Fylker som vedlikeholder veiene, straffes økonomisk
Fylkesveiene er i forfall, men fylker som forsøker å vedlikeholde veinettet, får mindre penger fra staten. Samtidig belønnes de som lar veiene forvitre med økte tilskudd. Det viser en ny rapport fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

- Mange fylker ønsker å prioritere vedlikehold, men økonomien tvinger dem til å gjøre det motsatte. Vi kan ikke fortsette med et system som lar veiene forfalle, samtidig som de er avgjørende for jobber, utvikling og trygghet i hele Norge, sier Rikard G. Knutsen, fagsjef i OFV.
Mer penger til akutte reparasjoner enn langsiktig vedlikehold
Rapporten viser at forfallet er verst i Vestland, Nordland og Møre og Romsdal. Dårlige dekker, manglende rassikring og forsinkede tunneloppgraderinger er gjennomgående problemer. Samtidig skaper dagens finansieringssystem det rapporten omtaler som «perverse insentiver». Fylker med dårlig vedlikehold får økte midler, mens de som prioriterer oppgradering, får mindre. Store deler av statens bevilgninger fordeles nemlig etter hvor stort vedlikeholdsetterslep et fylke har. Det betyr at jo dårligere veiene er, desto mer penger får fylket til opprusting og fornying.
Et ekspertutvalg oppnevnt av regjeringen advarte i 2022 mot denne effekten og foreslo en ny fordelingsmodell, men regjeringen har valgt å videreføre ordningen – og dermed belønne forfall fremfor vedlikehold.
- Dagens system straffer de fylkene som tar ansvar. Det må endres dersom vi skal sikre trygge og fremkommelige veier i hele landet, sier Knutsen.
Beredskapen står på spill
Ifølge Statens vegvesen er vedlikeholdsetterslepet på fylkesveiene mellom 86 og 96 milliarder kroner, samtidig øker klimaendringer med skred og flom presset på et allerede svekket veinett.
- Dårlige veier handler ikke bare om slitt asfalt. Veiene er livsnerven som binder Norge sammen, og fylkesveiene utgjør halvparten av det offentlige veinettet. Når de svikter, rammes både hverdagsreisene, næringslivet og samfunnssikkerheten, sier Knutsen.
Han viser til flere eksempler de siste årene der bygder har blitt isolert, og transport av folk og varer har blitt lammet i dagevis etter at broer har kollapset eller veier har blitt ødelagt av flom, skred og ekstremvær.
- For næringslivet betyr det store tap, men for innbyggere og nødetater kan det være kritisk når hvert sekund teller, sier Knutsen. Også Forsvaret er avhengig av solide veier. I en krisesituasjon må både sivile og militære ressurser kunne flyttes raskt, understreker han.
Vei må bli en valgkampsak i 2025
OFV mener partiene har en historisk mulighet til å ta et oppgjør med problemet i det kommende stortingsvalget og foreslår blant annet:
- En ny fordelingsmodell der midler til veivedlikehold fordeles som en del av det ordinære rammetilskuddet. Dette vil gi fylkene mer forutsigbarhet og sikre at midlene brukes til langsiktig vedlikehold, ikke akutte reparasjoner.
- Økte bevilgninger gjennom rentekompensasjonsordninger, slik at fylkeskommunene har økonomisk handlingsrom til å oppgradere veinettet uten at andre tjenester må lide.
- Større øremerkede midler til blant annet ras- og skredsikring, siden behovet varier mye mellom fylkene.
– Politikerne snakker mye om beredskap og sikkerhet, men glemmer ofte at veinettet er grunnmuren i alt. Hvis ikke vi vedlikeholder veiene nå, blir det dyrere og farligere i fremtiden. Vi kan ikke akseptere at veiene våre forfaller mens samfunnet krever trygghet og effektiv transport, sier Knutsen.
Nøkkelord
Kontakter
Rikard Gaarder KnutsenFagsjef
Tel:45632450rgk@ofv.noØyvind Solberg ThorsenAdministrerende direktør
Tel:95926018ost@ofv.noBilder
Lenker
Om OFV
Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) er en politisk uavhengig medlemsorganisasjon som arbeider for tryggere, bedre og mer effektive veier i Norge. OFV publiserer statistikk om bilsalget og kjøretøyparken, og har Norges beste database med priser og data på alle nye biler og motorsykler.
Opplysningsrådet for Veitrafikken
Wergelandsveien 1 - 3
0167 Oslo
www.ofv.no

Følg pressemeldinger fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
Vårlysning i nybilsalget – på tross av usikre tider3.3.2025 10:55:26 CET | Pressemelding
I likhet med januar, var det også i februar god fart i nybilsalget, og det ble registrert 8 949 nye personbiler. Det er 21,3 prosent flere enn i februar i fjor. Nybilsalget så langt i år tyder på økt økonomisk optimisme, og flere realiserer nybil-drømmen som har stått på vent. Registreringstallene peker mot en normalisering etter to år med lavt nybilsalg.
Manglende veisatsing svekker beredskapen19.2.2025 13:22:28 CET | Pressemelding
Totalberedskapsmeldingen slår fast at en solid transportinfrastruktur er kritisk for Norges beredskap. Likevel er veisektoren for svakt belyst, og meldingen mangler konkrete tiltak for å sikre at veinettet fungerer, både i hverdagen og når kriser rammer.
Nordisk nybilsalg i januar: Høyt elbilsalg i Norge og Danmark – tregt i Sverige og Finland18.2.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Mens Norge, Sverige og Danmark hadde en opptur i nybilsalget i januar sammenlignet med januar 2024, var finnene alene om en markant nedgang. Norge toppet suverent elbilandelen med 96 prosent i januar, mens danskene hadde en elbilandel på 64 prosent. Både Sverige og Finland avsluttet januar med en elbilandel på under 30 prosent.
God 2025-åpning for nybilsalget3.2.2025 10:23:34 CET | Pressemelding
Etter to år med lavt nybilsalg, kan januar 2025 være et signal om at vi er på vei tilbake til normalen. Det ble registrert 9 343 nye personbiler, og det er drøyt 82 prosent flere enn i januar 2024.
Nordisk nybilsalg i 2024: Opp i Norge og Danmark – ned i Sverige og Finland20.1.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Etter et labert nybilsalg i 2023, ble det i 2024 en forsiktig økning i Norge på 1,4 prosent. Også danskene opplevde flere i bilbutikkene, og nybilsalget økte med snaut én prosent. I Sverige og Finland falt nybilsalget markant i 2024, med henholdsvis 7,1 prosent i Sverige, og hele 15,4 prosent i Finland.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom