Schibsted Media inngår avtale om å kjøpe TV4 i Sverige og MTV i Finland fra Telia Company
Schibsted Media har inngått en avtale om å kjøpe Telia Companys TV & Media-virksomhet (TVM), som inkluderer TV4 i Sverige og MTV i Finland. Avtalen om å kjøpe to av de mest populære TV-kanalene i Sverige og Finland befester Schibsted Medias strategi om å styrke uavhengig journalistikk, investere i kvalitetsinnhold og utvikle attraktive medieprodukter i hele Norden.

– TV4 og MTV er anerkjente, uavhengige nyhetsformidlere og sentrale aktører i å fremme demokratiske verdier nasjonalt. De er også ledende innen underholdning og drama av høy kvalitet. Dette gjør Schibsted Media til en ideell, langsiktig eier. Med støtte fra Stiftelsen Tinius vil vi bevare og videreutvikle TV4 og MTV som pålitelige og uavhengige medieaktører, sier Siv Juvik Tveitnes, konsernsjef i Schibsted Media.
Komplementær posisjon i Sverige
Schibsted Medias digitale posisjoner – Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Omni og Podme – utfylles av TV4s sterke og komplementære posisjon innen nyheter, sport og underholdning på tvers av plattformer i Sverige.
– Siden Aftonbladet ble en del av Schibsted i 1996, har vi vært sterkt engasjert i Sverige, og dette er en historisk dag for oss. En stadig tøffere konkurranse i mediebransjen gjør det enda viktigere å bygge sterke, nasjonalt forankrede medieposisjoner med tilstrekkelig størrelse og investeringskraft, og på den måten sikre redaksjonell uavhengighet. Denne avtalen er et viktig skritt på veien mot å skape en ledende nordisk mediedestinasjon med sterke uavhengige medier, sier Siv Juvik Tveitnes.
Taktskifte i Finland
I Finland innebærer oppkjøpet av MTV et betydelig taktskifte for Schibsted Media, som fra før er til stede med podkastplattformen Podme.
– MTVs sterke markedsposisjon og kjente merkevarer passer perfekt med våre ambisjoner. Vi ser frem til å bidra til videre vekst og utvikling innenfor nyheter, sport og underholdning i Finland, sier Siv Juvik Tveitnes.
Muligheter for samarbeid
Schibsted Media og TVM vil utforske muligheter for samarbeid innenfor personalisering, annonser, innholdsrettigheter og abonnementsmodeller – som vil tjene både brukere og annonsører.
– Vår prioritet er å fokusere på det Telia gjør best – å tilby verdensledende kommunikasjonstjenester som millioner av mennesker bruker hver dag. Denne avtalen gir TV & Media en ny, langsiktig, nordisk eier som kan videreutvikle virksomheten, samtidig som den redaksjonelle uavhengigheten bevares. Gjennom et flerårig distribusjonspartnerskap vil vi fortsette å tilby innhold fra TV4 og MTV som en del av vår attraktive TV-portefølje, sier Patrik Hofbauer, konsernsjef i Telia Company.
Støtte fra Stiftelsen Tinius
Eieren av Schibsted Media, Stiftelsen Tinius, støtter transaksjonen fullt ut.
– Det er av avgjørende betydning å styrke Schibsted Medias portefølje, særlig i en tid der demokrati og ytringsfrihet er under press, sier Kjersti Løken Stavrum, styreleder i Schibsted Media og administrerende direktør i Stiftelsen Tinius.
Avtalen mellom Schibsted Media og Telia innebærer en selskapsverdi for TVM på SEK 6,55 milliarder på kontant- og gjeldfri basis.
TVM hadde eksterne driftsinntekter på SEK 8,16 milliarder i 2024, og en justert EBITDA på SEK 313 millioner. Virksomheten hadde 887,000 abonnenter ved utgangen av 2024, en vekst på 13 prosent fra året før. Målt ved seertid og seerandel er TV4 den mest populære tv-kanalen i Sverige (kilde: MMS).
Transaksjonen forventes gjennomført innen tredje kvartal 2025, forutsatt regulatoriske godkjenninger.
TILGJENGELIGHET FOR PRESSEN
-
Tid: Tirsdag 25. februar 2025, fra kl. 07:00 CET
-
Sted: TV4, Tegeluddsvägen 3-5, Stockholm (eventuelt via telefon eller video)
Deltakere: Siv Juvik Tveitnes (konsernsjef, Schibsted Media), Patrik Hofbauer (konsernsjef, Telia AB), Mathias Berg (administrerende direktør, TVM) Kjersti Løken Stavrum (styreleder, Schibsted Media og administrerende direktør, Stiftelsen Tinius), Fredrik Karén (EVP Sverige, Schibsted Media)
Kontaktperson Norge og Finland:
Øyvind Vormeland Salte, direktør for strategisk kommunikasjon, Schibsted Media
Telefon: +47 99 23 90 21
oyvind.salte@schibsted.com
Kontaktperson Sverige og Finland:
Petter Ovander, kommunikasjonssjef, Schibsted Media Sverige
Telefon: +46 70 268 26 64
petter.ovander@schibsted.com
Om Schibsted Media
Schibsted Media (schibstedmedia.com) har noen av Nordens sterkeste mediemerkevarer i porteføljen, som VG, Aftenposten, E24, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Omni og Podme. Hver dag bruker nesten syv millioner mennesker våre redaktørstyrte medier for å bli oppdatert, engasjert og underholdt – gjennom tekst, lyd, bilder og video. Schibsted Media har 2700 ansatte i Norge, Sverige, Finland og Polen. Det som startet som Christian Schibsteds lille boktrykkervirksomhet i daværende Christiania (Oslo) i 1839, er i dag et av Nordens ledende medieselskaper. Vår journalistikk har opplyst folk, bygget fellesskap, avslørt maktmisbruk og styrket demokratier i nesten to århundrer.
Demokratiene våre er avhengig av uavhengig journalistikk. Det er vårt oppdrag.
Om Telia
Telia Company (STO: TELIA) er en ledende aktør innen telekommunikasjon i Norden og Baltikum, samt et nordisk medieselskap, som betjener forbrukere, bedrifter og offentlige kunder med essensiell digital infrastruktur, IKT-tjenester og underholdning. Våre medarbeidere betjener millioner av kunder hver dag i en av verdens mest tilkoblede regioner. Vi er navet i det digitale økosystemet, og tilbyr 26 millioner mobil-, bredbånds- og TV-abonnement som gir mennesker, bedrifter og samfunn tilgang til det som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt. Les mer på www.teliacompany.com.
Om TVM
I Sverige omfatter TV & Media TV4-familiens reklamefinansierte og betalings-TV-kanaler, TV4 Play streamingtjeneste, samt nettsidene Fotbollskanalen og Köket. Den finske virksomheten består av MTVs reklamefinansierte og betalings-TV-kanaler, i tillegg til MTV Katsomo streamingtjeneste. TV & Media har til sammen rundt 1200 ansatte i de to landene.
Nøkkelord
Kontakter
Petter OvanderKommunikationschef
Schibsted Media - Sverige
Øyvind Vormeland SalteDirektør for strategisk kommunikasjonSchibsted Media
Tel:+47 992 39 021oyvind.salte@schibsted.comBilder

Lenker
Uavhengig journalistikk – det er vårt oppdrag
Schibsted Media (schibstedmedia.com) har noen av Nordens sterkeste mediemerkevarer i porteføljen, som VG, Aftenposten, E24, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Omni og Podme.
Hver dag bruker nesten syv millioner mennesker våre redaktørstyrte medier for å bli oppdatert, engasjert og underholdt – gjennom tekst, lyd, bilder og video. Tilliten fra brukerne våre er helt avgjørende for oss. Og for å opprettholde den tilliten, er vi opptatt av sannhet, verifiserbarhet og transparens.
Schibsted Media har 2700 ansatte i Norge, Sverige, Finland og Polen. Det som startet som Christian Schibsteds lille boktrykkervirksomhet i daværende Christiania (Oslo) i 1839, er i dag et av Nordens ledende medieselskaper. Vår journalistikk har opplyst folk, bygget fellesskap, avslørt maktmisbruk og styrket demokratier i nesten to århundrer.
Demokratiene våre er avhengig av uavhengig journalistikk. Det er vårt oppdrag.
Følg pressemeldinger fra Schibsted Media
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Schibsted Media på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Schibsted Media
Schibsted Media inngår samarbeid med OpenAI10.2.2025 15:00:08 CET | Pressemelding
Schibsted Media og OpenAI inngår et strategisk partnerskap som skal integrere medieselskapets faktabaserte journalistikk i OpenAIs tjenester. Schibsted Media vil også få tilgang til OpenAIs innsikt og ny teknologi.
Bahare Viken ny programleder i sex-podkasten Høvla10.2.2025 08:00:00 CET | Pressemelding
Journalist og programleder Bahare Viken slipper onsdag denne uken første episode av sex-podkasten Høvla på Podme.
Går sammen om provoserende VGTV-serie29.1.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
To av landets fremste skjult kamera-skapere slår seg sammen for første gang. «Dommerjævel» med Mads Hansen og Calle Hellevang-Larsen har premiere på VGTV 13. februar og tar oss med på en provoserende og humoristisk reise gjennom Europas idrettsarenaer.
Schibsted Media tar grep for å sikre en bærekraftig fremtid22.1.2025 10:07:48 CET | Pressemelding
Konsernsjef Siv Juvik Tveitnes informerte onsdag de ansatte i Schibsted Media om de overordnede grepene selskapet tar for å tilpasse seg den økonomiske situasjonen og legge til rette for den langsiktige strategien.
Ny Chief Product Officer (CPO) i Schibsted Media14.1.2025 10:35:23 CET | Pressemelding
Espen Sundve tiltrer rollen som Chief Product Officer (CPO) og går inn i konsernledelsen i Schibsted Media.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom