Norsk elbilforening

Vedum glemmer varebilene

Del

Ja, vi lykkes med personbiler, men for å elektrifisere varebiler og lastebiler, er nullutslippssoner helt nødvendig, sier generalsekretær i Elbilforeningen, Christina Bu.

Det er ekstra viktig å få elektrifisert de mange varebilene som kjører ut og inn av byene. Det vil påvirke byluften i tillegg til at det gir betydelige kutt i klimautslippene. Her en av Posten elektriske varebiler parkert i  Oslo sentrum.
Det er ekstra viktig å få elektrifisert de mange varebilene som kjører ut og inn av byene. Det vil påvirke byluften i tillegg til at det gir betydelige kutt i klimautslippene. Her en av Posten elektriske varebiler parkert i Oslo sentrum. Foto: Karoline Haugland, Norsk elbilforening

Elbilforeningens leder mener Trygve Slagsvold Vedum glemmer varebilene når han går mot nullutslippssoner og hevder at vi lykkes 100 prosent med elbilsatsingen og ikke trenger forbudssoner.

– Vi trenger alle de virkemidlene vi kan få for å elektrifisere nyttekjøretøy, og i byene er det ekstra viktig fordi det også kan gi mindre luftforurensing, sier Bu.

Flere byer har lenge bedt om muligheten til å regulere for nullutslipp i soner i byene. Nå ber regjeringen Statens vegvesen om å utrede for et lovforslag.

– Vi heier på dette grepet, særlig for å få fart på salget av elektriske varebiler og lastebiler, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

Nullutslippssoner viktigst for varebiler

Det er likevel for å elektrifisere nyttetransporten at virkemiddelet vil ha mest å si. Mens målet om helelektrisk nybilsalg for personbiler så å si er nådd, ligger varebilene langt etter, selv om disse opprinnelig var en del av Stortingets mål om helelektrisk nybilsalg i 2025.

– En fossil varebil slipper ut dobbelt så mye CO2 som en fossil personbil. Det er derfor ekstra viktig å få elektrifisert de mange varebilene som kjører ut og inn av byene. Det vil påvirke byluften i tillegg til at det gir betydelige kutt i klimautslippene, mener Bu.

Andelen elektriske varebiler i nybilsalget var på 44 prosent i februar. Totalt er det mindre enn 8 prosent av varebilene i Norge som er elektriske. (Kilde: OFV)

– Utvalget av varebiler har vært noe begrenset, men nå er det fullt mulig å velge en elektrisk variant. Et krav om nullutslipp i byene vil gi en dytt for de som nå sitter på gjerdet, sier Bu.

Trenger ikke gjelde gamle personbiler

Vedum peker på at nullutslippssoner kan skape utfordringer for folk.

– Vi er enig i man ikke bør gjøre det unødvendig vanskelig for folk som ennå ikke har fått skiftet ut den gamle fossilbilen sin, for det kommer til å skje av seg selv uansett. Men man kan vurdere å rette grepet mot de som kjøper en splitter ny forurensende bil i 2025, sier Bu.

Nøkkelord

Kontakter

Norsk elbilforening er en medlemsorganisasjon som fremmer elektrisk mobilitet til beste for klima og miljø. Vi har 14 lokalforeninger og over 120.000 medlemmer. De er i hovedsak privatpersoner, men inkluderer også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.

Følg pressemeldinger fra Norsk elbilforening

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk elbilforening på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norsk elbilforening

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye