Endelig parkeres gamle farlige russebusser
Regjeringen vil forby at russ bruker busser med sidestilte seter og ståplasser under kjøring. – Dette er en viktig innstramming som vil føre til en tryggere russetid, mener Trygg Trafikk.

Risikoen for alvorlige ulykker med russebusser har lenge bekymret aktører som jobber med trafikksikkerhet. Nå har Statens vegvesen kommet med et forslag Trygg Trafikk støtter.
– Russebusser med sidestilte seter og ståplasser har vært synonymt med rullende diskoteker. Kyniske bakmenn bruker smutthull i regelverk og utnytter en sårbar gruppe for egen vinning, uten tanke på ungdommenes sikkerhet. Det må vi få en slutt på, og dette forslaget er et viktig steg i riktig retning, sier pressesjef Christoffer Solstad Steen i Trygg Trafikk.
Gamle busser i dårlig stand
Forslaget som nå er på høring, innebærer at det ikke vil være lov å benytte ståplasser eller sidestilte seter under kjøring. Det blir kun lov å ha med antall passasjerer som det er registrerte sitteplasser for. Forslaget er målrettet mot russebusser, for det blir unntak for busser i rutegående trafikk, veteranbusser og andre bevaringsverdige kjøretøy.
– Russebusser med sidestilte seter og ståplasser er ofte gamle og i dårlig stand, og skaderisikoen er svært høy ved en ulykke. Det har vært en del hendelser med slike russebusser som kunne fått katastrofale følger. Skulle en russebuss fullstappa med fulle dansende ungdommer bli utsatt for en alvorlig ulykke eller må gjøre en kraftig oppbremisng, skal det lite til før det kan ende med store skade. Vi unner avgangselevene en skikkelig feiring, men i trygge rammer, sier Solstad Steen.
Hvis endringen blir vedtatt, trer den i kraft 1. januar 2026
– Det betyr at årets russekull fortsatt kan bruke disse bussene. Likevel oppfordrer vi russen til å ta gode og trygge valg, sitte på setet og unngå å danse under kjøring. Når det er rus med i bildet, blir dømmekraften svekket. Derfor forventer vi at russen tar forholdsregler for god oppførsel i trafikken, sier Solstad Steen.
Må følges opp med kontroller
En regelendring er ofte ikke nok i seg selv. Det er viktig at politiet og Statens vegvesen prioriterer kontroll av russebusser.
– Vi vet av erfaring at regelendringer må følges opp med hyppige og målrettede kontroller, avslutter Solstad Steen.
Nøkkelord
Kontakter
Bård Morten JohansenFagsjef trafikksikkerhet
Tel:91 33 70 46johansen@tryggtrafikk.noChristoffer Solstad SteenPressesjef
Tel:91888799steen@tryggtrafikk.noDokumenter
Følg pressemeldinger fra Trygg Trafikk
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Trygg Trafikk på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Trygg Trafikk
Foreldre kan ikke reglene for sikring av barn i bil2.7.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Kun 4 av 10 småbarnsforeldre kan reglene for sikring av barn i bil. Kunnskapsnivået om riktig og trygg sikring er for dårlig.
17 trafikanter omkom i juni1.7.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
I årets første sommermåned mistet 17 personer livet i trafikken. Dette er måneden med flest omkomne så langt i år. Halvparten av dødsulykkene var utforkjøringer med bil eller MC.
Ny rapport: Hjelmpåbud kan spare samfunnet for milliarder25.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Hodeskader etter sykkelulykker koster samfunnet milliarder hvert eneste år. – Ulykkene får vi ikke bukt med over natten, å redusere omfanget av hodeskader er enklere, mener Trygg Trafikk.
Ti personer omkom i mai-trafikken2.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Nær halvparten av de omkomne kjørte motorsykkel. Dermed har sju motorsyklister mistet livet så langt i år.
Ny test: Dette er de tryggeste sykkelhjelmene for barn29.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Norges mest omfattende test av sykkelhjelmer for barn viser hvilke som beskytter små hoder best. Felles for de sikreste hjelmene er at de har Mips.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom