Nye tiltak skal bedre kapasitetsutfordringene i strømnettet
Økt elektrifisering av samfunnet skaper utfordringer i strømnettet. Etterspørselen etter kapasitet har de siste årene økt betydelig i Glitre Netts forsyningsområde. Nå jobbes det med å finne gode løsninger som kan bedre kapasitetsutfordringene.

Fra 1. juli 2024 innførte Glitre Nett begrensninger for alle henvendelser om tilknytning eller økning av effektuttak på 150 kW eller mer ved Timenes transformatorstasjon i Kristiansand. Større tilknytninger i dette området vil ikke kunne gjennomføres før utredninger og forsterkning av nettstrukturen rundt er ferdigstilt.
Utfordrende situasjon
− Situasjonen ved Timenes transformatorstasjon er utfordrende både for oss som nettselskap og kunder i området. Derfor har vi jobbet aktivt med å se både på kortsiktige og langsiktige løsninger i området. Det å få på plass permanente løsninger som gir mer kapasitet tar tid, og her snakker vi fort om 5 til 7 år før nye permanente løsninger er på plass. Kortsiktig jobber vi med andre og raskere løsninger. Vi ser både på muligheter for å utnytte driften av dagens nett bedre, få inn alternative energikilder, se på muligheter rundt fleksibilitet og endret forbruksmønster, samt ulike batteriløsninger, forteller Per Gøran Bergerud, leder for seksjon kunde i Glitre Nett.
Grundig gjennomgang av driftsdata
I etterkant av innføringen av begrensningene ved transformatorstasjonen, har det vært gjort en omfattende og grundig gjennomgang av historiske driftsdata. Analyse av driftsdata gir grunnlag for å vurdere nye måter å drifte nettet på, blant annet ved å tillate høyere temperatur i linjenettet. Dette tiltaket, kombinert med å øke tverrsnittet på enkelte linjer kan bidra til å dempe konsekvensene av kapasitetsutfordringene midlertidig.
− I arbeidet med å finne gode løsninger for fremtiden, er det viktig at vi komme tidligere i dialog før samfunnsplanleggere og kundene tar valg om etablering og investering. Noe av formålet med dette arbeidet er å samle inn relevant informasjon til prognosearbeid, samt øke kvaliteten på kommende tilknytningssøknader. Dette var noe av bakgrunnen for at Glitre Nett i 2024 ansatte fire nye energikoordinatorer, sier Per Gøran Bergerud.
Kundenes og samfunnets behov
− Rollen som energikoordinator er ny, og skal først og fremst se tiltak på tvers av selskapet og koordinere arbeid internt ved å se helheten i kundenes og samfunnets behov innenfor et større geografisk område. I arbeidet med fremtidige løsninger rundt Timenes transformatorstasjon har energikoordinatoren hatt en viktig rolle inn mot samarbeidet med Kristiansand kommune, sier Per Gøran Bergerud.
− Tiltakene vi nå har til vurdering for kortsiktige løsninger ved Timenes er nå til prosjektering, og i løpet av april vil vi ha detaljer rundt hvilke tiltak vi iverksetter først. Vi har løpende dialog med NVE knyttet til konsesjonskrav på tiltakene, men vi håper å kunne iverksette noen av tiltakene rett etter sommeren. De permanente tiltakene og løsningene på kapasitetsutfordringene vil ta tid, men vi jobber også med disse, sier Per Gøran Bergerud. Han understreker at tiltakene Glitre Nett nå jobber med skal kunne iverksettes også andre steder der en kan få kapasitetsutfordringer i strømnettet, enten det er på Agder eller i Buskerud.
Nøkkelord
Kontakter
Per Gøran BergerudLeder seksjon kundeGlitre Nett
Tel:41433020per.goran.bergerud@glitrenett.noBilder

Om Glitre Nett
Glitre Nett er Norges nest største nettselskap, og sørger hver dag for at mer enn 320.000 nettkunder får strømmen levert. Vi skal sørge for at samfunnet skal fungere, både i dag og i fremtiden. Derfor er moderne teknologi og smarte energiløsninger en viktig del av vår hverdag. Glitre Nett er et resultat av fusjonen mellom Agder Energi Nett og Glitre Energi Nett. Selskapet har totalt mer enn 30.000 km med strømnett, mer enn 12.000 nettstasjoner, og 133 transformator- og koblingsstasjoner i Agder og i Buskerud. Glitre Nett har vel 370 ansatte , og er et heleid datterselskap i Å Energi.

Følg pressemeldinger fra Glitre Nett
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Glitre Nett på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Glitre Nett
Bærekraftsarbeid er et viktig bidrag til det grønne skiftet11.4.2025 08:30:00 CEST | Pressemelding
− Glitre Nett skal legge til rette for både industriutvikling, samfunnsutvikling og det grønne skiftet i våre regioner. Men, det er ikke mulig å levere strøm uten at det har en pris for miljøet. Derfor jobber vi hele tiden for å forstå vårt fotavtrykk bedre, slik at vi kan ta ansvar for dette, og redusere der det gir mest effekt.
Mål om høy kundetilfredshet med ny løsning2.4.2025 07:00:08 CEST | Pressemelding
For Glitre Nett er høy kundetilfredshet viktig. Med nærmere 320.000 kunder på Agder, i Buskerud og på Hadeland, sørger nettselskapet for at samfunnet fungerer. Nå skal et nytt kundeinformasjonssystem bidra til at selskapet kommer enda tettere på kundene.
Glitre Nett med ny elsikkerhetsekspert24.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Glitre Nett lanserer sin egen elsikkerhets-ekspert for barn og unge – Glitra. Målet er at også denne målgruppen får et mer bevisst forhold til elsikkerhet i hverdagen.
Tester ut topping av trær langs høyspentlinjene18.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
For å sikre strømforsyningen vil Glitre Nett teste ut topping av utvalgte trær langs høyspentlinjene. Arbeidet vil utføres med en spesialutviklet helikoptersag, som kutter toppen av risikotrær. Arbeidet starter opp i april, og skal skje på regionalnettlinjen mellom Brokke i Setesdal og Senumstad i Birkenes.
Krevende feilretting under snøværet6.1.2025 15:58:05 CET | Pressemelding
Sludd, snø og kraftig vind har resultert i flere strømbrudd på Sørlandet i løpet av mandagen. Vanskelige kjøreforhold på veiene og mye snø ute i terrenget gjør at det er krevende feilretting for mannskapene fra Glitre Nett.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom