Flere velger kylling – positiv utvikling for hvitt kjøtt
REMA 1000s ferske middagsoversikt viser at strimlet kyllingfilet regjerte på mange middagsbord siste uken i februar. – Ja til flere slike middager, sier leder for helse og ernæring i REMA 1000, Ingvill Måkestad Bovim.

Middagsoversikten for uke 9 viser en betydelig økning i salget av nøkkelhullsmerket strimlet kyllingfilet fra Solvinge. I løpet av uke 9 ble det solgt hele 41,9 % mer av Solvinges pakke med 450 gram strimlet kyllingfilet, sammenlignet mot samme uke i 2024.
– Dette er gledelige nyheter! Ren kyllingfilet er nøkkelhullsmerket og et sunt alternativ. Kylling er en god proteinkilde som passer godt i et variert og balansert kosthold, sier leder for helse og ernæring i REMA 1000, Ingvill Måkestad Bovim.
Sunne valg, billigst
I tillegg til kyllingfilet, var det agurk, appelsin, bananer, avokado og tomat som toppet kundenes handlelister i uke 9 som de aller mest solgte matvarene i landets REMA 1000-butikker. – Min opplevelse er at kundene er gode til å ta smarte matvalg i hverdagen. I tillegg er de naturligvis opptatt av pris, og derfor jobber vi hele tiden med å tilby sunne valg til de beste og billigste prisene, sier Måkestad Bovim.
Fem til åtte frukt og grønnsaker
Ifølge Helsedirektoratets kostråd er det anbefalt å spise minst fem, helst åtte porsjoner med frukt og grønnsaker hver dag. Dette er en anbefaling de færreste har fått med seg. Like før jul gjennomførte Opinion og Norstat en helseundersøkelse på oppdrag for REMA 1000, og resultatet fra den viste at kun sju prosent av befolkningen kjente til anbefalingen om inntak på fem til åtte frukt og grønt per dag.
- Vi må fortsette å snakke om smarte og gode valg, og vi i dagligvarebransjen ønsker å hjelpe til med å opplyse og legge til rette for at kundene våre tar velinformerte og sunne valg, sier Måkestad Bovim.
Nøkkelord
Kontakter
Anders MidtbøKommunikasjonsrådgiverREMA 1000
Tel:80031015anders.midtbo@rema.noBilder


Om oss
I REMA 1000 skal du finne varer av høy kvalitet til den laveste prisen. Samtidig er det viktig for oss at du kan bære handleposen hjem med god samvittighet. Når vi lager, frakter og selger varer, er vi opptatt av hvordan det påvirker kloden og menneskene rundt oss. Her kan du lese mer om vårt arbeid innen samfunnsansvar og bærekraft: https://www.rema.no/wordpress/wp-content/uploads/2021/04/REMA1000_ansvarsrapport_2020_10mb.pdf
Følg pressemeldinger fra REMA 1000
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra REMA 1000 på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra REMA 1000
TikTok-kylling på påskens middagsbord18.4.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
Kylling hører påsken til, også til middag. En fersk middagsinnsikt fra REMA 1000 tyder på at en stadig tilbakevendende TikTok-rett «Marry me chicken» blir å finne på mange nordmenns middagsbord denne påsken.
Her er nordmenns påskefavoritter17.4.2025 11:40:41 CEST | Pressemelding
Etter en måned med påskepriser i butikk har nordmenn rukket å fylle opp kjøleskapet med allslags godsaker før helligdagene. Grillpølser er blant nordmenns påskefavoritt i år, for grillsesongen; den er allerede i gang!
50 000 solgte melkekartonger – bidrar til inkluderende idrett14.4.2025 14:47:16 CEST | Pressemelding
Hjerteliga-melken har blitt en kundefavoritt. Over 50 000 enheter er solgt siden lansering i februar. For hver eneste solgte melk går én krone til Hjerteligaen, et initiativ som gir barn og unge med funksjonsnedsettelser muligheten til å oppleve idrettsglede, mestring og fellesskap.
Griller nordmenn tidligere enn før?11.4.2025 15:29:46 CEST | Pressemelding
Ferske tall fra REMA 1000s grillundersøkelse viser at nordmenn er tidligere ute enn før med å finne frem grillen. Hele 3 av 10 sier de vanligvis starter grillsesongen i april – og med en sen påske i år, ligger alt til rette for at grill og påske går hånd i hånd.
Kraftig økning i salg av handlenett hos REMA 10009.4.2025 10:14:58 CEST | Pressemelding
Over 200.000 gjenbrukbare handlenett ble solgt under REMA 1000s seksdagers kampanje der prisen ble redusert til 6 kroner – et alternativ billigere enn plastposen. – Vi er overrasket og glade for at så mange kunder ønsket å være med på dette miljøtiltaket, sier Emilie Våge, leder for samfunnsansvar og bærekraft i REMA 1000.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom