på tvers av alle kategorier.

– Vi er utrolig stolte over at norske forbrukere nok en gang anerkjenner vårt arbeid med bærekraft. Det er en stor tillitserklæring at Coop er rangert på topp i bransjen, og at Änglamark er kåret til beste merkevare. Som samvirke jobber vi hver dag for å gjøre det enkelt for kundene våre å ta gode og bærekraftige valg. Denne anerkjennelsen inspirerer oss til å jobbe enda hardere, sier Philipp Engedal, administrerende direktør i Coop Norge.
Sustainable Brand Index er Europas største merkevarestudie innen bærekraft. I årets undersøkelse har 10 000 norske forbrukere vurdert 279 merkevarer fra mange ulike bransjer og rangert merkevarene etter ansvaret det tar for miljø og samfunn.
At Coop og Änglamark nok en gang topper Sustainable Brand Index er en stor anerkjennelse av bærekraftarbeidet som gjøres i hele Coop.
Änglamark har lenge vært en ledende merkevare innen økologiske, miljø- og allergivennlige produkter. Serien dekker et bredt spekter av varer, fra mat og drikke til hygieneprodukter og solkrem. Med over 250 produkter i sortimentet er Änglamark største økologiske merkevare i både Norge og Norden.
– Det betyr mye for oss at Änglamark blir anerkjent som Norges mest bærekraftige merkevare. Det viser at forbrukerne setter pris på produkter som kombinerer høy kvalitet med strenge krav til bærekraft. Vi vil fortsette å utvikle Änglamark for å gi kundene våre enda flere gode og ansvarlige alternativer, sier Dorthe Gill Brudvik, direktør for egne merkevarer (EMV) i Coop Norge.
Om Sustainable Brand Index 
Sustainable Brand Index™ er Europas største uavhengige merkevarestudie om bærekraft. Studien analyserer hvordan bærekraft påvirker merkevarebygging, kommunikasjon og forretningsutvikling. Undersøkelsen ble grunnlagt i Sverige i 2011 og lansert i Norge i 2013. Den gjennomføres av innsiktsbyrået SB Insight, som opererer i Norden, Nederland og Baltikum.
Kontakter
Harald KristiansenKommunikasjonsdirektør i Coop Norge
Tel:+47 905 99 726harald.kristiansen@coop.noBilder





Om Coop
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,5 millioner medlemmer og familiemedlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Norske gresskar lyser opp Halloween hos Coop30.10.2025 08:52:12 CET | Pressemelding
Frem mot årets skumleste feiring forventer Coop å selge over 600 tonn norske Halloween-gresskar i sine butikker, og markerer dermed ny salgsrekord.
Tilbakekaller Tzatziki24.10.2025 19:25:00 CEST | Pressemelding
Coop Norge kaller tilbake Coop Tzatziki 200 g etter at det er påvist spor av egg i produktet. Produktet er ikke merket med at det kan inneholde spor av egg og kan derfor medføre helsefare for personer som er allergiske for egg.
Coop har dagligvarebransjens beste omdømme16.10.2025 16:00:00 CEST | Pressemelding
Analyseselskapet Ipsos peker på at samvirkemodellen og et tydelig samfunnsoppdrag er en viktig forklaring på Coops sterke omdømme.
Coop setter brystkreft på agendaen: Sikter på rekordbeløp til Rosa sløyfe1.10.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
For 19. år på rad støtter Coop Rosa sløyfe-aksjonen. Gjennom årene har Coops kunder og medlemmer bidratt med over 100 millioner kroner til kreftsaken. Dette er midler som har gått til livsviktig forskning og støtte til brystkreftrammede og deres familier.
Rekordbra eplehøst i vente6.9.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
Nå fylles butikkene endelig med norsk frukt. Det varsles om rekordproduksjon av norske epler, samt solide volumer av norske pærer.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom