HELP Forsikring

Lytter med øynene – Joakim gleder seg til å gå i retten

Del

For litt over et år siden endret livet seg dramatisk for HELPs advokatfullmektig Joakim Nilsen. Fra å ha en fungerende hørsel opplevde han plutselig å bli døv, over natten. Denne dramatiske opplevelsen har Joakim møtt med imponerende pågangsmot og optimisme. Her forteller han om utfordringene, hvordan han har lært seg å mestre en ny hverdag, og hvorfor han mener arbeidsplassen har vært avgjørende for at han fortsatt kan jobbe som advokat.

Joakim Nilsen sammen med programleder Jan Erlend Leine i Ekko, NRK P2, og uvurderlige talespråktolker fra NAV.
Joakim Nilsen sammen med programleder Jan Erlend Leine i Ekko, NRK P2, og uvurderlige talespråktolker fra NAV. Jean Christine Cena, NRK.

Et brått skifte

– Jeg hadde hatt en gradvis forverring av hørselen siden jeg var 18, men da hørselen plutselig forsvant helt i mars i fjor, kom det som et sjokk. Det var som å bli kastet ut i en verden jeg ikke kjente til. All lyd forsvant, og det eneste jeg hørte var en slags støy i hodet mitt. Det var utrolig frustrerende, forteller Joakim.

Gjennom mange år hadde han brukt høreapparater, og en behandling han fikk fra 22-årsalderen gjorde at han kunne leve et tilnærmet normalt liv med telefonmøter og musikk. Men da han måtte ta en pause fra behandlingen, skjedde det uventede. Etter flere episoder med akutte hørselstap som kom tilbake, var det til slutt ingen lyd igjen.

Lærte seg tegnspråk – men tilretteleggingen var en kamp

Til tross for en krevende situasjon var det aldri aktuelt for Joakim å gi opp jobben sin. Men overgangen til et liv uten hørsel krevde nye ferdigheter, spesielt tegnspråk.

– Jeg begynte med tegnspråkundervisning, men det tok over et halvt år før jeg i det hele tatt fant ut hvem jeg skulle kontakte for å få opplæring. Ingen visste hvor jeg skulle henvende meg. Da jeg endelig kom i gang, var undervisningen på et for lavt nivå, og jeg hadde allerede rukket å utvikle meg forbi tilbudet jeg fikk. Så akkurat nå har jeg faktisk ikke et tilbud som passer meg, sier han. I tillegg til språkutfordringene var det en omfattende prosess å få på plass den praktiske tilretteleggingen.

– Det tok lang tid å få alt på plass. Jeg måtte selv søke om alle hjelpemidler – fra brannvarsling hjemme til tolketjenester og apper som kunne hjelpe meg å kommunisere. Man får ingenting automatisk. Det er så mange skjemaer og søknader – selv for ting som burde være en selvfølge.

En arbeidsplass som stiller opp

Heldigvis har arbeidsplassen hans, i HELP, gjort overgangen enklere.

– Jeg kunne ikke bedt om en bedre arbeidsgiver i denne situasjonen. Lederen min og kollegaene har vist at de virkelig vil at jeg skal lykkes, og det betyr alt. Det er ikke snakk om tilrettelegging bare fordi det er en plikt – det er ekte engasjement for å få meg til å fungere som alle andre, sier han.

Takket være tolketjenester kan Joakim fortsatt delta i møter, og han har funnet nye måter å kommunisere med klientene sine på.

– Jeg bruker Teams til skriftlige møter, og det fungerer overraskende godt. Kundene ser meg på video, og vi skriver til hverandre. Mange synes det er en positiv opplevelse, og jeg har fått mange fornøyde tilbakemeldinger. Etter hvert har jeg også begynt å bruke telefontolk, og det later til at klientene knapt tenker over at kommunikasjonen foregår via tolk.

 En fremtid i retten

Nå som Joakim har funnet velfungerende løsninger i hverdagen, har han større ambisjoner.

– I starten trodde jeg at jeg aldri kunne ta tvistesaker igjen. Jeg tenkte at tegnspråk ville gjøre dette for vanskelig, at klientene ville synes det var plagsomt. Men jo mer jeg har jobbet, dess mer ser jeg at dette faktisk er mulig. Jeg har troen på at jeg også kan gå i retten, og det ser ut til at kollegaene mine har troen på meg også, smiler han.

– Min første rettssak blir nok en ny opplevelse for alle involverte, ikke bare for meg. Men det handler om å ufarliggjøre det. Mange vet nok ikke helt hvordan de skal forholde seg til en døv advokat i retten, men det skal jeg vise dem.

Rådet til andre: “Tør å ta plass”

For andre som må tilpasse seg en funksjonsnedsettelse, har Joakim ett viktig råd:

– Du må eie situasjonen selv. Hvis du ikke selv forteller hva du trenger, vil ingen få vite det. Tidligere prøvde jeg å skjule utfordringene mine, men det sliter deg bare ut. Nå sier jeg tydelig fra: "Jeg har med tolk, snakk som vanlig, se på meg når du snakker til meg, ikke skjul munnen din." Det gjør det lettere for alle.

Joakims historie er en påminnelse om at det går an å finne nye veier ut av uventede situasjoner. Han er hver dag et levende bevis på at funksjonsnedsettelser ikke trenger å sette grenser – verken i arbeidslivet eller i livet generelt.

Hør intervju med Joakim i NRK 

I programmet "Ekko" i NRK P2 03.03.25 kan du høre Joakim fortelle om hvordan han opplevde å miste hørselen over natten, og om hvordan han har snudd utfordringene til muligheter. Hør intervjuet her.  

Nøkkelord

Kontakter

Dag Are Børresenkommunikasjonsdirektør/advokatHELP Forsikring

Dag Are er kommunikasjonsdirektør og advokat, og har ansvar for kommunikasjon, medie- og myndighetskontakt.

Tel:40245066dab@help.no

Bilder

Joakim Nilsen sammen med programleder Jan Erlend Leine i Ekko, NRK P2, og uvurderlige talespråktolker fra NAV.
Joakim Nilsen sammen med programleder Jan Erlend Leine i Ekko, NRK P2, og uvurderlige talespråktolker fra NAV.
Jean Christine Cena, NRK.
Last ned bilde

Norges eneste advokatforsikringsselskap

HELP er landets største advokatselskap for privatpersoner med 190 ansatte advokater. Vi tilbyr advokathjelp innenfor privatlivets viktigste rettsområder: familie- og barnerett, arverett, kontraktsrett, fast eiendoms rettsforhold, id-tyveri, netthets og saker etter opplæringsloven. 

Våre kunder har LOfavør Advokatforsikring gjennom LO-forbundet sitt, eller kjøper HELP Boligkjøperforsikring hos eiendomsmegler. Kunder hos Telenor har advokatforsikring ved id-tyveri og netthets gjennom mobilabonnementet sitt. Mer enn 1 million nordmenn har rett til advokathjelp fra våre advokater. 

Vi løser dine juridiske utfordringer, skriver juridiske brev og avtaler, svarer på spørsmål om lov og rett, og forhandler på dine vegne. Og hvis saken må løses i retten, fører vi saken for deg. Les mer om hva HELPs advokater kan gjøre for deg på help.no.

HELP har kontorer i Stockholm, København og Helsinki, og dekker også saker etter svensk, dansk og finsk rett. Hovedkontoret er på Majorstua i Oslo. 

Advokathjelp fra HELP er dekket av forsikringen. Hos oss betaler du aldri timepris - fordi rett skal være rett. For alle.

HELPs advokater hjelper deg til saken er løst - fordi rett skal være rett. For alle.

Følg pressemeldinger fra HELP Forsikring

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra HELP Forsikring på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra HELP Forsikring

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye