Brunosten er tilbake – flere får smaken på nasjonalosten
Etter flere år med nedgang gjør brunosten comeback. Tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) viser at salget har økt med 9,2 % de siste to årene. Nasjonalosten er igjen en favoritt på nordmenns brødskiver.

– Yngre generasjoner velger ofte andre pålegg, men interessen for tradisjonell mat vokser. Når over halvparten av alle nordmenn allerede tenker på brunost som Norges nasjonalost, er det gledelig at den finner veien tilbake til flere frokostbord, sier ernæringsrådgiver Terese Glemminge Arnesen i MELK.
Brunost – en klassiker i ny drakt
Frankrike har camembert, Sveits har raclette – og Norge har brunost. Likevel spiser bare 30 % av unge i 20-årene brunost ukentlig, sammenlignet med 64 % av dem over 60 år. Kan nye måter å bruke brunosten på gi den et løft?
– Brunost har en søt-salt smak som passer perfekt til frokost og kvelds, men den kan også gi en karamellisert dybde i matlaging. Tradisjonelle matvarer får nytt liv gjennom sosiale medier, så kanskje vi ser en brunost-bølge blant unge også? sier Glemminge Arnesen.
Mer enn bare smak – en god kilde til jod
Brunost er ikke bare god på smak, den er også en viktig kilde til jod, som mange – særlig unge og gravide – får for lite av. I tillegg inneholder den kalsium og B-vitaminer.
– En næringsrik frokost gir energi til dagen. Brunost er både sunn og enkel å bruke, og vi håper enda flere unge får øynene opp for den, sier Glemminge Arnesen.
100 år med ostehøvel – tid for brunostfest?
I år er det 100 år siden ostehøvelen ble oppfunnet – et verktøy som har gjort brunosten til en fast del av norske frokostvaner. Kanskje det er på tide å feire med en ny generasjon brunostelskere?
– Mattrender har gitt havregrøt, cottage cheese og surdeigsbaking en ny vår. Hvorfor ikke brunost? avslutter Glemminge Arnesen.
Nøkkelord
Kontakter
Stine WickmannKommunikasjonsrådgiverMelk.no
Tel:48891999stine@melk.noTerese Glemminge ArnesenErnæringsrådgiver, presseansvarlig
Tel:951 95 129terese@melk.noBilder
Om Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter
Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vårt oppgave er å øke kunnskapen om melk og meieriprodukter basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. MELK besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.

Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Melketrend: Økologisk helmelk opp 25 prosent20.2.2025 08:36:52 CET | Pressemelding
For første gang på mange år øker melkeforbruket i Norge, og økologisk melk leder an i veksten. Tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) viser at salget av økologisk helmelk har skutt i været med hele 25,3 % i 2024, mens konvensjonell helmelk økte med solide 6,1 % fra året før. Helmelk er den største kategorien innen økologisk melk.
Salget av melk øker etter flere år med nedgang13.2.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Meieriprodukter har hatt et sterkt år med vekst i alle kategorier. Tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) viser at forbruket økte gjennom hele 2024, med spesielt sterk vekst i første og fjerde kvartal. Smør (+7,6 %), fløte (+6 %) og ost (+5,8 %) var blant vinnerne, mens melk økte med 1 %, en positiv vending etter flere år med nedgang.
5 smarte tips for en sunn start på året17.1.2025 03:00:00 CET | Pressemelding
Et nytt år er ofte forbundet med nye mål og muligheter. Terese Glemminge Arnesen, ernæringsrådgiver ved Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK), deler sine beste råd for å kickstarte året med sunne vaner. Hun trekker frem både trender og forskning for å gi tips som er både praktiske og motiverende over tid.
Matskam øker i julen: Kvinner topper statistikken27.12.2024 04:00:00 CET | Pressemelding
En ny undersøkelse viser at stadig flere føler på dårlig samvittighet for maten de spiser i desember. Over halvparten av oss – 59 prosent – sier at vi kjenner på matskam i forbindelse med julen, en økning fra 51 prosent i fjor. Verst står det til for kvinner.
Riskrem - dessertfavoritt på julaften21.12.2024 05:00:00 CET | Pressemelding
Riskrem er og blir nordmenns store juledessert. Over halvparten av oss, hele 54 prosent, har denne klassikeren på bordet på julaften. Det viser en ny undersøkelse gjort av Norstat for Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom