Oppgang i prisveksten for mat og drikke i februar

Del

Tolvmånedersveksten på matvarer og alkoholfrie drikkevarer endte på 7,5 prosent i februar. Det viser den siste konsumprisindeksen fra Statistisk sentralbyrå (SSB).

Prisveksten de siste årene speiler kostnadsøkninger i hele verdikjeden for mat. Etter at prisveksten på mat og drikke har gradvis avtatt siden toppen i juni 2023, har vi så langt i 2025 sett en viss økning.  

At prisene går opp i februar har vært normalen i Norge de fleste tidligere år. 

– Historisk har matprisene økt i februar, da dette er måneden leverandørene har justert sine prislister. I fjor opplevde vi et svært uvanlig prisfall i februar. Da ble prisøkningene trolig tatt ut i butikk over en lengre periode utover våren. Et mer normalt sesongmønster kan være med på å forklare hvorfor tolvmånedsveksten hoppet i februar, sier Bendik Solum Whist, direktør for Virke dagligvare. 

I tillegg var påsken tidlig i fjor, og tidlige påskekampanjer kan dermed ha bidratt til å trekke prisene ned mer enn normalt i februar 2024. 

Blant varegruppene som har økt mest i pris det siste året, finner vi sjokolade, sukker, ris, egg og olivenolje.  

Nøkkelord

Kontakter

Om oss

Virke er handels - og tjenestenæringenes hovedorganisasjon. Våre 25 000 medlemsvirksomheter er ledende på alt fra å vaske gulv til å arrangere konserter, pleie eldre og ta vare på de yngste, selge mat, malerkoster, madrasser, og alt det andre vi har behov for. Handels- og tjenestenæringene gir hverdagen innhold.

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye