Tar hendelsene på største alvor
I dag presenterer Nkom den foreløpige tilsynsrapporten etter hendelsene i fjor høst der flere ikke kom gjennom til nødnumrene.

– Vi tar hendelsene i fjor på største alvor og beklager på det sterkeste at folk ikke kom frem til nødnumrene. Vi har alltid drevet tjenesten med svært høy oppetid, og har satt alle krefter inn for å sikre at lignende hendelser ikke igjen skal kunne skje. Nødnumrene i Norge skal virke, sier administrerende direktør i Telenor Norge, Birgitte Engebretsen.
Telenor skal nå gå grundig gjennom Nkom sin foreløpige rapport, og vil gi sitt tilsvar. Engebretsen peker på at myndighetene og mobiloperatørene bør jobbe sammen om nye og forenklede løsninger for å bedre robustheten i nødmeldingstjenesten.
– Vi opplever en god dialog med nødetatene, men vi etterlyser fra Nkom og øvrige myndigheter bedre samsvar mellom deres forventninger til sikkerhet og robusthet på den ene siden, og hva de bestiller og er villige til å betale for på den andre siden, sier Engebretsen.
Hun mener at Nkoms lovtolkning, størrelsen på boten og konsekvensene av pålagte tiltak risikerer å gjøre det umulig for mobilselskap å drive nødmeldingstjenesten fremover.
– Vi har et felles mål om høyest mulig oppetid, men i rapporten måler Nkom oss opp mot andre krav enn de som ligger i de kommersielle avtalene som ble inngått med nødetatene. Jeg mener myndighetene og mobiloperatørene fremover bør jobbe sammen for en best mulig nødmeldingstjeneste, sier Engebretsen.
Engebretsen er positiv til Nkoms forslag om at flere aktører kan drive nødmeldingstjenesten, og avslutter med at hun derfor er bekymret for at Nkoms krav nå vil gjøre dette vanskeligere.
Kontakter
Anders KrokanPressesjefTelenor Norge
Tel:952 09 037anders.krokan@telenor.noBilder

Om Telenor Norge
Telenor Norge AS er landets største leverandør av telekommunikasjon og digitale tjenester. Vår infrastruktur er grunnmuren i digitaliseringen av Norge med dekning og hastigheter i verdensklasse. Våre tjenester og produkter bidrar til økt produktivitet og gir tilgang til alt av digitalt innhold. Vår sikkerhets- og beredskapsorganisasjon jobber døgnkontinuerlig med å trygge våre kunder, og vi tar et særlig samfunnsansvar for å skape trygghet for barn og unge på nett.
Vi har 3300 medarbeidere fordelt på rundt 20 kontorer i hele Norge. Vi er en del av Telenor Group, som har virksomhet i Norden og Asia. Hovedkontoret vårt ligger på Fornebu i Bærum.
Les mer om Telenor Norge på www.telenor.no

Følg pressemeldinger fra Telenor Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Telenor Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Telenor Norge
Trenerløft ga klingende mynt i klubbkassa27.6.2025 10:00:04 CEST | Pressemelding
Nedre Glomma Turnforening i Fredrikstad er tildelt Bruk Hue-premien fra Røde Kors og Telenor for å satse på trenerne som nøkkelpersoner i arbeidet mot mobbing og utenforskap. Utmerkelsen går til foreninger som tar et tydelig ansvar for å skape trygge og inkluderende klubbmiljøer.
Telenor Norge inngår avtale med Hydro for leveranse av mobilnett som tjeneste25.6.2025 10:28:41 CEST | Pressemelding
Telenor Norge har signert en avtale med Hydro om levering av mobilnett som tjeneste (MST) til seks lokasjoner i Norge. Det styrker mobildekningen innendørs på produksjonsanleggene, effektiviserer produksjon og prosesser og øker robustheten ved anleggene.
Så lenge klarer nordmenn seg uten mobil24.6.2025 06:30:00 CEST | Pressemelding
I en undersøkelse går det frem at nær halvparten av oss mener de bare hadde klart seg en halv dag uten mobiltelefonen. Dette viser hvor avhengige mange er av mobilen i hverdagen.
Næringslivet må tettere på totalforsvaret: - Det handler ikke om vi blir angrepet, men når23.5.2025 10:35:06 CEST | Pressemelding
(Fornebu, 23. mai 2025) Denne uken har Telenor samlet aktører fra sivil, militær, offentlig og privat sektor til årlig øvelse i cyberforsvar og digital hendelseshåndtering. Øvelsens mål er å styrke og forbedre totalforsvaret av Norge.
Telenor skal teste løsninger relevant for fremtidens nødnett på Svalbard30.4.2025 11:10:35 CEST | Pressemelding
Telenor Norge skal i løpet av mai gjennomføre tester av 5G SA og skivedeling i en nyetablert testarena på Svalbard. Der skal oppdragskritiske tjenester, relevant for fremtidens nødnett og forsvar, testes under tøffe og realistiske forhold.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom