NAF

Høyres tog-refusjon må dekke flere forsinkelser enn i dag

Del

– Endelig kommer det et forslag som kan gi de reisende bedre rettigheter enn i dag, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF. Hun viser til Høyres forslag om at togreisende skal få automatisk refusjon når togene er forsinket eller innstilt.

Bilde av togstasjon med lysmast som viser forsinket tog
Pendlerne må få penger tilbake når togene er forsinket eller innstilt, mener NAF NAF

NAF mener det er viktig at en slik ordning fanger opp flere forsinkelser enn de du kan søke refusjon om i dag.  

– I dag må forsinkelsen være på minst 30 minutter for at du skal ha rett til refusjon. Veldig mange forsinkelser er mindre enn dette, men påvirker likevel folks hverdagsreise kraftig. Vi mener at en ny ordning med automatisk tilbakebetaling må speile den opplevelsen folk faktisk har av togtilbudet, sier Handagard.  

Kan fange opp gjentatte forsinkelser 

NAF, som lenge har tatt til orde for en pendlergaranti for tog, mener at dette kan løses ved at refusjonen knyttes til punktligheten (forsinkelser) og regulariteten (innstillinger) på den enkelte toglinje, og at de reisende automatisk får penger tilbake hvis togene på en strekning ikke når målene for punktlighet og regularitet.  

Når politikerne setter tøffe mål om at biltrafikken ikke skal øke og vil ha flere over på kollektivtransport, må de også sørge for at tilbudet er kundevennlig, mener NAF.  

– Stortinget kan ta initiativ til at ordningen både skal dekke mindre forsinkelser på kortere reiser, og sikre at den gjelder uansett hvilken type billett du reiser på. Rundt Oslo bruker mange Ruter-billett også på togene, men det må det være mulig å finne løsninger på, sier Handagard.  

Dansk ordning gir fornøyde kunder 

I Danmark har DSB (Danske Statsbaner) en pendlergaranti hvor de reisende melder seg på en ordning som gir automatisk refusjon, på linje med den ordningen NAF foreslår. I 2024 tilbakebetalte DSB over 63 millioner kroner til de reisende på grunn av pendlergarantien. Selskapet opplyser til NAF at garantien er med på å øke kundetilfredsheten.  

–  Vi mener det er viktig at en pendlergaranti har de reisende i fokus. Det vil også virke som et kraftig insentiv til både togselskap og Bane Nor som har ansvar for infrastrukturen, mener Handagard og peker på at ordningen også må sikre at jernbaneselskapene gjør opp mellom seg. – Men kundene må stå i fokus, og så må politikerne sikre at aktørene bærer ansvaret for sin andel av forsinkelsene. Målet må være at ordringen bidrar til et bedre togtilbud.  

Nøkkelord

Kontakter

Om oss

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg pressemeldinger fra NAF

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NAF

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye