Nå fråtser vi i eksotisk frukt – og aubergine
Kiwi, mango og grapefrukt er blant nordmenns frukt-favoritter i februar. Også grønnsaken aubergine har hatt et kraftig oppsving i popularitet de siste ukene. Det viser REMA 1000s ferske frukt & grønt-innsikt.

Mango kan sies å være den nye frukt-favoritten. Salget av umoden mango har økt med hele 205 % for årets første måneder, sammenlignet med samme periode i fjor. Også moden mango har solgt godt, med en salgsøkning på 87 % hittil i år, sammenlignet med 2024.
- Kundene våre vil spise sunt, det er helt tydelig. Det er gøy å se hvor mange som koser seg i frukt- og grønt-avdelingene våre i disse kalde, lange vintermånedene. Det er jo nettopp påfyll av frukt og grønt mange av oss trenger nå, sier salgs- og markedsdirektør i REMA 1000, Pia Mellbye.
Kiwi-trenden fortsetter
Frukten kiwi har holdt stabilt høye salgstall i år, og i uke 8 registrerte REMA 1000 en salgsøkning på hele 244 % av kiwi, sammenlignet med samme uke året før.
– Vi antar at en del av kiwi-salget kommer som følge av en tiktok-trend som også har vært omtalt i flere medier. Tilsynelatende «alle» skal ha kiwi, etter at frukten har fått rykte på seg for å forbedre søvnen, sier Mellbye.
Hun understreker at søvnforskere har uttrykt skepsis til hvorvidt frukten påvirker søvnkvaliteten.
Aubergine-boom
Den siste måneden har REMA 1000 tatt flere grep for å legge til rette for at kundene skal få sunne produkter som frukt og grønt enda billigere. Hver uke er det blant annet 25 % bonus på åtte utvalgte frukt- og grøntvarer, i den oppdaterte REMA-appen.
Grapefrukt er blant varene som har vært på kampanje, og hadde i uke 8 en salgsøkning på hele 350 % sammenlignet med samme uke i fjor.
- Det er moro at kampanjen kan inspirere til å velge mer variert i frukt- og grøntavdelingen. Grapefrukt er ikke noe vi typisk selger mye av, men nå er frukten både i sesong og da er det helt topp at flere omfavner den i kampanjeperioden, sier Mellbye.
Også aubergine har fått et oppsving i salget siden jul. Hittil i år har aubergine-salget økt med 40 % sammenlignet med årets to første måneder i fjor. I uke 7 var det kampanje på aubergine, og salget økte med hele 355 % sammenlignet med samme tid i 2024.
- Jeg tror rett og slett vi kan kalle det en liten aubergine-boom, og nå følger vi spent med på om denne trenden vil holde seg, sier Mellbye.
Nøkkelord
Kontakter
Anders MidtbøKommunikasjonsrådgiverREMA 1000
Tel:80031015anders.midtbo@rema.noBilder


Om oss
I REMA 1000 skal du finne varer av høy kvalitet til den laveste prisen. Samtidig er det viktig for oss at du kan bære handleposen hjem med god samvittighet. Når vi lager, frakter og selger varer, er vi opptatt av hvordan det påvirker kloden og menneskene rundt oss. Her kan du lese mer om vårt arbeid innen samfunnsansvar og bærekraft: https://www.rema.no/wordpress/wp-content/uploads/2021/04/REMA1000_ansvarsrapport_2020_10mb.pdf
Følg pressemeldinger fra REMA 1000
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra REMA 1000 på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra REMA 1000
TikTok-kylling på påskens middagsbord18.4.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
Kylling hører påsken til, også til middag. En fersk middagsinnsikt fra REMA 1000 tyder på at en stadig tilbakevendende TikTok-rett «Marry me chicken» blir å finne på mange nordmenns middagsbord denne påsken.
Her er nordmenns påskefavoritter17.4.2025 11:40:41 CEST | Pressemelding
Etter en måned med påskepriser i butikk har nordmenn rukket å fylle opp kjøleskapet med allslags godsaker før helligdagene. Grillpølser er blant nordmenns påskefavoritt i år, for grillsesongen; den er allerede i gang!
50 000 solgte melkekartonger – bidrar til inkluderende idrett14.4.2025 14:47:16 CEST | Pressemelding
Hjerteliga-melken har blitt en kundefavoritt. Over 50 000 enheter er solgt siden lansering i februar. For hver eneste solgte melk går én krone til Hjerteligaen, et initiativ som gir barn og unge med funksjonsnedsettelser muligheten til å oppleve idrettsglede, mestring og fellesskap.
Griller nordmenn tidligere enn før?11.4.2025 15:29:46 CEST | Pressemelding
Ferske tall fra REMA 1000s grillundersøkelse viser at nordmenn er tidligere ute enn før med å finne frem grillen. Hele 3 av 10 sier de vanligvis starter grillsesongen i april – og med en sen påske i år, ligger alt til rette for at grill og påske går hånd i hånd.
Kraftig økning i salg av handlenett hos REMA 10009.4.2025 10:14:58 CEST | Pressemelding
Over 200.000 gjenbrukbare handlenett ble solgt under REMA 1000s seksdagers kampanje der prisen ble redusert til 6 kroner – et alternativ billigere enn plastposen. – Vi er overrasket og glade for at så mange kunder ønsket å være med på dette miljøtiltaket, sier Emilie Våge, leder for samfunnsansvar og bærekraft i REMA 1000.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom