Rødt bommer med forslag om å fjerne masterkrav i lærerutdanningene
Programkomiteen til Rødt foreslår å fjerne masterkravet og karakterkrav i lærerutdanningene. – Forskning viser at kvalifiserte lektorer og lærere er den viktigste faktoren for å få til god undervisning, sier Helle Christin Nyhuus, leder i Lektorlaget.

Nyhuus mener Rødt er på kollisjonskurs med befolkningen og forskningen.
– Det er en pågående debatt i skolen om hva som er viktige faktorer for å få til god læring. Forskning viser at kvalifiserte lektorer og lærere er den viktigste faktoren. Det er også viktig for sosial utjevning, og for å sikre fellesskolen, sier Nyhuus.
Rødt bommer
Tall fra Statistisk sentralbyrå viser at over 20 prosent av de som underviser i dagens videregående skole, er ukvalifiserte. Tilsvarende tall for ungdomsskolen er 15 prosent. Det er også store geografiske forskjeller.
Lektorlaget mener Rødt bommer når de ønsker å lempe på karakterkrav til lærerutdanningen og fjerne masterkravet.
– Masterutdanning gir lektorene en faglig trygghet. Det har aldri vært mer avgjørende å ha denne faglige tyngden enn nå, i en tid hvor elevene skal lære å navigere i et landskap hvor kunstig intelligens er lett tilgjengelig og de oversvømmes av falske nyheter, sier Nyhuus.
FN og folk flest vil ha faglig sterkere lærere
FN anbefaler også et masternivå på lærerutdanningen.
Lektorlaget har med jevne mellomrom fått hjelp av Respons analyse til å undersøke hva befolkningen tenker om krav til undervisningskompetanse.
– Sist undersøkelse gjennomført høsten 2023 viser blant annet at 66 prosent av respondentene mener lærere på videregående skal ha minst to års fordypning i faget. Rødt er derfor helt på kollisjonskurs med befolkningen, sier Nyhuus.
Kritisk til dispensasjon for karakterkrav
Regjeringen la i fjor til rette for at universiteter kan søke dispensasjon fra karakterkrav som et tiltak for å bøte på mangelen på kvalifiserte lærere. Nyhuus påpeker at flere utdanningsinstitusjoner har brukt dette som et lokkemiddel for å få flere til å søke.
– Ved å senke nivåkravene, flytter man også en ressursutfordring over på de høyere utdanningsinstitusjonene. Nivåkravene reflekterer dessuten at det bør være noen basiskunnskaper i bunn i yrkesutøvelsen, uansett hvilke fag man underviser i, sier Nyhuus.
Nøkkelord
Kontakter
Helle Christin NyhuusLeder
Tel:91691536hcn@norsklektorlag.noSiri StangKommunikasjonssjef
Tel:99 59 49 51siri.stang@norsklektorlag.noOm Norsk Lektorlag
Norsk Lektorlag er en fagforening for universitets - og høyskoleutdannede lektorer og andre akademikere med tilsvarende utdannelse. Våre medlemmer har mastergrad eller hovedfag. De fleste jobber med undervisning, kulturformidling, personalledelse eller veilednings- og informasjonsarbeid.

Følg pressemeldinger fra Norsk Lektorlag
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Lektorlag på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norsk Lektorlag
Lektorlaget gratulerer Sigrun Aasland som ny forsknings- og høyere utdanningsminister4.2.2025 10:42:24 CET | Pressemelding
– Vi håper at Aasland tar tak i kvaliteten i lærerutdanningene. Søkertallene til lærerutdanningene har gått nedover de siste årene, og det er viktig å få stoppet denne utviklingen, sier leder i Lektorlaget, Nyhuus.
Etterlyser flere grep i fraværsreglene21.11.2024 12:57:02 CET | Pressemelding
Fraværsgrensen på 10 prosent består, med noen endringer. – Det er bra at vi beholder noe som har fungert. Lektorlaget imidlertid noen grep som kunne gjort reglene enda bedre, for eksempel å skille mellom elever under og over 18 år når det gjelder egenmeldinger, sier Lektorlagets leder Helle Christin Nyhuus.
Regjeringen prioriterer ikke skolen7.10.2024 15:00:43 CEST | Pressemelding
I regjeringens forslag til statsbudsjett foreslås det et fornyet kompetanseutviklingssystem, men ingen nye kompetansekrav for undervisning. - Dette styrker ikke rekrutteringen av kvalifiserte lærere, sier Lektorlagets leder Helle Christin Nyhuus.
Regjeringen tar ikke tak i de grunnleggende problemene13.9.2024 13:35:33 CEST | Pressemelding
Uten nok tid, ressurser eller kvalifiserte lærere, blir det ikke mer praktisk læring i skolen.
Færre vil bli lektorer: Lektorkompetansen må verdsettes høyere25.7.2024 13:01:22 CEST | Pressemelding
Lektorlaget mener at sterk faglig autonomi, og lønn som reflekterer både utdanning og ansvar, vil bidra til å snu den negative søketrenden til lektor- og lærerutdanningene.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom