Fem år siden pandemien: Nordmenn ruster seg for ny krisesituasjon
Stadig flere nordmenn tar nå grep for å sikre seg. Salget av produkter anbefalt av Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) har skutt i været hos Obs så langt i år.

For fem år siden ble dagligvarebutikkene tømt for hermetikk og dopapir da Regjeringen besluttet å stenge ned landet. Nå er beredskapen på hjemmebane på et helt annet nivå, viser salgstall fra Obs.
– Vi har merket en tydelig økning i etterspørselen etter beredskapsprodukter. Kundene våre har åpenbart blitt mer bevisste på å ha tilstrekkelig med det nødvendige utstyret hjemme, og vi forventer at denne trenden vil fortsette i de nærmeste månedene, sier Lars Midttun, kjededirektør i Obs.
– Erfaringene fra mars 2020, da pandemien slo inn over Norge og hamstring førte til tomme butikkhyller, sitter fortsatt friskt i minnet hos mange. Folk ønsker ikke å havne i samme situasjon igjen, fortsetter han.
Tall fra Obs viser kraftig vekst i flere produktkategorier gjennom årets første 9 uker sammenlignet med samme periode i 2024. Kjeden har delt følgende eksempler fra kategorier som alle befinner seg på myndighetenes lister:
- Tomme vannkanner: + 365 %
- Vannkanner med vann 5L: + 61 %
- Middagshermetikk: + 49 %
- Stormkjøkken: + 74 %
- Førstehjelpspakker: + 71 %
- Havregryn: + 13 %
- Knekkebrød: + 2 %
- Toalettpapir: + 4 %
– Vi er trolig den eneste aktøren i markedet som har alle produktkategoriene anbefalt av DSB under samme tak, med unntak av reseptbelagte medisiner. Økningen i salget viser at flere nå tar myndighetenes anbefalinger på alvor. Slike veksttall kan jeg ikke huske å ha sett tidligere, forteller Midttun.
– Veksten er noe mindre tydelig på vanlige matvarer – det kan skyldes at dette er produkter som folk allerede har en del av i huset og er lett tilgjengelig. Men vi ser likevel at pandemiens lærdom om å være forberedt har satt seg i befolkningen, fortsetter Midtun.
En ukes beredskap
DSB anbefaler alle husholdninger å være forberedt på å klare seg selv i minst en uke uten strøm, vann og tilgang til butikker. Blant anbefalte produkter er varmekilder, vannkanner, mat med lang holdbarhet, batterier, lys, kokeutstyr og førstehjelpsutstyr – alle kategorier som nå opplever vekst hos Obs.
– Det er interessant å se hvor raskt forbrukeratferden har endret seg denne gangen. Myndighetene kommer jo jevnlig med sine oppfordringer, men denne gangen er det kombinert med økt usikkerhet, både globalt og lokalt. Kundene ønsker rett og slett å være forberedt på det uventede. Pandemien lærte oss alle hvor raskt en krise kan oppstå, og hvor viktig det er å være forberedt, avslutter Midttun.
Kontakter
Harald KristiansenKommunikasjonsdirektør i Coop Norge
Tel:+47 905 99 726harald.kristiansen@coop.noBilder

Om Coop
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,5 millioner medlemmer og familiemedlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Medaljefest for Coop under NM i kjøttprodukter13.11.2025 12:11:58 CET | Pressemelding
Coops egne merkevarer hevdet seg nok en gang sterkt under kjøttbransjens NM-kåring 12. november, og stakk av med totalt 15 medaljer.
Tilbakekaller Britts brune pinner 220 gram7.11.2025 18:51:03 CET | Pressemelding
Goman tilbakekaller Britts brune pinner solgt i Coop sine butikker. Årsaken er at produktet inneholder mandler, mens det på ingredienslisten til produkter kun står «kan inneholde spor av nøtter».
Coop og kundene samlet inn rekordbeløp til Rosa sløyfe-aksjonen7.11.2025 10:29:54 CET | Pressemelding
For 19. år på rad har Coop og kundene engasjert seg i kampen mot brystkreft – og i år ble det ny rekord. Hele 16,7 millioner kroner er samlet inn til Rosa sløyfe-aksjonen. Det er det høyeste beløpet Coop noen gang har bidratt med, og en økning fra fjorårets rekord på 16,1 millioner.
Coop trapper opp innfasingen av sakterevoksende kylling5.11.2025 13:30:24 CET | Pressemelding
Kylling- og eggprodusenten Den Stolte Hane er i full gang med omlegging til en kyllingrase som vokser saktere. Coop samarbeider nå med flere leverandører rundt innfasing av saktere voksende kylling.
Extra tok grep: Så eksploderte salget4.11.2025 10:34:45 CET | Pressemelding
Norske middagsklassikere slår an hos Extra – salget eksploderer i «Middagsdisken».
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom