Statens vegvesen

Tryggere løsning ved stengt bru

Del

Ny E10/rv. 83 vil gi økt trafikksikkerhet og bedre fremkommelighet nord-sør når Tjeldsundbrua stenges. 

Bildet er en illustrasjon over rundkjøringen i Gullbergtunnelen den ny E10 og ny rv. 83 vil møtes. Bildeteksten sier: Tunnel med rundkjøring: Gullbergtunnelen får tre armer og en rundkjøring.  Slik vil rundkjøringen se ut for trafikken som kommer i fra Lødingen med retning mot Harstad eller Narvik.
Tunnel med rundkjøring: Gullbergtunnelen får tre armer og en rundkjøring. Slik vil rundkjøringen se ut for trafikken som kommer i fra Lødingen. Tunnelarmen til høyre - E10 mot Narvik - leder ut til Tjeldsundbrua. Illustrasjon / Styatens vegvesen

Tjeldsundbrua vil ikke bli mindre stengt når Gullbergtunnelen åpner. Det kommer av at tunnelen ikke påvirker værforholdene på selve brua. For trafikken fra fastlandet (Steinsland) vil ny E10 gi ubetydelige endringer når brua må stenge. Men for trafikken på Hinnøya, vil ny veg på E10 og rv. 83 gi flere forbedringer.

– Ved stengt bru vil det nye veganlegget først og fremst gi økt trafikksikkerhet for trafikantene på Hinnøya. I tillegg får vi en effektiv omkjøringsveg for trafikken som ikke skal over brua, sier prosjektsjef i Statens vegvesen, Reidar Johansen.

Dagens E10 og rv. 83 inn mot Tjeldsundbrua har krappe svinger og bratte bakker med dårlig oversikt. Når brua stenges og køene bygger seg opp nord og sør for rundkjøringen, oppstår det lett trafikkfarlige situasjonen. Med ny E10 og rv. 83 gjennom Gullbergtunnelen oppnås tre klare forbedringer når brua må stenges:

  • Tryggere trafikkavvikling – Ved stengt bru vil trafikken bli stoppet før den kjører inn i Gullbergtunnelen. Det vil si at trafikken stoppes ute i dagen på den nye E10 fra Lødingen, og ute i dagen på den nye rv. 83 fra Harstad. På begge sider av tunnelen vil den nye vegen være bred, rett og oversiktlig. Strekningen er planlagt med fartsgrense 80 km/t.

  • Reell omkjøring - Gjennomgangstrafikken som ikke skal over brua, vil bli rutet ned på gamle E10 og forbi Gullbergtunnelen og køene. Omkjøringen gir vesentlig bedre fremkommelighet mellom Lødingen og Harstad. Dette vil også gi noe mindre kø, og noe raskere køavvikling når brua åpner.

  • Tidlig varsling – Med elektroniske skilt, styrt av vegtrafikksentralen, vil trafikanter på hele OPS-strekningen raskt få varsel om stengt bru. Det samme varslet gis som reiseinformasjon i Vegvesenets trafikk-app. Tidlig varsling gjør det mulig for trafikantene å avbryte turen eller velge å vente andre steder langs vegen. 

    Spørsmål og svar

    Vegvesenet og Skanska har fått en del spørsmål om fremtidig trafikkavvikling på ny E10/rv.83 når Tjeldsundbrua må stenges. Under finner du våre svar på disse spørsmålene: 

    Kan vi vente i kø inne i tunnelen når det snør og er dårlig vær?

    • Det korte svaret er nei. For din og andres sikkerhet er det ikke lov å stoppe for å vente inne tunnelen. Det er heller ikke lov med korte stopp for å skape is eller børste snø av bilen. Gullbergtunnelen får et moderne overvåkingssystem som stenger tunnelen automatisk d sensorene registrerer et stanset kjøretøy.

    • Forbudet mot å stoppe begrunnes med at stopp i tunnel gir økt risiko for uhell og kan medføre og trafikkfarlige situasjoner. Ved brann, trafikkulykker eller akutt sykdom, vil parkerte kjøretøy og kø i tunnelen gjøre det vanskelig for nødetatene å slukke, evakuere og få frem helsepersonell til de som trenger hjelp.

    • Gullbergtunnelen vil få lommer for nødstopp der kjøretøy kan stoppe uten å være til hinder for resten av trafikken, men disse skal bare brukes ved motorstopp eller ved reelle behov for hjelp og assistanse. Ved hver nødlomme vil det være en nødtelefon. Tas en nødlomme i bruk, vil Vegtrafikksentralen se dette på sine skjermer og stenge tunnelen ved behov.

        Hva skal vi gjøre dersom brua stenges like etter at vi har kjørt inn i tunnelen?

        • Biler som er i tunnelen når brua stenger må av hensyn til sikkerheten fortsette ut av tunnelen. Tunnelarmen fra rundkjøringen ut mot brua, vil umiddelbart bli stengt med rødt lys og varselskilt.  De som hadde tenkt å kjøre Tjeldsundbrua, men møter rødt lys ved rundkjøringen, må da velge å kjøre nordover eller sørover for å komme seg ut av tunnelen og eventuelt stille seg i kø der.

        • Biler fra Hinnøya, som alt har passert tunnelens rundkjøring og er på vei ut mot Tjeldsundbrua når denne stenger, fortsetter ut av tunnelen og over brua. Kjørefeltet fra brua og inn på fastlandet stenges ikke med bom. Det er høyre kjørefelt ut på brua fra fastlandet som stenges med bom.

        Hva skal vi gjøre dersom brua stenges like etter at vi har kjørt ut på brua?

        • Biler fra fastlandet (Steinsland/Evenes) som har kommet ut på brua i det den stenger, fortsetter over brua og inn i tunnelen. Ved tunnelens rundkjøring tar de av mot Lødingen eller Harstad på vanlig måte og kjører ut av tunnelen. (Innkjøringen til tunnelarmen ut mot brua stenges ikke med bom – Det er bare innkjøringen på brua fra fastlandssiden, og innkjøringene til tunnelarmene som peker mot Harstad og Lødingen, som stenges med bom.)

        Hva skjer om noen stopper inne i tunnelen?

        • Tunnelen stenges automatisk dersom overvåkingssystemet registrerer et stanset kjøretøy. Fører av bilen vil da bli varslet med lys og skilt om at det ikke er lov å stoppe i tunnelen og vil bli bedt om å kjøre ut. Vegtrafikksentralen kan også snakke direkte til fører via høyttaleranlegg. Det er verdt å merke seg at tunnelene er videoovervåket døgnet rundt.

        Hva skjer ved stenging av ett kjørefelt på brua og det brukes manuell dirigering, ledebil eller lysregulering?  

        • Da tas gamle E10 i bruk til omkjøringsveg for trafikken mellom Harstad og Lødingen – denne trafikken ledes dit med skilting.

        • Fra Hinnøya vil køene - nord og sør for tunnelen - slippes i puljer gjennom tunnelen og over brua. 

        • Når trafikk fra fastlandet (Steinsland/Evenes) slippes over brua, vil den på vanlig måte gå i gjennom tunnelen med valgfri utkjøring mot Harstad eller Lødingen.

        Hva skjer dersom Gullbergtunnelen må stenge ved trafikkulykker, planlagt vedlikehold eller andre årsaker? 

        • Ved stengt tunnel tas gamle E10 i bruk til omkjøring for all trafikk, slik denne vegstrekningen brukes i dag. Trafikk over Tjeldsundbrua vil som i dag ledes inn på dagens E10 mellom brua og tunnelen.

        Vil man kunne komme seg til for eksempel Tjeldsund kro dersom brua er stengt og det står kø på østsiden av brua? Og er det noen enkel løsning for å snu dersom man heller vil det? 

        • Ved stengt bru vil situasjonen ved Tjeldsund kro bli tilnærmet lik som i dag. Det legges ikke opp til noe noen spesielle snumuligheter her da dette er eksisterende veg.

        Kan man kjøre gamleveien? Hvordan kommer man seg ned hit fra brua? 

        • Gamleveien vil normalt bare brukes til omkjøring for gjennomgangstrafikk mellom Harstad og Lødingen ved stengt bru. Ved stengt tunnel tas gamle E10 i bruk til omkjøring for all trafikk, slik denne vegstrekningen brukes i dag. Trafikk over Tjeldsundbrua vil som i dag ledes inn på dagens E10 mellom brua og tunnelen.

        Hva skjer om folk begynner å kjøre forbi sperringene? 

        • Dersom noen velger å sette eget og andres liv i fare ved å kjøre på rødt - altså over i motgående kjørefelt og rundt bommen - vil de automatisk bli anmeldt. En slik alvorlig forseelse vil få følger for sjåføren i form av bøter, prikker og eventuelt inndragning av førerkort. Det er verdt å merke seg at tunnelen og tunnelåpningene er videoovervåket døgnet rundt.

        Hvorfor stenges ikke begge kjørefelt med bom?

        • Når brua stenges, vil ett kjørefelt i hver retning vil bli stengt med bom og rødt lys på vanlig måte. Ved brua vil bommen på fastlandssiden gå ned for trafikken fra Evenes, samtidig vil trafikken fra Harstad og Lødingen stoppes med bom slik at den ikke kan kjøre inn i Gullbergtunnelen. Men det er helt nødvendig å ha åpen utkjøring for å sikre at de som allerede er i tunnelen eller på brua når anlegget stenger, kan komme seg ut. Motgående kjørefelt må derfor holdes åpne, selv om alle innkjøringene stenges med bom.

        Vil bommen gå opp og slippe oss inn på gamleveien dersom brua stenges? 

        • Når brua stenger vil gamleveien bli benyttet som omkjøringsveg for gjennomgangstrafikken mellom Harstad og Lødingen. Denne trafikken vil bli ledet dit med skilting. Det gjør også køene for de som må over brua noe mindre, og køavviklingen når brua åpner, litt raskere enn i dag.

        De to parkeringsplassene nord og sør for tunnelen kan ikke ta imot mer enn 5-6 vogntog og noen biler. Hvorfor bygges de ikke større? 

        • De to parkeringsplassene bygges for at folk skal kunne ta pause i kjøringen og for at yrkessjåfører skal kunne avvikle lovpålagt hviletid. Størrelsen er tilpasset dette behovet.

        • Det ville feil bruk av felleskapets penger å bygge store dyre parkeringsplasser for å kunne ta imot en kilometer lang kø noen få ganger i året. Kostnaden ved å bygge, brøyte og vedlikeholde så store parkeringsplasser, kan ikke forsvares med et så lite og kortvarig behov.

        Nøkkelord

        Kontakter

        Bilder

        Bildet er en illustrasjon over rundkjøringen i Gullbergtunnelen den ny E10 og ny rv. 83 vil møtes. Bildeteksten sier: Tunnel med rundkjøring: Gullbergtunnelen får tre armer og en rundkjøring.  Slik vil rundkjøringen se ut for trafikken som kommer i fra Lødingen med retning mot Harstad eller Narvik.
        Tunnel med rundkjøring: Gullbergtunnelen får tre armer og en rundkjøring. Slik vil rundkjøringen se ut for trafikken som kommer i fra Lødingen. Tunnelarmen til høyre - E10 mot Narvik - leder ut til Tjeldsundbrua.
        Illustrasjon / Styatens vegvesen
        Last ned bilde
        Bildet er en illustrasjon av hvordan trafikken vil gå i den nye Gullbergtunnelen. Bildeteksten sier: Den røde stiplede linjen viser hvordan trafikken på ny E10 og ny rv. 83 vil bli lagt inn i Gullbergtunnelen. Dagens E10 og rv.83 langs havet vil bli åpnet og brukt som omkjøringsveg ved behov.
        Den røde stiplede linjen vider hvordan trafikken på ny E10 og ny rv. 83 vil bli lagt inn i Gullbergtunnelen. Dagens E10/rv.83 langs havet vil bli åpnet og brukt som omkjøringsveg ved behov.
        Illustrasjon / Staens vegvesen
        Last ned bilde

        Lenker

        Om Statens vegvesen

        Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.

        Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen

        Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

        Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen

        I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

        Besøk vårt presserom
        World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye