42 omkom i norske havner – enkle grep kan redde liv
Over 40 personer har mistet livet etter å ha falt i sjøen fra fortøyde fritidsbåter de siste fem årene. Mange av ulykkene kunne vært unngått med enkle sikkerhetstiltak, mener Kystverket og Sjøfartsdirektoratet.

Nå går de to etatene ut med viktige råd for å bedre sikkerheten i havner, spesielt til alle med ansvar for brygger og kaier.
De siste fem årene har totalt 143 mennesker omkommet i ulykker relatert til bruk av fritidsfartøy.
Hele 42 av disse skyldes fall til sjø mens båten var fortøyd, viser tall fra Sjøfartsdirektoratet.
Om vinteren blir det ofte isete og ekstra glatt på brygger og kaianlegg. Det er fort gjort å skli eller tråkke feil – da er det livsviktig at riktig utstyr er på plass dersom en ulykke skulle skje.
Det kalde vannet lammer kroppen raskt og din evne til å berge deg selv svekkes dramatisk i løpet av bare få minutter.
– Er du er alene og ramler i sjøen nå i den kalde årstiden, har du svært kort tid å redde deg selv før det blir en alvorlig ulykke, sier kystdirektør Einar Vik Arset i Kystverket og understreker at det derfor er viktig at det er mulig å komme seg raskt på land.
Enkle tiltak gjør havna tryggere
Heldigvis kan alle havner gjøres tryggere med ganske små tiltak. Kystverket og Sjøfartsdirektoratet har sammen laget en liste med tips. Noe av det viktigste er å ha nok leidere som stikker dypt ned i vannet, redningsbøyer og god belysning, samt å fjerne rot og gjenstander folk kan snuble i.
– Det er viktig at de som legger til rette for bruk av kai- og bryggeanleggene har et bevisst forhold til sikkerhet og forebygging av ulykker. Det kan være for eksempel kommuner, båtforeninger, styret i sameier, velforeninger eller privatpersoner, sier konstituert sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim.
Bruk av flyteutstyr kunne med stor sannsynlighet ha reddet flere av dem som har omkommet i denne typen havneulykker. Av de 42 som omkom mens båten var fortøyd, var det kun to som hadde på seg redningsvest eller annet flyteutstyr. Kystverket og Sjøfartsdirektoratet presiserer derfor at vesten bør tas på så tidlig som mulig.
– Et godt råd er å ta på seg vest FØR du går ut på kaia. Dette er spesielt viktig dersom du er alene, forklarer Sørheim.
Låner ut vester – gratis
Et eksempel på godt forebyggende arbeid er en båtforening i Kvæfjord, som har bestemt at alle må ha flytevest når de oppholder seg i havna, og har i tillegg satt opp et skap med vester til utlån.
– Dette er et flott eksempel og vil garantert gjøre havna tryggere. Vi håper andre vil la seg inspirere og gjøre lignende tiltak.
– Det er også både tryggere og kjekkere å være flere. Skal du ordne noe i havna, ta gjerne med en venn, foreslår de to direktørene.
Et dramatisk fall i sjøen – og en viktig påminnelse
Bente Sjo kjente panikken da hun plutselig lå i det iskalde vannet, uten mulighet til å komme seg opp. Heldigvis hadde hun tatt en viktig sikkerhetsbeslutning på forhånd – å ikke dra alene til havna. Det skulle vise seg å redde livet hennes.
Sterk historie: Se intervjuet med Bente (50) og sønnen Torstein (11) her:
https://vimeo.com/1060978919?share=copy
Tips for å sikre havna
Hva er risikofaktorene? Området bør kartlegges med tanke på sikkerhet. Noen av spørsmålene en slik kartlegging kan inneholde er:
- Er det nok leidere i området? Å komme seg på land etter et ikke planlagt fall i sjøen er vanskeligere enn mange tror.
- Er leiderne i god stand og stikker de dypt nok i sjøen (også ved lavvann)?
- Er det redningsbøyer eller lignende tilgjengelig?
- Er det områder i havna som burde vært bedre belyst?
- Er det områder i havna som kunne hatt gjerder, rekkverk eller andre sikringer?
- Er det god orden på brygga slik at man unngår å snuble i utstyr, fortøyninger eller løse deler?
- Gjennomføres det tiltak for å sørge for at det ikke er glatt? Grønske, snø eller is øker risikoen for fall betydelig.
- Er det gangveier som kan gjøres mindre bratte eller utstyres med stegtrinn?
Snakk om sikkerhet i havna
Peter L. Larsen, leder for Utvalg Båt & Samfunn i Norges Seilforbund, ønsker trygge havner og forteller at de har havnesikkerhet høyt på agendaen.
– Selv om noen båthavner tar sikkerheten på alvor, er det fremdeles for mange båthavner som mangler viktig sikkerhetsutstyr, for eksempel gode leidere som stikker dypt i sjøen, påpeker han. Larsen mener at enkle målrettede tiltak kan gjøre en forskjell og er glad for at også myndighetene vil bidra i informasjonsarbeidet.
– Vi ønsker trygge havner for alle båtfolk og samarbeider mer enn gjerne med å utarbeide og spre informasjon til båtfolket.
Nøkkelord
Kontakter
Karoline Mehammer, kommunikasjonsrådgiver Sjøfartsdirektoratet
90866270
kame@sdir.no
Lill Haugen, kommunikasjonsrådgiver Kystverket
47505060
lill.haugen@kystverket.no
Bilder







Om Kystverket
Kystverket er ein nasjonal etat for kystforvalting, sjøsikkerheit og beredskap mot akutt forureining. Kystverket arbeider aktivt for ein effektiv og sikker sjøtransport gjennom å ivareta transportnæringas behov for framkome og effektive hamner. Kystverket driv førebyggande arbeid og reduserer skadeeffektane ved akutt forureining, og medverkar til ein bærekraftig utvikling av kystsona. Kystverket ligg under Nærings- og fiskeridepartementet.
Følg pressemeldinger fra Kystverket
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kystverket på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Kystverket
Styrkar kysten – 85 millionar til kommunale fiskerihamnetiltak13.6.2025 11:05:00 CEST | Pressemelding
Kystverket gir no tilsagn om til saman 85,2 millionar kroner til 11 prosjekt i kommunale fiskerihamner. Midlane skal bidra til betre infrastruktur og meir robuste rammevilkår for fiskerinæringa.
Losene advarer: – Vi ser dere ikke før det er for sent26.5.2025 10:51:05 CEST | Pressemelding
Hver båtsesong opplever Kystverkets loser at fritidsbåter kommer altfor nær store fartøy. Dette skaper farlige situasjoner – og kan i verste fall koste liv.
Nedtelling til tilbudslevering på verdens første skipstunnel19.5.2025 13:14:02 CEST | Pressemelding
Tre sterke entreprenørgrupperinger kjemper om å få bygge Stad skipstunnel. Den 10. juni går fristen ut for å levere første tilbud, og da får Kystverket en pekepinn på hva verdens første skipstunnel faktisk vil koste.
Mo i Rana styrker sjøtransporten – nå starter neste fase i dypvannskaiprosjektet13.5.2025 09:42:25 CEST | Pressemelding
Utbyggingen av ny dypvannskai i Mo i Rana går inn i en ny fase. Etter en intensiv vår med grunnarbeid og utfylling av deponiområdet, starter fundamenteringsarbeidet 15. mai.
Staten overtar kystradiotjenesten29.4.2025 13:03:13 CEST | Pressemelding
Det er nå klart at staten overtar kystradiotjenesten fra Telenor med virkning fra 1. januar 2026. Regjeringen har bestemt at Kystverket overtar den tekniske infrastrukturen, Sjøfartsdirektoratet overtar forvaltning av skipsradioregisteret og lisensordningen, mens Hovedredningssentralen overtar radiooperatørtjenesten.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom