Oppgang i prisveksten for mat og drikke i februar
Tolvmånedersveksten på matvarer og alkoholfrie drikkevarer endte på 7,5 prosent i februar. Det viser den siste konsumprisindeksen fra Statistisk sentralbyrå (SSB).

Prisveksten de siste årene speiler kostnadsøkninger i hele verdikjeden for mat. Etter at prisveksten på mat og drikke har gradvis avtatt siden toppen i juni 2023, har vi så langt i 2025 sett en viss økning.
At prisene går opp i februar har vært normalen i Norge de fleste tidligere år.
– Historisk har matprisene økt i februar, da dette er måneden leverandørene har justert sine prislister. I fjor opplevde vi et svært uvanlig prisfall i februar. Da ble prisøkningene trolig tatt ut i butikk over en lengre periode utover våren. Et mer normalt sesongmønster kan være med på å forklare hvorfor tolvmånedsveksten hoppet i februar, sier Bendik Solum Whist, direktør for Virke dagligvare.
I tillegg var påsken tidlig i fjor, og tidlige påskekampanjer kan dermed ha bidratt til å trekke prisene ned mer enn normalt i februar 2024.
Blant varegruppene som har økt mest i pris det siste året, finner vi sjokolade, sukker, ris, egg og olivenolje.
Nøkkelord
Kontakter
Pressetelefon
Tel:476 00 888Om oss
Virke er handels - og tjenestenæringenes hovedorganisasjon. Våre 25 000 medlemsvirksomheter er ledende på alt fra å vaske gulv til å arrangere konserter, pleie eldre og ta vare på de yngste, selge mat, malerkoster, madrasser, og alt det andre vi har behov for. Handels- og tjenestenæringene gir hverdagen innhold.
Følg pressemeldinger fra Virke
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Virke
Virke-sjefen: - Dette går ikke lenger15.10.2025 10:03:21 CEST | Pressemelding
700.000 står utenfor arbeidslivet. Det er omtrent like mange som bor i Oslo. Dette er ikke bærekraftig, mener Hovedorganisasjonen Virke. De etterspør en omfattende satsing på kompetanse og sysselsetting, spesielt rettet mot unge utenfor arbeidslivet.
Fortsatt lave omsetningsnivåer i byggevarehandelen13.10.2025 11:42:36 CEST | Pressemelding
I årets andre tertial økte omsetningen til byggevarehusene med 3,9 prosent fra andre tertial 2024. Det var omsetningsvekst i store deler av landet, med unntak av Telemark, Vestfold og Oslo. Sterkest var oppgangen i Nordland, etterfulgt av Troms og Finnmark.
Nordmenn velger høstferie i år også24.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Hovedorganisasjonen Virkes Reisepuls viser at 22 prosent av nordmenn planlegger å ta høstferie i 2025. Det er omtrent på samme nivå som i fjor. Blant disse planlegger 51 prosent utenlandsreise, mens 47 prosent velger å feriere i Norge.
Obs BYGG kåret til årets handelsbedrift 202518.9.2025 14:46:17 CEST | Pressemelding
Obs BYGG er vinner av Handelsprisen 2025. Med imponerende vekst, høy digital modenhet og en tydelig posisjon i en bransje preget av sterk konkurranse, har selskapet vist hvordan tradisjon kan kombineres med nyskaping og samfunnsansvar.
Maskineriet, Norrøna og Cobrief er vinnere av Virkeprisene 202518.9.2025 13:00:57 CEST | Pressemelding
Virke hedrer i år tre virksomheter som på hver sin måte bidrar til et mer inkluderende, bærekraftig og innovativt næringsliv.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom