Cruisetrafikken flata ut i 2024
Cruisetrafikken fortsatte ikke å øke i fjor, sammenlignet med 2023. Rundt 1,5 millioner unike cruisepassasjerer besøkte norske havner i løpet av 2024. Her får du en oppsummering av fjorårets cruisetrafikk i norske farvann og prognoser for 2025-sesongen.

Tallene for 2024 viser at cruisetrafikken flata ut og gikk litt ned i forhold til 2023. Det gjelder også den totale mengden lospliktige seilas.
- Vi er godt fornøyde med å ha avviklet høysesongen for cruise på en god måte, sier kystdirektør Einar Vik Arset.
Kystverkets forebyggende arbeid spenner over et bredt spekter av tiltak, som å bidra til trygge ankringsplaner og god trafikkavvikling i fjordarmer og kystnære knutepunkt med stor trafikk, med døgnkontinuerlig maritim trafikkovervåking og -kontroll, med en lostjeneste som har lagt seg i selen for å levere sine tjenester med minst mulig ventetid, og med å forvalte en farledsbevis-ordning som skal gjøre seilasen trygg og effektiv for skipsførere med god kjennskap og fartstid i sine spesifikke områder.
Cruiseanløp
I 2024 var det 3.654 cruiseanløp i norske havner. Det er 158 færre enn i rekordåret 2023. (Se figur) Også antallet passasjerer gikk litt ned fra året før. 5,9 millioner passasjerer var om bord på cruiseanløpene i 2024. Det er 60.002 færre enn i 2023.
- Vi registrerer utflating i trafikken og at trenden med utvidet sesong holder seg, kommenterer kystdirektør Einar Vik Arset.
I 2024 var det økning i antall anløp i 1. halvår, mens 2. halvår hadde lavere tall sammenlignet med 2023. Anløp til Svalbard og Jan Mayen inngår i tallene. (Merk: Antall passasjerer på 5,9 millioner er summen av passasjerer om bord på alle rapporterte anløp i SafeSeaNet, ikke antall unike passasjerer som har besøkt Norge.)
Antall cruiseanløp og antall passasjerer om bord på cruise til destinasjoner i Norge 2010-2024
Kilde: Kystdatahuset.no, dashbord «Cruiseankomster i Norge» (alle rapporterte anløp i SafeSeaNet med skipstype «Passenger/Cruise»), ny telling av maksimalt en ankomst pr fartøy pr dag pr destinasjoner. Svalbard er inklusive.
«Unike besøkende»
1,5 millioner passasjerer var på cruiseseilas fra utenlandsk havn til norsk havn i 2024. Dette tallet er nært et tall på «unike» besøkende. I tillegg kommer cruisepassasjerer som reiser til Norge på egenhånd og går om bord i et cruiseskip i norsk havn. Bergen og Tromsø har en slik funksjon som snuhavn. Nasjonaliteten til cruisepassasjerene domineres av 45 % tyskere (688.000), 21 % briter (326.000) og 11 % amerikanere (170.000).
Utvikling i antall cruiseanløp og totalt antall passasjerer om bord på alle anløp fra 2010 til 2024. Kilde: Kystdatahuset, dashbord «Cruiseankomster i Norge».
Fig. Antall cruisepassasjerer om bord på cruiseskip på seilas fra utenlandsk havn til norsk havn i 2024. Kilde: Kystdatahuset, dashbord «Cruisepassasjerer».
Antall cruiseanløp i hver havn
Bergen har fortsatt flest antall cruiseanløp av norske havner med 328, med Ålesund på andreplass med 290. Tabellen under viser de 20 havnene med flest anløp i 2024, og utvalgte år 2013, 2016, 2019, 2022 og 2023. Sammenlignet med 2019 har flere havner stor økning; Ålesund (+113), Haugesund (+78) og Kristiansand (+73). Siden 2019 har det vært størst reduksjon for Geiranger/Hellesylt (-29) og Flåm (-29).
Fig. Utvikling i antall cruiseanløp fra 2013, 2016, 2019, 2022 og 2023 for de 20 lokasjonene med flest cruiseanløp i 2024, sortert etter antall anløp i 2024. Kilde: Kystdatahuset, dashbord «Cruiseankomster i Norge».
Flere havner med mye besøk
Bergen toppet passasjerstatistikken i 2016 med 472 000 cruisebesøkende, fulgt av Geiranger/Hellesylt, Stavanger og Flåm. Det året hadde fire destinasjoner besøk av mer enn 200 000 cruisepassasjerer. Åtte år etter – i 2024 - er tallet ti. I 2024 hadde også Ålesund, Haugesund, Olden, Kristiansand, Oslo og Nordfjordeid besøk av over 200 000 cruisepassasjerer. Destinasjoner som Tromsø, Molde, Eidfjord, Trondheim og Honningsvåg følger tett bak og har hatt stor økning i antall besøkende. Flere av havnene har hatt en enorm utvikling i antall passasjerer. Ålesund har nær doblet antallet siden 2019 med en økning på 326 252 passasjerer. Også Haugesund (+313 672) og Kristiansand (+231 861) har markant økning.
Dagcruisepassasjerer
Ålesund havn topper statistikken over antallet dagcruisepassasjerer i 2024 med 656 678 passasjerer, fulgt av Bergen (590 944 passasjerer) og Stavanger (590 241 passasjerer). Geiranger/Hellesylt er nummer fire med 510 049 passasjerer. Tall i kategorien dagcruisepassasjerer lar seg sammenligne med turistnæringens tall for blant annet hotell- og bobilgjester. Bergen hadde ifølge Bergen havns statistikk 631 000 passasjerer i 2024. Hovedforklaringen til at deres tall er rundt 40 000 høyere er at de er snuhavn for en rekke cruiseskip, og at det ekstra passasjerantallet skyldes at de har skifte av passasjerer i havnen. Antall dagscruiseturister blir da til sammen rundt 40 000 høyere enn anløpsstatistikken til Kystverket, som kun teller antall passasjerer ved ankomst.
Fig.Tabellen viser de 20 havnene som hadde flest dagscruisepassasjerer i 2024 sammenlignet med 2013, 2016, 2019, 2022 og 2023. Mens kun en av de 20 havnene i tabellen hadde nedgang i antall cruisepassasjerer fra 2019 til 2024 (Leknes -1 280), hadde halvparten (10 havner) en reduksjon i antall cruisepassasjerer fra 2023 til 2024. Olden (-63 021) og Måløy (-40 557) hadde størst nedgang i 2024.
Fig. Utvikling i antall cruisepassasjerer fra 2013, 2016, 2019, 2022 og 2023 for de 20 lokasjonene med flest passasjerer om bord i 2024, sortert etter 2024. Kilde: Kystdatahuset, dashbord «Cruiseankomster i Norge».
Sommer- og vintercruise
Cruiseoperatørene utvider cruisesesongen i forhold til før. Lavsesong har historisk vært månedene oktober til april. Trenden med flere cruiseanløp i skuldersesongene vår og høst fortsetter. Selv midtvinters besøker cruiseturister nå Norge. Cruiseanløpene i 2024 fordelte seg over alle årets måneder. Månedene med færrest anløp var januar (62), februar (106) og desember (94). Det var flest cruiseanløp i juni (728) og juli (721).
Høysesongen i juni til august gir stort press på Kystverkets lostjeneste – et av våre viktige forebyggende sjøsikkerhetstiltak. I juli 2024 ble det utført 16 200 losingstimer totalt på alle typer fartøy, hvorav 7 000 losingstimer var på cruiseskip. Det er betydelig høyere enn de 10 100 losingstimene som ble utført hver måned i de seks vintermånedene i 2024.
Fig. Kartene viser besøksfrekvensen i norske cruisehavner i juli versus november 2024.
Cruiseoperatørene tilbyr andre typer opplevelser vinterstid, og besøker derfor i større grad Nord-Norge i de kaldeste og mørkeste månedene.
Årets cruisesesong
Prognosene for cruisesesongen 2025 antyder en økning på rundt 200 anløp og 520 000 passasjerer. Prognose for 2025 er fra Cruise Norway. Dersom de foreløpige anløpstallene i prognosen for 2025 slår til, vil det bli ny cruiserekord i 2025 med om lag 3 900 anløp og 6,4 millioner passasjerer. Havnene med størst forventet økning er Oslo (+35 anløp og +131 000 passasjerer), Stavanger (+61 anløp og 115 000 passasjerer) og Kristiansand (+20 anløp og +78 000 passasjerer). I Ålesund er det ventet en marginal nedgang på seks anløp og -12 000 passasjerer, mens det i Bergen er ventet en marginal økning på 13 anløp og 2 000 passasjerer i 2025. Det er knyttet usikkerhet til hva som vil bli endelige tall for årets sesong, siden den avhenger av fyllingsgraden av passasjerer på cruiseskipene.
Fig (se nyhetsartikkel for bildetekster tilhørende de ulike tabellene - selvforklarende, men med kildehenvisning) Cruisetrafikken flata ut i 2024 | Kystverket - tar ansvar for sjøveien
Fotnote:
Kystverkets cruisestatistikk er basert på rapportering av seilas og anløp fra fartøy i SafeSeaNet Norway. Et cruiseskip er her et fartøy registrert med skipstype «Passenger/cruise» uansett størrelse. Eneste unntak/tilpasning er hurtigruteskip som opererer som ekspedisjonsskip telles med som cruiseskip, mens øvrige skip i kystrutefart holdes utenfor (uavhengig av skipstype). Antall passasjerer er de som er rapportert å være om bord på seilasen og anløpet til den enkelte lokasjon på fastlandet og Svalbard. Kun et anløp pr skip pr dag til samme lokasjon telles. Anløp og antall passasjerer til Geiranger og Hellesylt behandles under ett, ved at cruiseskip som anløper en eller begge lokasjonene på en dag, kun telles en gang. De to sistnevnte begrensningene er nye i 2024, og gir et noe lavere antall anløp og passasjerer enn tidligere publiserte cruisestatistikk totalt og for enkelte havner. Dataene og cruiseanløp deles gratis på kystdatahuset.no, hvor det er to dashbord hvor cruisestatistikk pr år, fylke, kommune, lokasjon, nasjonalitet med mer kan utforskes. Diagrammene fungerer som filter, noe som gjør det mulig å sammenligne utvikling pr måned og for eksempel pr juli når den tid kommer. Dataene oppdateres hver natt og inneholder data fra 2010.
Relaterte saker:
- Sjøsikkerhetsanalysen 2023
sjosikkerhetsanalyse_oppsummering_2023_enkeltsider.pdf - Nasjonal handlingsplan for sjøsikkerhet: Nasjonal handlingsplan for sjøsikkerhet skal bidra til færre ulykker på sjøen | Kystverket - tar ansvar for sjøveien
- Viktig informasjon for cruisenæringen:
Informasjon for cruisenæringen | Kystverket - tar ansvar for sjøveien - Høring: Begrensninger for seilas med passasjerfartøy over 150 meter i værutsatte områder langs norskekysten | Kystverket - tar ansvar for sjøveien (frist 15. april)
- Oversikt over alternative drivstoff for sjøfarten: https://lavutslipp.kystverket.no/
- Historikk: Oppsummeringssaken for cruisetrafikk 2023 https://www.kystverket.no/nyheter/2024/cruisetrafikken-okte-i-2023/
- Tilgjengelige og søkbare sjøtrafikkdata i Kystverkets datavarehus Kystdatahuset
Nøkkelord
Kontakter
Gro Kibsgaard-PetersenSenior kommunikasjonsrådgiverStaben for kommunikasjon og samfunnskontakt
Tel:+47 995 26 765gro.kibsgaard@kystverket.noBilder











Følg pressemeldinger fra Kystverket
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kystverket på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Kystverket
42 omkom i norske havner – enkle grep kan redde liv28.2.2025 08:20:00 CET | Pressemelding
Over 40 personer har mistet livet etter å ha falt i sjøen fra fortøyde fritidsbåter de siste fem årene. Mange av ulykkene kunne vært unngått med enkle sikkerhetstiltak, mener Kystverket og Sjøfartsdirektoratet.
Stad skipstunnel: Fire tilbydere er prekvalifisert27.2.2025 14:50:22 CET | Pressemelding
Seks entreprenører meldte seg til å bli prekvalifisert for å kunne bygge Stad Skipstunnel. Nå er fire av dem kvalifisert til å gi tilbud.
Ny satellitt for havovervåking på rekordtid20.2.2025 13:58:44 CET | Pressemelding
Nå har Kystverket bestilt en ny AIS-satellitt. I samarbeid med Norsk Romsenter skal den helnorske lavbane-satellitten bygges på rekordtid. - AISsat-4 blir et verdifullt tilskudd i en fase der flere av våre operative satellitter nærmer seg slutten av sin forventa levetid, kommenterer kystdirektør Einar Vik Arset.
Klima i fokus: Kystverket inviterer til samarbeid for bærekraftige løsninger18.2.2025 15:15:28 CET | Pressemelding
I starten av februar samlet Kystverket bransjeaktører til en digital markedsdialog om klima- og miljøtiltak. Målet var å skape en åpen dialog om hvordan offentlige anskaffelser kan bidra til å redusere klimagassutslipp i kommende utbyggingsprosjekter.
Mo i Rana styrker havnen: Mudring fullført, dypvannskaia neste3.2.2025 12:15:50 CET | Pressemelding
Prosjektet for innseiling og ny dypvannskai i Mo i Rana har god fremdrift. Mudringsarbeidet ved Toraneset og Langneset er fullført innenfor mudringssesongen, og flere viktige milepæler for øvrig er nådd.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom