Stad skipstunnel: Fire tilbydere er prekvalifisert
Seks entreprenører meldte seg til å bli prekvalifisert for å kunne bygge Stad Skipstunnel. Nå er fire av dem kvalifisert til å gi tilbud.

– Vi har gjort grundige vurderinger av de interesserte tilbyderne og er glade for at vi nå kan ta med oss fire solide entreprenør-grupperinger videre i konkurransen om å få bygge verdens første skipstunnel. Med fire tilbydere er vi trolig sikret god konkurranse, noe som vil få innvirkning både på pris og kvalitet, sier kystdirektør Einar Vik Arset.
Arbeidet med Stad skipstunnel er lyst ut som totalentreprise med prekvalifisering og forhandlinger. Kystverket mottok seks forespørsler om deltakelse i konkurransen. Disse er blitt evaluert opp mot kvalifikasjonskravene som er angitt i konkurransegrunnlaget, blant annet tekniske og faglige kvalifikasjoner. Fire entreprenører er nå vurdert som kvalifisert, og invitert med videre til å inngi tilbud.
Entreprenørene (tilbyderne) som er med videre er:
- Arbeidsfellesskap: Skanska Norge AS og Vassbakk og Stol AS (Norge)
- AF Gruppen Norge AS (Norge)
- Eiffage Genie Civil (Frankrike)
- Arbeidsfellesskap: Acciona Construccion S.A og Bertelsen og Garpestad AS (Spania / Norge)
Det betyr at to kinesiske arbeidsfellesskap er ute av konkurransen.
Absolutte krav
– Kvalifikasjonskravene er absolutte. For entreprenørene handlet denne runden om å synliggjøre tekniske og faglige kvalifikasjoner, blant annet gjennom referanseprosjekter. De fire tilbyderne som er med videre har svart godt ut på dette, mens de to ekskluderte tilbyderne har kvalitative mangler, sier prosjektsjef for Stad skipstunnel Harald Inge Johnsen.
Dersom tilbydernes skriftlige dokumentasjon ikke svarer ut kvalifikasjonskravene skal de avvises, i henhold til anskaffelsesregelverket.
– Kystverkets vurdering er at de to ekskluderte tilbyderne ikke har dokumentert tilstrekkelig erfaring av relevant art og vanskelighetsgrad, blant annet fra arbeid med injeksjon i svært hardt fjell samt prosjektering og utførelse av vann- og frostsikring, sier Johnsen.
Ved siden av tekniske og faglige kvalifikasjoner, er tilbyderne også evaluert i forhold til finansielle og etiske krav, og at de har alt av sertifikater i orden.
Samling på Stad i mars - tilbudsfase
De fire kvalifiserte tilbyderne er invitert med på en samling på Stadlandet 10. og 11. mars. Der vil de få mer informasjon om prosjektet, inkludert en synfaring i områdene rundt skipstunnelen.
– Målet med samlingen er å få vist fram tunnelområdene, få belyst utfordringer og risikomomenter og svare på spørsmål, for å gjøre tilbyderne i best mulig stand til å gi gode tilbud på å bygge skipstunnelen, sier Johnsen.
Videre prosess
De første tilbudene skal leveres innen 1. juni. Tilbudene blir så evaluert og forhandlet om, gjerne i flere runder, før det beste tilbudet ut fra tildelingskriteriene velges ut.
Målet er kontraktsignering høsten 2025 og byggestart i 2026. Dette betinger at man oppnår tilbud innenfor kostnadsrammen for prosjektet. Byggetiden har Kystverket estimert til omtrent fem år.
Om Stad skipstunnel
Målsettingen med prosjekt Stad skipstunnel er å forbedre fremkommelighet og sikkerhet for sjøtransport forbi Stad, trolig det mest værutsatte og farligste havstykket langs norskekysten.
Skipstunnelen skal bygges der Stad-halvøya er på det smaleste, mellom Moldefjorden og Kjødepollen, i Vanylvsfjorden. Tunnelen blir 1,7 kilometer lang (2,2 km med entringsområder), 50 meter høy og med en bredde på 36 meter − som betyr at fartøy opp til størrelsen på Kystruten/ Hurtigruten vil kunne få en sikker seilas forbi Stadlandet.
Nøkkelord
Kontakter
Sveinung NedregottenSeniorrådgiver kommunikasjon
Kommunikasjonsansvarlig Stad skipstunnel.
Bilder


Om Kystverket
Kystverket er ein nasjonal etat for kystforvalting, sjøsikkerheit og beredskap mot akutt forureining. Kystverket arbeider aktivt for ein effektiv og sikker sjøtransport gjennom å ivareta transportnæringas behov for framkome og effektive hamner. Kystverket driv førebyggande arbeid og reduserer skadeeffektane ved akutt forureining, og medverkar til ein bærekraftig utvikling av kystsona. Kystverket ligg under Nærings- og fiskeridepartementet.
Følg pressemeldinger fra Kystverket
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kystverket på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Kystverket
Norge vertskap for "Øvelse skyggeflåte"12.11.2025 09:08:59 CET | Pressemelding
Denne uken møttes representanter for flere europeiske land til kriseøvelse i Norge. Scenarioet var en skipsulykke med et stort, sanksjonert tankskip. Eierskapet til skipet var uklart, og det samme var forsikringsstatusen.
Lys i riktig retning – IALA-omleggingen av sjømerking langs norskekysten er fullført11.11.2025 15:21:46 CET | Pressemelding
Etter sju år med systematisk arbeid fullførte Kystverket i dag, 11. november, en av de største moderniseringene av norsk navigasjonsinfrastruktur. Nærmere 1800 fyrlykter langs kysten er nå lagt om i tråd med de internasjonale IALA-retningslinjene for sjømerking.
Oppstart i Husøy fiskerihavn – inviterer til folkemøte11.11.2025 09:32:18 CET | Pressemelding
Kystverket har nå startet opp arbeidet med å utdype fiskerihavna på Husøy. Prosjektet skal gi bedre dybde, økt kapasitet i havna og tryggere forhold for både lokale og tilreisende fartøy – et viktig tiltak for videre utvikling i fiskerisamfunnet på Husøy.
Værvarsel kan gi ferdselsforbud7.11.2025 14:47:13 CET | Pressemelding
For særlig utsatte farvann innfører Kystverket ferdselsforbud for passasjerfartøy over 150 meter.
Kystverket søker Fartøy i Kystnær Beredskap24.10.2025 13:45:11 CEST | Pressemelding
Kystverket søker fartøy og eiere som vil bidra i arbeidet med å beskytte kysten ved akutt forurensning.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom