Oppgang i prisveksten for mat og drikke i februar

Del

Tolvmånedersveksten på matvarer og alkoholfrie drikkevarer endte på 7,5 prosent i februar. Det viser den siste konsumprisindeksen fra Statistisk sentralbyrå (SSB).

Prisveksten de siste årene speiler kostnadsøkninger i hele verdikjeden for mat. Etter at prisveksten på mat og drikke har gradvis avtatt siden toppen i juni 2023, har vi så langt i 2025 sett en viss økning.  

At prisene går opp i februar har vært normalen i Norge de fleste tidligere år. 

– Historisk har matprisene økt i februar, da dette er måneden leverandørene har justert sine prislister. I fjor opplevde vi et svært uvanlig prisfall i februar. Da ble prisøkningene trolig tatt ut i butikk over en lengre periode utover våren. Et mer normalt sesongmønster kan være med på å forklare hvorfor tolvmånedsveksten hoppet i februar, sier Bendik Solum Whist, direktør for Virke dagligvare. 

I tillegg var påsken tidlig i fjor, og tidlige påskekampanjer kan dermed ha bidratt til å trekke prisene ned mer enn normalt i februar 2024. 

Blant varegruppene som har økt mest i pris det siste året, finner vi sjokolade, sukker, ris, egg og olivenolje.  

Nøkkelord

Kontakter

Om oss

Virke er handels - og tjenestenæringenes hovedorganisasjon. Våre 25 000 medlemsvirksomheter er ledende på alt fra å vaske gulv til å arrangere konserter, pleie eldre og ta vare på de yngste, selge mat, malerkoster, madrasser, og alt det andre vi har behov for. Handels- og tjenestenæringene gir hverdagen innhold.

Følg pressemeldinger fra Virke

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Virke

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye